Ibbel schreef:Aan de longe kun je geen conditie opbouwen. Je zou daarvoor zoveel en zo vaak moeten longeren dat je een paard compleet kapot zou werken.
Met een jong paard is de beste conditie waar je nu aan kunt werken rechtuit op het harde, om de pees- en botconditie te vergroten. Cardiovasculair komt wel als je eenmaal er op zit. Of eventueel als handpaard meenemen of naast de fiets, dat kan ook. Maar niet op de volte aan de longe.
Poekkie schreef:Een paard van 12 beginnen belasten is volgens mij veel slechter/gevaarlijker dan een paard van 3 beginnen belasten omdat de pezen en gewrichten nooit ook maar iets van gewicht hebben gekend en zich daar nooit aan hebben kunnen aanpassen.
Ik ga mee met mijn voorgangers om niet te veel of te lang aan de longe te werken, maar zo veel mogelijk buiten. En zo snel mogelijk een zadel aanleren en zichzelf leren balanceren en dragen. Echt geen volledig jaar 'beleren' aan de longe ofzo.
Kuggur schreef:Ibbel schreef:Dus vooral veel LSD - long slow distance - met dit paard.
Goed dat je dat even verduidelijkte; mijn fantasie ging er al mee aan de haal.
Ik ben pegasuuuuuuus!
Ibbel schreef:Hé, wij enduranceruiters moeten érgens onze kicks vandaan halen. Oh wacht, die haalden we al uit de runner's high...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers