Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:19

Wauw wat een mooie rondes zijn dat zeg..
300 km voor mij iets te ver voor een dag daar rijden. :j

Gefeliciteerd met Spa Stelvio
Hoeveel km heb je gedaan?

Stelvio
Berichten: 825
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:48

@Billy, is dat dezelfde locatie als waar de wedstrijd wordt georganiseerd? Mag je daar ook gewoon parkeren als er niet georganiseerd wordt?

De wedstrijd in Spa is vergelijkbaar als die in Mont Le Soie qua hoogtemeters en ondergrond.

@Scooby ik heb de 20km gereden, dat vind ik lang zat in de Ardennen :o niet te vergelijken met NL wedstrijden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2435
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:32

Stelvio schreef:
@Billy, is dat dezelfde locatie als waar de wedstrijd wordt georganiseerd? Mag je daar ook gewoon parkeren als er niet georganiseerd wordt?

De wedstrijd in Spa is vergelijkbaar als die in Mont Le Soie qua hoogtemeters en ondergrond.

@Scooby ik heb de 20km gereden, dat vind ik lang zat in de Ardennen :o niet te vergelijken met NL wedstrijden.


Jep! Zover ik weet zijn daar meer dagjes mensen. Kunt geen gebruik maken van de stalen etc maar trailer wegzetten en opzadelen en je bent weg natuurlijk.

Nogmaals gefeliciteerd:)

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:33

Welkom Monody! Leuke pony heb je. 12 mei is de Maasduinen, dat is wellicht voor jou ook aan te rijden? Daar kun je impulsklasse starten, is ook een oefenendurance.

Nessinator wat fijn dat je er weer op hebt gezeten! Soms gaat paardrijden gewoon beter dan lopen, en, paardenmensen zijn onverbeterlijk denk ik. We willen er gewoon snel weer op. Ik had dat vorig jaar ook, na een 3 dubbele bekkenbreuk zat ik na 8 weken weer te paard, terwijl ik pas na 9 maanden weer normaal kon lopen :')

Piekosjj hopelijk geen infectie problemen gekregen met de verwonding van Clara? Ben je helemaal klaar voor volgend weekend? :D

Scooby is de verhuizing goed gegaan? Altijd stressvol zulke dingen. Hopelijk is ze snel op haar plek en kunnen jullie fijne ritjes maken.

Stelvio gefeliciteerd met je wedstrijd!

Piekosjj

Berichten: 5466
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:12

Ach Nessinator je hoeft ook niet te kunnen lopen toch, om paard te rijden :+ Haha :D Hopelijk snel weer helemaal hersteld maar fijn in ieder geval weer een beetje wat te kunnen doen!

Monody ik rijd met een HR meter als ik een lange rit rijd, eigenlijk niet voor de 'doordeweekse' ritjes. Vooral tijdens de opbouw-fase vind ik het fijn om goed te kunnen monitoren hoe ze het lichamelijk oppakt.

Gefeliciteerd met een goed uitgereden rit Stelvio! :D

Clara's wondje is gelukkig helemaal netjes dichtgegaan binnen een dag :) Voor de zekerheid nog even twee dagen een verbandje omgedaan maar nu gewoon lekker aan de lucht dicht laten groeien. Ze heeft net een stukje huid eraf geschraapt en de hoefwand is daar net een beetje wat zachter, maar gelukkig geen probleem verder. De drama queen dat ze kan zijn is er ook geen moment gevoelig oid op geweest, kon het vanaf de eerste dag gewoon goed schoonmaken etc.

Ja we zijn er helemaal klaar voor hoor! Ik begin al wel een beetje nerveus te worden :+ Vh weekend nog een fijne 12 km gereden met weer heerlijk wat kunnen galopperen. Ze was goed fris en kijkerig maar ze voelt zó ontzettend goed! Haar rug die de laatste tijd wat gevoelig is geweest is ook de hele week al super mooi zacht en fijn :j Woensdag is hier een vrije dag (1 mei) dus dan lekker alles wassen, tuig schoonmaken etc maar verder doen we deze week niet zo veel op morgen een mini rondje, wat dressuur rijden en vooral heel veel poetsen om het laatste beetje wintervacht er af te krijgen :D Vandaag staan ze ook voor de eerste keer weer op de zomerweide, echt genieten voor ze! Lekker koolhydraten stapelen haha :))

Zo stond ze er een paar dagen geleden bij, glimworm met appeltjes en al in d'r vacht. 8-)
Afbeelding

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:32

Even een vraag, hoe gaan jullie om met gallen op de benen.

Onze pony heeft al zolang we haar hebben op de achterbenen windgallen. Soms lijken deze groter een dag na een goed rit. Soms zie ik geen verschil. Deze week met de warme dagen leken ze meer duidelijk en zag ik ook dat ze vlotgallen bij de sprong hadt. :\ , nu het wat af is gekoeld lijken ze een stuk kleiner weer maar niet weg.

Doen jullie hier nog wat bijzonders aan na een rit? Training hebben we rustig opgebouwd, verder is ze los in haar lijf.

Ik ben eigenlijk niet bekend met gallen, mijn andere paarden hebben droge benen, zelf die van 30 heeft amper iets van vocht. Dieren kunnen de hele dag naar buiten door dat ze in een loopstal staan.

Piekosjj

Berichten: 5466
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 16:35

Gister ons debuut gereden, en wauw Clara was echt geweldig de hele dag!

Bij aankomst wat onstuimig, maar al snel was ze haar chille zelf. Ze was heel bang van de tent bij de voorbezichtiging, maar alsnog netjes 48 bpm. Overal A'tjes en 1'tjes. Helaas de 1e loop een pijl gemist en een heel stuk van de route overgeslagen, we kwamen opeens uit bij groompunt 6 ipv groompunt 5. oliebol oliebol oliebol, een heel stuk terug moeten rijden om toch weer op de goede route uit te komen en uiteindelijk hebben we zo'n 7 km extra gereden. Ik maakte me de hele loop zo'n zorgen om Clara, haar eerste wedstrijd en dan best wel wat extra rijden, zou ik wel de tweede loop rijden of gewoon na de vet check er uit stappen en het zien als een trainingsrit? Ik kan me echt zo'n zorgen om alles maken :+

Bij de eerste vet gate had ze al een HR van 64 bij het af doen van het zadel, zo netjes! Ze was hartstikke lief en rustig en liet zich netjes koelen. Ik zat wat te klungelen met van alles en nog wat dus uiteindelijk in 7 min aangeboden. Ik legde mijn zorgen uit bij de vet, we deden de bezichtiging en weer overal A'tjes en 1'tjes en de vet zei: gewoon lekker die tweede loop rijden! Ok :D

De tweede loop was ze echt geweldig! Ze tufte lekker door, galoppeerde echt fantastisch en ze heeft op de 1e groomstop heel veel gedronken! Waar ze het koelen in de 1e loop nog wat spannend vond, kon ik haar nu met een lange teugel koelen. Wat een topper :D Opeens voelde de loop heel kort zonder die extra 7 km en we galoppeerden over de finish lijn. Zadel er af, HR 62 :wow: Jeetje, wat een topper! Misschien twee emmers water over d'r heen gegooid, voor de zekerheid even gekeken of ze geen steentjes in haar ijzers had, en voorgesteld in 4 min met een HR van 52 :D Een A'tje voor gait en toen wist ik al dat we goedgekeurd zouden worden. Uiteindelijk een prachtige vetcard met alleen maar A'tjes en 1'tjes, en de DA zei dat ze een mooie toekomst tegemoet gaat als endurance paard. Moest even een gelukstraantje wegpinken hoor :D Jeetje wat een topper is ze! Net vijf geworden (gister was haar verjaardag :)) ) en dan zich zo goed gedragen en als cherry on top ook nog eens een fantastische vetcard.

Uiteindelijk ipv 42 km hebben we 49.5 km gereden, de 1e loop 10.9 en de tweede 11.6. Vandaag is ze duidelijk wat moe maar wel fit met mooie slanke benen zoals altijd. Ik zweef nog even door op mijn roze wolk :D

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:12

Opera mijn grootste angst dat ik fout ga rijden :j

Piekosjj Super fijn dat je zo lekker gereden hebt, lekker op die roze wolk blijven zitten

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:25

Wat een mooie eerste wedstrijd piekosjj. Lekker om zo'n positieve ervaring rijker te zijn als team.

Hier hebben we gisteren wat balans werk in de "bak" weide gedaan. Ze deed goed haar best. Maar je merkt dat het niet helemaal haar ding is.

Vandaag weer een buitenrit van 18 km gereden.

Ze was tot ongeveer helft heel relaxed. Tot ze een groep jonge paarden moest passeren in een weiland. Dat was net te veel prikkels, die kwamen met zijn alle naar het hek gesnoven. Rest van de rit was ze erg voorwaards en geïrriteerd naar alle paarden in weides die ze daarna moest passeren.

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:34

Geweldig!! Ik begrijp helemaal dat je met zulke glansrijke scores en blij paard op een roze wolk zit! Wat is je gemiddelde snelheid geweest?

Gefeliciteerd *\o/*

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:02

Wat een fijn debuut Piekosjj! Gefeliciteerd! :D
Jazzejam ik snap helemaal dat ze dan uit haar doen is, de mijne vind dat ook altijd nog spannend. Zeker als ze aan komen galopperen. Doet ze het wel goed met inhalen en tegenliggers?

Piekosjj

Berichten: 5466
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 21:09

Thanks allemaal :D Vandaag voelde Clara zich echt super goed. Duidelijk wel een beetje moe, vooral mentaal, ze was heel lief en knuffelig wat ze normaal helemaal niet is en zocht echt heel erg mijn aandacht op :+: Vooral vanochtend was ze echt een beetje hangerig, maar nu vanavond was ze eigenlijk weer haar normale zelf. :)

Officieel was onze gemiddelde snelheid 9.2 km/h, dat is natuurlijk niet meegerekend met de extra kilometers die we hebben gereden :+ Maar op mijn horloge hebben we beide rondes zo rond de 11 km/h gereden. Hartstikke netjes dus! Mijn plan was rond de 10-11 km/h en we hebben tussendoor zelfs nog best wel heel veel gestapt en rustig aan gedaan bij de groomstops :j

Stelvio
Berichten: 825
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:08

Wat een fijn debuut Piekosjj!

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:19

Miriam91 schreef:
Jazzejam ik snap helemaal dat ze dan uit haar doen is, de mijne vind dat ook altijd nog spannend. Zeker als ze aan komen galopperen. Doet ze het wel goed met inhalen en tegenliggers?



We komen niet vaak andere ruiters tegen. Maar als we ze tegen komen gaat dat wel goed kwa tegemoet komen als zelf inhalen. Worden ingehaald nog niet meegemaakt. Mencombinatie vind ze nog wel erg spannend. Maar denk dat er nog wel wat werk te doen is om haar hier helemaal goed in te krijgen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2435
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:50

Gefeliciteerd met je resultaten piekosjj

En dat overprikkelde ken ik wel jazzman. Soms kunnen ze het allemaal even niet meer aan :+ Arie is echt een koele kikker maar soms is er een mental overload en dan krijg je temper tantrums _-:(
Ik moet er altijd wel om lachen hoe erg hij dan met zichzelf in de knoop zit. Dat lijkt bij hem het snelst te werken om er van af te komen :')

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:19

Wij hebben minder kunnen trainen dan gehoopt. Gul liep vaak toch niet helemaal lekker, voornamelijk erg gevoelig op het harde en ieder steentje op een bospad voelde ze duidelijk.
Door de hoefbevangenheid is haar zool zo dun en pasten haar hoefschoenen ook niet meer, door alle nattigheid was deze dunne zool ook nog eens week. Oh en eigen drukte met verhuizen hielp ook niet mee :+

Er is wel iemand geweest die veel grondwerk met Gul heeft gedaan en dit is heel goed te merken in haar balans en ontspanning _/-\o_

Gisteren weer gepast en ze konden aan! Als test rondje 2,5 km door het bos gestapt en gedraafd en dit ging super goed.

Mopje is vandaag 5 geworden <3


Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:30

goedemorgen.

ik heb hier even meegelezen en leuke verhalen.
we zijn laatst heerlijk op buitenrit geweest in het drents friese wold en mijn paard doet dat echt mega goed. en nu denk ik, toch maar eens over endurance nadenken?

vroeger ooit 1x een rit gedaan (met een fries) en ik vind zelf de route uitzoeken en tempo bijhouden echt heel leuk om te doen.

26 mei is grolloo, maar dat gaat nog net wat te snel. en ik zag 28 september Wateren.

rijden jullie altijd alleen? ik zou wel graag in duo willen rijden.
en zijn er ook mensen die eens samen met mij willen oefenen?
ik woon in Friesland. heb een 9 jarige KWPN merrie die het tempo er wel in houdt. maar wel braaf buiten

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2435
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:46

Galeobdolon wat een leuk paard! Hier is het ook even passen en meten in de planning... en die regen werkt ook niet echt mee -O-

Welkom Joltsje, Ik train voornamelijk alleen, maar dat is meer gebrek aan buitenruiters in mijn omgeving. Ik kan de trailer pakken naar een vriendin van mij, maar die werkt weer veel overdag dus dan rijd je toch vaker alleen. Als je op de endurance FB groep een oproepje plaats heb je best vlug een clubje bij elkaar waar je in een leuk gebied kan gaan rijden. Het beste werkt in die groepen om een datum plaats en x afstand met x tijd te benoemen. Gelijk gestemde gaan dan graag met je mee!

je mag altijd bij mij aanhaken, maar goed ik woon in het zuiden van het land :+

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:52

bedankt! ik zal de facebookgroep eens opzoeken

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:38

Joltsje schreef:
goedemorgen.

ik heb hier even meegelezen en leuke verhalen.
we zijn laatst heerlijk op buitenrit geweest in het drents friese wold en mijn paard doet dat echt mega goed. en nu denk ik, toch maar eens over endurance nadenken?

vroeger ooit 1x een rit gedaan (met een fries) en ik vind zelf de route uitzoeken en tempo bijhouden echt heel leuk om te doen.

26 mei is grolloo, maar dat gaat nog net wat te snel. en ik zag 28 september Wateren.

rijden jullie altijd alleen? ik zou wel graag in duo willen rijden.
en zijn er ook mensen die eens samen met mij willen oefenen?
ik woon in Friesland. heb een 9 jarige KWPN merrie die het tempo er wel in houdt. maar wel braaf buiten


Ik rij regelmatig in DFW, rij meestal alleen om dezelfde reden als billy3105, werkende mensen en maar net zelfde traininsdoel als de ander. Maar ik wel best wel een samen trainen. In rij een kleine haflinger dus is even kijken of tempo beetje bij elkaar past.

marsyl

Berichten: 1645
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:26

Piekosj wat een heerlijk verslag! Klinkt als een fantastisch geslaagde dag (op het verkeerd rijden na dan :D) mag je trots op je pownie zijn :j

Knap paard Galeobdolon! Hou van dit soort prachtige kleurtjes <3

Jazzejam ik ben niet zo bekend met paarden met gallen, ofwel mijn (nu senior) pony heeft ze soms maar ik deed er eigenlijk nooit niks mee.. ik hoor wel eens terug dat ze meer zijn na (intensieve) training maar ik geloof dat je er weinig aan kunt doen?!

Startlijst van de Maasduinen staat sinds gisteren online zag ik, wat jammer dat er zo weinig deelnemers zijn. Maar ik heb er enorm zin in :D

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:06

SandraWierda schreef:
Joltsje schreef:
goedemorgen.

ik heb hier even meegelezen en leuke verhalen.
we zijn laatst heerlijk op buitenrit geweest in het drents friese wold en mijn paard doet dat echt mega goed. en nu denk ik, toch maar eens over endurance nadenken?

vroeger ooit 1x een rit gedaan (met een fries) en ik vind zelf de route uitzoeken en tempo bijhouden echt heel leuk om te doen.

26 mei is grolloo, maar dat gaat nog net wat te snel. en ik zag 28 september Wateren.

rijden jullie altijd alleen? ik zou wel graag in duo willen rijden.
en zijn er ook mensen die eens samen met mij willen oefenen?
ik woon in Friesland. heb een 9 jarige KWPN merrie die het tempo er wel in houdt. maar wel braaf buiten


Ik rij regelmatig in DFW, rij meestal alleen om dezelfde reden als billy3105, werkende mensen en maar net zelfde traininsdoel als de ander. Maar ik wel best wel een samen trainen. In rij een kleine haflinger dus is even kijken of tempo beetje bij elkaar past.


Bedankt. Lijkt me leuk een keer een rondje samen te doen. En dan naar kijken of t past inderdaad

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:43

marsyl schreef:
Startlijst van de Maasduinen staat sinds gisteren online zag ik, wat jammer dat er zo weinig deelnemers zijn. Maar ik heb er enorm zin in :D

Inderdaad maar weinig deelnemers! Zowel voor CEN als CEI. Ik heb er ook zin in! Hopelijk wil het weiland nog wat drogen de komende dagen, anders ben ik bang zondag niet meer weg te komen

marsyl

Berichten: 1645
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:09

Oh daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht :o hopelijk is het snel goed droog ja :D

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:10

Waar in Friesland woon je Joltsje? :)