Lange afstanden, welke zadelpad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Lange afstanden, welke zadelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:46

Hoewel ik zelf geen endurance rijd, ben ik erg benieuwd naar wat voor zadelpad de voorkeur van lange afstandsruiters gaat: een synthetische (om precies te zijn: een pad van Manmat) of lamswollen?

Zelf twijfel ik momenteel tussen die twee. Het gaat mij, gezien de dikke vacht van mijn pony, met name om de warmte en luchtdoorlatendheid van de pads en volgens mij zitten hier de ervaringsdeskundigen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie voorkeur!

Dirk

Re: Lange afstanden, welke zadelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:34

Jaren met HAF pads gereden, nu helemaal tevreden met Toklat.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:28

Lams/wol is ideaal voor paarden met een gevoelige huid en ik vind het fijn voor de langere afstanden, ik zelf rij met toklat,stud one en merinowollen pad. De manmatpads zie je steeds meer in de endurance al zal je het moeten proberen wat voor jou pony het beste is! Het kan zijn dat voor sommige paarden de structuur van zulke pas niet ideaal is, net als bijvoorbeeld de hafpads, vooral als ze een hele dunne vacht hebben.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:52

Ik heb gewoon katoenen dekjes onder mijn zadel. Lekker simpel, uiterst effectief als je zadel gewoon past. Vorig jaar 600 wedstrijdkm gereden met mijn pony zonder ook maar een plekje.
Laatste wedstrijd een 7 daagse in de Eifel, waarbij veel paarden rugproblemen kregen en met allerlei dikke pads in alle mogelijke variaties reden. Bell had een gewoon katoenen dekje (meest vierkant die ik dan op maat knip :') ) en had nergens last van.

Waarom zou je een dikke pad willen? Gewoon interesse hoor. Als je zadel goed ligt is het gewoon niet nodig.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:48

Bedankt voor de reacties!

Ganna schreef:
Waarom zou je een dikke pad willen? Gewoon interesse hoor. Als je zadel goed ligt is het gewoon niet nodig.

Ik hoef geen dikke pad, maar rijd met een boomloos zadel. Onder de katoenen pads zit meestal standaard wol, vandaar.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:17

Kijk dan snap ik het! Ik kan me voorstellen dat je voor een boomlooszadel wil dat het dekje ruggengraat vrijheid geeft.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:11

Kijk anders even op kifrahorse.nl zij hebben willen dekjes met ruggengraat vrijheid speciaal voor boomloze zadels, ook hebben zij de manmat dekjes maar weet niet of deze ook de ruggengraat vrijheid hebben die bij een boomloos wel belangrijk is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:58

Ik rij met Polypads, in diverse kleuren en diktes verkrijgbaar.

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:26

Ik gebruikte voor mijn IJslander alleen Christ. Andere merken ook geprobeerd, maar daarbij ontstond te veel warmte-ontwikkeling. Christ-zadelonderleggers (en dan wol direct op de huid/vacht) zijn de enigen die de warmte goed kunnen afvoeren. Bovendien een goede drukverdeling. :)

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:56

Ligt er aan hoe lange afstand?? Of niet?? :j