Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rozebadeend schreef:Hmm.. als ik het zo hoor ga ik met mijn voorgangers mee, en lijkt me endurance niet geschikt voor jullie beiden.
Wellicht dat TREC of WE meer passend is.
En wil je dit ook persé in wedstrijdvorm? Anders zou ik zeggen, blijf gewoon lekker genieten van de buitenritten die je nu maakt, op je eigen tempo, wat voor jullie beiden comfortabel is!
TinGu schreef:Qua zadel, neem eens contact op met Daniëlle van Pura Nobleza. Spaanse zadels, maar zitten als een huis.
Over de endurance, gewoon gaan oefenen. Als je steeds langere ritten gaat doen, wennen jij en je paard daar langzaam aan. Dan kan je kijken of het wat is voor jullie beiden. En je begint toch in de korte klasses, niemand verwacht van je dat je 120/160 km gaat rijden...
Gewoon kijken wat jij en je paard leuk vinden!
Ibbel schreef:Tja, heel eerlijk: eerst afvallen.
Met overgewicht op een paard gaan zitten en 25-30 km rijden met 10-12 km/u of meer is gewoon niet paardvriendelijk. En hoe goed je ook zit, kilo's zijn kilo's. Je komt met minimaal je eigen gewicht op de rug van je paard neer. Naarmate je van meer hoogte neerkomt komt daar gewicht bij, maar minder dan wat je weegt komt er niet op de rug van je paard terecht. Zelfs als je heel goed mee zit zul je al snel nog eens met 10% meer dan het 'kale' gewicht neerkomen bij lichtrijden. Dus de belasting van de rug van je paard variert dan tussen 100% en 110% van je gewicht.
En qua je hernia's: je zou er met minder eigen gewicht wel eens minder last van kunnen hebben.
Hou er rekening mee dat je op een wedstrijd vrij veel tijd verliest met groomen en op tijd gaan stappen om de hartslag van je paard te laten stappen, wat betekent dat je in feite de hele rit in draf zult moeten rijden. Kun je dat zonder te verrekken van de pijn, dan zou je wedstrijden kunnen proberen.
Jairo schreef:ik wil dit helemaal niet in wedstrijdvorm (geen enkele tak van de paardensport) maar gewoon lange afstandritten genieten met mijn paard, ook niet meteen in een bepaald tempo. Gewoon wat wij leuk vinden.
misschien heb ik het dan ook volledig verkeerd overgebracht in de openingspost.
Jairo schreef:ik wil dit helemaal niet in wedstrijdvorm (geen enkele tak van de paardensport) maar gewoon lange afstandritten genieten met mijn paard, ook niet meteen in een bepaald tempo. Gewoon wat wij leuk vinden.
misschien heb ik het dan ook volledig verkeerd overgebracht in de openingspost.