Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:32

Ja, het nieuwe jaar is begonnen en ik zit propvol met motivatie en ambitie voor het komende wedstrijdjaar :D

Er zijn op facebook natuurlijk meerdere groepen gerelateerd aan endurance rijden, maar ik mis het gezellig kletsen over van alles en nog wat, trainingsschema's, voeding, de wedstrijdplanning en hoe de ritten doordeweeks gaan.



Ik zal maar zelf beginnen.

Ik ben Aniek en ik woon in Zweden. Ik ben in bezit van een karaktervolle dravermerrie uit 2019 en zij mag dit jaar haar eerste kwalificatie wedstrijden gaan rijden. Ik heb zelf al meerdere wedstrijden gereden op bijrijdpaarden en vooral heel veel gegroomed incl internationale ritten en kampioenschappen, maar het trainen en plannen van je eigen paard is toch wel wat anders en vooral heel spannend en leuk!

Dit zijn wij in onze natural habitat
Afbeelding

Hopelijk komen er wat mensen aanhaken :)

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:27

Wat leuk een endurance topic!

Ik zal ons ook even voorstellen :)
Elise, woonachtig in de provincie Zeeland. Ik rij endurance met Archie een 12-jarige Engelse Cob ruin. Dit wordt ons derde seizoen *\o/*
Afgelopen jaar geëindigd met een 60km, en nu klasse 3 startgerechtigd. Maar daar gaan we nog even mee wachten.
Voor nu staan 16 maart Leende en 14 april Zutendaal (België) op de planning
Afbeelding

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:51

Ik meld mij ook. Miriam, woonachtig in Brabant en ik rijd endurance met mijn 6 jarige KWPNer Mahone. Ik heb een impulsklasse gereden en 3 klasse 1 wedstrijden. 1x gediskwalificeerd omdat ik te snel ging :o was zo lekker aan het rijden dat ik het bordje finish over 2 km had gemist.

Het doel voor komend jaar is een lange klasse 1 en dan eens klasse 2 proberen :D Ik heb Leende, Leusden, Maasduinen, Someren (1 dag) en Stippelberg op de planning staan. Twijfel nog over Renesse omdat dat toch wel een eind rijden is

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:03

Oeh leuk topic!! :D
Ik ben vorig jaar begonnen met endurance rijden met mijn Ierse merrie Bowlers Baby. Begonnen in Leende en toen bleek het toch wel zo leuk te zijn dat ik met de rijmaatjes van Leende mee ben blijven gaan.
Zij wou naar klasse 2 over omdat ze al een seizoen klasse 1 gereden had. Met de pilot zijn we versneld over kunnen gaan en hebben we een aantal wedstrijden in klasse 2 kort en lang mee gereden.
Echt getraind hebben we nog niet voor de endurance. Daar gaan we dit jaar vast ook verandering in brengen :).

Dit zijn wij;
Afbeelding

Voor komend seizoen heb ik de komende op het oog; Maar weet nog niet of we ze ook allemaal gaan starten
16-03 Leende
07-04 Leusden
09/11-05 Veluwe Marathon
29-06 Kuinderbos
23/25-08 Someren Marathon
28-09 Endurance Noord óf 06-10 Zeeland Renesse (beide ver weg, afhankelijk van de verdere informatie over deze wedstrijden)
26-10 Stippelberg/De Mortel

Ik heb nog niet gekeken naar de wedstrijden in België. Echt geen idee wat daar de kalender van is en wat daar van leuk kan zijn om te rijden?

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:20


Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:32

Thx! Oeh Zutendaal is maar 45 min van ons vandaan! Dan kan ik beter die mee pakken dan Leusden, die is 1,75/2 uur verder weg. En Peer is hier ook maar 45 min vandaan.

Moet je iets speciaals doen om in België te mogen starten? Een bepaalde kwalificatie hebben of je ergens bij aanmelden o.d.? :)

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:51

Pattypaard schreef:
Thx! Oeh Zutendaal is maar 45 min van ons vandaan! Dan kan ik beter die mee pakken dan Leusden, die is 1,75/2 uur verder weg. En Peer is hier ook maar 45 min vandaan.

Moet je iets speciaals doen om in België te mogen starten? Een bepaalde kwalificatie hebben of je ergens bij aanmelden o.d.? :)


Je moet een riding permit voor België aanvragen bij de KNHS maar dat is niet heel ingewikkeld. Als je je dan wilt inschrijven voor een wedstrijd moet je mailen naar Paardensport Vlaanderen. Ook moet je een meldingsformulier opsturen naar de KNHS en na de wedstrijd een formulier met de uitslag etc. Maar die info krijg je na goedkeuring van je riding permit allemaal :j

https://inschrijven.knhs.nl/cursus-rese ... ssion-2020

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:18

België starten is veel fijner. Gewoon aankomen ergens ooit keuren ergens ooit eens opstappen, los rijden en als het goed voelt geef je aan dat je gaat starten en go. Niet op een bepaalde tijd klaar staan dus.

Hier nog even kijken wat het seizoen brengt. Hoop nog wat klasse 2 wedstrijden met mijn bijna 21 jarige te doen.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:09

Mijn Guli wordt 5 dit jaar en is pas net onder het zadel, maar zodra het weer iéts gemoedelijker wordt gaan we weer volop aan de bak. Natuurlijk is dit jaar starten nog niet het plan maar ik hoop wel genoeg te trainen om volgend jaar een impuls of kwalificatie wedstrijdje te doen.

De paden van de Veluwe liggen aan onze voeten en lees graag mee met jullie voorbereidingen. Zelf ben ik een endurance groentje, gelukkig heeft mijn vriend al meerdere wedstrijden geholpen en gereden mocht het moment daar zijn.

Ik ben nu bijna 2 jaar blij met Gulgyz, een Akhal Teke merrie. De afgelopen 2 jaar zijn we druk geweest met een goede basis, stabiliteit en nu ook een paar maanden met inrijden. Haar immuunsysteem lijkt niet altijd goed in orde te zijn en haar voetjes hebben ook veel aandacht nodig. Ik heb voor het ras gekozen met de ambitie om endurance te gaan rijden dus ik hoop dat ze dit ook gaat kunnen.

Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 21:31

Zo leuk jou hier ook te zien Gale :D en natuurlijk alle andere mede endurance ruiters, wat gezellig!

Mijn plan is om ons debuut te rijden half april, dat is al direct 40 km dus best een lange rit. De regels zijn hier wat anders, je mag ook pas starten als ze 5 zijn en dan alleen kwalificaties met een max snelheid van 12 kph. Ik ben meer bang om te hard te rijden want Clara heeft aardig het tempo er in met haar lange benen :+

Vandaag mijn eerste ritje van het jaar, ze heeft 2 weken vrij gehad door vakantie en een dik been want ze had zichzelf tijdens het spelen in de wei aangetikt. Helaas was de bak steenhard bevroren maar alsnog fijn wat werk in stap kunnen doen, ze was ondanks de harde wind fijn ontspannen en meewerkend. Ik zou eigenlijk morgen het bos in gaan maar er komt echt een giga sneeuw storm over ons heen! Dus even de planning aanpassen want het gaat zo ontzettend waaien dat ‘t niet meer veilig is

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:42

Maar natuurlijk *\o/* ik kijk al 2 jaar uit naar serieus kunnen trainen :+

Geweldig om de foto vergelijkingen te zien op je Instagram, volgens mij is ze niet alleen lichamelijk onwijs opgeknapt maar mentaal minstens zo veel. Van een afstand lijkt het alsof er een heel karakter is ontstaan sinds je haar hebt.

April is nog even weg en jullie zijn gestaag bezig dus dat gaat vast lukken:)

Ons eerste heuze buiten ritje met een ander paard was al iets langer dan gepland, ons eerste galopje onder de man lukte ook dat ritje. Ze vond het geweldig en haar ademhaling was nog net zo rustig als toen we begonnen met de rit.


Afbeelding

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:48

Ik kom mij ook melden in dit topic! 0 ervaring met endurance, maar ik zag dat de impuls klasse vaak ergens tussen de 20 - 25 km is grofweg. Laten we die afstand nou zeer regelmatig al rijden als we op buitenrit gaan. Daarom lijkt het mij heel leuk om gewoon eens een rit te maken en kijken of het wat voor ons is. Tips,dingen waar je rekening mee moet houden en alles voor een eerste keer hoor ik graag!

Mijn paard is een nu nog 26 jarige KWPN-er (mei wordt ze 27), maar gigantisch fit. Afgelopen week hebben we zo'n 60 kilometer gereden met 1 dag 25 km ruim, 1 dag dik 20 km en 1 dag zo ergens rond de 15 km denk ik? Op de respectievelijke eerste twee ritten was de gemiddelde snelheid +/- 7 km per uur, maar hebben we voor mijn doen ook veel gestapt. De 3e rit heb ik niet gemeten, maar daar hebben wij de minimale snelheid van 8 km per uur zeker wel gehaald.

Weet iemand hoe bij de keuringen tegen een ouder paard wordt aangekeken?


Afbeelding
Afbeelding

Voor nu zou ik Leusden en het Kruinderbos eventueel willen rijden. Ik kijk gewoon hoe het in de planning past en hoe mijn paard zich houdt ook.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:54

Elk paard wordt ala een paard bekeken langs dezelfde meetlat. Goed is goed en niet goed is niet goed, of ze nou 6 of 16 of 26 zijn.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:42

Goed om te horen! Dan ga ik op mijn buitenritten maar eens beginnen met kijken of ik haar hartslag kan voelen/meten na een ritme, om daar een beetje gevoel bij te krijgen.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:30

Galeobdolon schreef:
Maar natuurlijk *\o/* ik kijk al 2 jaar uit naar serieus kunnen trainen :+

Geweldig om de foto vergelijkingen te zien op je Instagram, volgens mij is ze niet alleen lichamelijk onwijs opgeknapt maar mentaal minstens zo veel. Van een afstand lijkt het alsof er een heel karakter is ontstaan sinds je haar hebt.

April is nog even weg en jullie zijn gestaag bezig dus dat gaat vast lukken:)


Wat lief dat je dat zegt <3 Ja je herkent haar amper meer. Toen ik haar net kocht had ze 1 emotie: boos. Nu is ze nog steeds snel boos en op dr teentjes getrapt hoor, ze is een heuze prinses :+ Maar diep van binnen is ze ook heel lief en kan ze op haar termen ook genieten van een poetsbeurt of gekriebeld worden. En ze is vooral veel meer open geworden, echt heel mooi om dat zo langzaam te zien veranderen :j En inderdaad ook lichamelijk is ze er ontzettend vooruit op gegaan, ze had duidelijk veel meer tijd nodig dan haar leeftijdsgenoten

Wat leuk Freyr dat je nog zo lekker rijd met je oudje! Ik heb ook heel lang een oudere pony best heel actief in het bos gereden en eerlijk, ze blijven zo beter fit als je lekker door blijft rijden - zo lang het nog kan natuurlijk!

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:41

Met wat voor dekje en zadel rijden jullie? Ik heb een springzadel voor de endurance. Zit daar zelf het fijnste op met korte beugels. Mijne gaat uit enthousiasme wel eens als een halve tuiger het bos door en dan krijg ik met lange beugels schuurplekken op m'n knieën. Verder een gewoon dekje eronder. Die echte endurance dekjes zoals Nuumed, Burioni enzo, zit daar nou echt een voordeel aan?

Freyr wat leuk dat je nog met je oude paardje rijdt! Rust roest :D

Piekosjj ik volg jou topic en Clara is inderdaad enorm opgeknapt! Veel betere oogopslag en zelfhouding.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:58

Miriam91 schreef:
Met wat voor dekje en zadel rijden jullie? Ik heb een springzadel voor de endurance. Zit daar zelf het fijnste op met korte beugels. Mijne gaat uit enthousiasme wel eens als een halve tuiger het bos door en dan krijg ik met lange beugels schuurplekken op m'n knieën. Verder een gewoon dekje eronder. Die echte endurance dekjes zoals Nuumed, Burioni enzo, zit daar nou echt een voordeel aan?

Freyr wat leuk dat je nog met je oude paardje rijdt! Rust roest :D

Piekosjj ik volg jou topic en Clara is inderdaad enorm opgeknapt! Veel betere oogopslag en zelfhouding.


Spring zadel want mijn draver gooit me naar de maan met zijn draf :')

En echt de fijnste dekjes ooit! Equitex. Heb er de dressuur versie van ( in het rood ) en een onderlegger. Als je me ooit tegenkomt op wedstrijd en er interesse in hebt mag je me altijd even vragen die dekjes te bekijken en te voelen. Oké ik niets anders meer.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:16

Dankjewel Miriam <3

Equitex heb ik geloof ik eens een stand van gezien, heeeel mooi maar wel ontzettend duur :') Ik rijd met een gewoon dressuurzadel, wel met endurance beugels met van die flexibele blokken er in, om de schokken van haar giga draf op te vangen. Ik rijd met een pad met rendierhuid op aanrading van mijn zadelpasser, en daar onder gewoon een normaal dekje. Rendierhuid is netzoiets als wol en neemt dus heel veel vocht op. Ik ben echt niet van de setjes of de merk dingen maar mijn Equestrian Stockholm dekjes blijven wel het mooist en ze zweet daar amper onder! Helaas vind ik die wel snel lelijk worden daar waar je beugelriem zit.. Ik zou graag een heel sjabrak willen hebben van rendierhuid, maar daar zit ook een prijskaartje aan :D

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:43

Ik heb equitex eens gegoogled maar jemig wat een prijs inderdaad! Hoewel Burioni ook niet goedkoop is. Leuke dingen voor op een verlanglijstje :j

Piekosjj heb je een foto van je rendierhuid? Want is dat gewoon een hele huid ertussen of wel enigzins afgewerkt?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:46

Prijs is niet niks inderdaad, maar veel makkelijker in onderhoud. Heb mijn rode pad nu 2 jaar en zo’n 2000 km mee gereden.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 17:04

Ja er zijn er heel veel hier in de endurance die gewoon met een heel stuk huid rijden. T is echt heel lelijk imo maar wel praktisch :+ Even een foto van google:

Afbeelding

Deze is nog wel mooi want hij is vierkant, in het echte leven zie je vaak de meest rare en random vormen. Je legt dus de huid naar onder en het leer naar boven.

Ik heb een onderlegger:


Deze is best wel heel dik maar ook heel erg vormbaar, je ziet echt na de rit dat hij zich helemaal gevormd heeft naar je paard. Ze kon ook eerst best gevoelig op haar rug zijn na het rijden en dat is nu helemaal weg :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:57

Ik lees mee.
Heb endurance gereden met mijn haflinger, in het Coronajaar nog een klasse 2 in Leende, daarna niet meer gestart, o.a. door heel veel blessureleed bij mijzelf.

Maar, zoekt ongeverfd hout om af te kloppen, het lijkt de goede kant op te gaan met mijn lijf en ik heb me voorgenomen het rijden weer op te bouwen en als ik het gevoel heb dat het lekker gaat, ga ik eens kijken naar een korte klasse 2 om weer eens te starten.

Mijn haflinger heeft een dusdanig geboeoge huid, dat allerlei fancy technische stoffen niet aan hem zijn besteed.
Hij krijgt er wrijvingsdrukkingen van.
Ik rijd dus altijd met schapenwol of vacht, zowel mijn singel als dekjes.
Ik heb dekjes voor mijn Reactor Panel zadel van Nuumed met wollen onderzijde en singels van Mattes.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:01

Oh wat leuk dit topic! Ik lees graag mee en zal proberen ook af en toe te reageren :)

Ik ben al een aantal jaren actief in de endurance sport maar vooral recreatief :D al zou ik graag eens klasse 2 gaan starten. Ik heb 10 maanden geleden een kindje gekregen dus alles heeft ook even op pauze gestaan. Ik was ietsje te hard van stapel gelopen ergens in september/oktober met trainen. De combi van trainen en een baby viel me toch iets zwaarder dan gedacht. Voorlopig houd ik het even gewoon voor de leuk. Hopelijk kan ik over een tijdje weer wat serieuzer trainen :o

Dit is trouwens mijn paard, een 17 jarige anglo-arabier, Chopin <3
Afbeelding

Ik merk dat ik nu wel motivatie mis omdat alles zo vreselijk nat is.. de paarden hebben ook zo'n last van mok nu, vreselijk :(

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:42

Hey marsyl volgens mij hebben wij bij een wedstrijd wel eens stukjes achter elkaar aan gereden. Ga je ook meedoen met Leende of komt dat te vroeg?

Dit zijn wij
Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:00

Ik denk dat ik niet achter kan blijven Afbeelding
Internationaal actief met Arven en zal dit jaar ook nationaal te vinden zijn met de tuiger van een vriendin van mij om een jeugd ruiter te begeleiden in haar endurance carrière!

Voor wie wil, ik geef (gediplomeerd) endurance trainingen en ben aangesloten bij endurance zuid Nederland. Wij organiseren diverse trainingen. Maar privé trainingen kunnen in overleg ook bij mij thuis gegeven worden. Ik woon net onder Tilburg. Voor wie wil!