Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 00:46

Waarschijnlijk weet vrijwel iedereen, in dit endurance-deel van Bokt, wel van de problemen die zich al jaren afspelen in de Emiraten. Uiteindelijk zijn ze vorig jaar geschorst en hebben ze beloofd hun leven te beteren. Helaas gaan de veranderingen erg traag en hebben al 10 paarden dit seizoen met hun leven moeten bekopen.

Dit gegeven heeft veel stof doen opwaaien zeker het filmpje van de finish van de wedstrijd op 30 januari jl op Al Wathba, Abu Dhabi. De uitgepuute paarden worden letterlijk over de finish gejaagd, geslagen en gesleept. Deze ruiters, en vandaag blijkt ook de trainers, zijn gediskwalifieerd en de stallen krijgen een forse boete. Maar het blijkt wel weer dat ze deelnemers zich van geen kwaad bewust waren toen ze op die manier finishte. Dat zegt wat mij betreft voldoende...

Zie: Filmpje kan als schokkend ervaren worden


Berichtgeving veelal in het engels is hier te vinden:

http://www.horseandhound.co.uk/exclusive/endurance-riders-disqualified-beating-525939

http://www.horseandhound.co.uk/news/endurance-stables-uae-fined-526033

De FEI heeft inmiddels ook door dat het nu weer erg uit de hand liep en het mensen naar de emiraten gestuurd. Momenteel zijn er een aantal wedtrijden geschrapt en dient er voor 11 februari wederom een plan tot verbetering te zijn.

Vandaag liet, in navolging van sportbonden van andere landen, ook de KNHS weten de situatie zeer serieus te nemen.

Er is tevens een internationale petitie gestart om erbij de FEI op aan te dringen het WK in Dubai te cancellen. Het idee er achter is dat het belachelijk zou zijn om een land wat op grote schaal de regels op een dusdanig manier overtreed een WK te laten organiseren.

Link naar atikel Hoefslag en petitie


Ik vraag mij af of ze ooit gaan beseffen dat paarden levende wezens in plaats van brommers die na gebruik weggegooid kunnen worden.. -O- ;(

Ben wel benieuwd hoe andere mensen dit allemaal ervaren.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:54

je vraag is eigenlijk heel simpel te beantwoorden..

Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

JA

paardvriendelijk endurance rijden hangt niet af van de plek in de wereld, maar van de ruiter die het dier berijd.

Dus ja, hoor het kan prima..

Ik zou eerder stellen dat de endurancesportorganistatie daar de paardvriendelijke endurance als sport onmogelijk maakt door onvoldoende toezicht en onvoldoende ingrijpen.

Ik ga ervan uit dat een ruiter een ruiter is en in basis om zijn paard wil geven en om zijn/haar welzijn.
als dat echter betekent dat je net zo goed niet kunt starten omdat je geen schijn van kans maakt. dan zie je ze of niet in de sport, of ze gaan met de meute mee omdat je anders net zo goed niet kunnen starten.

Beetje het zelfde vraagstuk als: Is wielrennen onmogelijk zonder doping..
natuurlijk kun je wielrennen zonder doping.. maar als er nauwelijks controle is en de hele top aan de doping zit, moet je meedoen om mee te kunnen komen.. of je zakt weg of doet in z'n geheel niet mee in de sport.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:57

Dit is geen endurance, dit is 'laat 'm lopen, hopelijk valt 'ie niet om'.

Moe worden: zeker.
Uitgeput rondgejaagd worden met een ruiter die als een aap zit te spektakelen: nee.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:58

Bouthieb is ook UAE en dankzij de veel strengere regels daar van Sheikh Sultan bin Zayed Al Nahyan gaat het daar wel goed.

Elena, het is een combi van mentaliteit en naleving regels. Paarden wisselen daar zo'n beetje elke wedstrijd van ruiter, geen vaste combinaties zoals hier. De ruiter bepaalt daar niet (en kent het paard vaak ook lang niet (goed)), maar de trainer die langs de baan meerijdt met de auto. En de ruiter moet gewoon zo hard mogelijk gaan..
Zo is het niet bij elke stal, maar er zijn er wel teveel. Anders zouden niet zoveel paarden sneuvelen..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:01

klopt, maar dat is een mentaliteit die vooral gestimuleerd wordt van boven naar beneden..

de sport maakt dit gedrag mogelijk,
dus de eigenaren profiteren ervan

en als je endurance ruiter bent, dan moet je maar meedoen anders geen endurence rijder.

De instelling moet dus in de sport eerst veranderen.. eigenaren die hier niet naar kunnen leven worden daardoor uit de sport gedrukt.. aan ruiters worden andere verwachtingen gehangen en die kunnen daardoor weer anders met de dieren omspringen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:04

Tuurlijk, daarom zeg ik. In Bouthieb zijn andere, veel strengere regels, en daar gaat het wel goed.
Maar op de andere (FEI) wedstrijden gelden dezelfde regels als in de rest van de wereld en toch gaat het daar vele malen vaker fout dan in andere landen. Dat is dan toch wel een mentaliteitskwestie..
Maar goed, daar mag de FEI zich nu tegenaan gaan bemoeien.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 10:34

elenaMM77 schreef:
en als je endurance ruiter bent, dan moet je maar meedoen anders geen endurence rijder.

De instelling moet dus in de sport eerst veranderen.. eigenaren die hier niet naar kunnen leven worden daardoor uit de sport gedrukt.. aan ruiters worden andere verwachtingen gehangen en die kunnen daardoor weer anders met de dieren omspringen.


Klinkt mooi maar zo zit het niet in elkaar.

Ten eerste keuren veel westerse enduranceruiters deze manier van rijden al af. De westerseruiters die wel daar rijden zien vooral "al het goud wat er blinkt". Daarnaast rijden de rijke eigenaren, of hun familieleden, bij belangrijke races zelf mee en het is wel de bedoeling dat ze winnen of in ieder geval ergens boven in eindigen. Doen ze dat niet is het de schuld van hun personeel..
Daarnaast worden veel paarden gereden door zogenaamde jockey's. Mensen uit arme landen die werken in de emiraten.
Het probleem is simpelweg dat er op het gebied van dierwelzijn (maar ook mensenrechten) nog veel terrein valt te winnen.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:39

Ik denk dat het in de UAE vooral een algemeen mentaliteitsprobleem is. Vandaar dat het met strengere regels in Bouthieb wel werkt - men is zich gewoon niet bewust van dierenwelzijn zoals dat bij ons wel al ingebakken zit.

En daarnaast - ook een algemeen mentaliteits/cultuurgeval - is het ook een erekwestie, wat Djilan ook al aangeeft: de rijken móeten gewoon winnen.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:06

Ibbel schreef:
En daarnaast - ook een algemeen mentaliteits/cultuurgeval - is het ook een erekwestie, wat Djilan ook al aangeeft: de rijken móeten gewoon winnen.


Dat is precies wat ik bedoel, ze moeten winnen! Op welke manier maak niet uit, het hoeft niet eerlijk als ze maar winnen..

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:20

Maar dat 'eerlijk' is óns eerlijk. Voor hun is het wél eerlijk wat ze doen, zij zien het misbruik niet.
Zij zien endurance nog zoals ze in de tijd van Lady Wentworth races zagen; die gingen over een aantal dagen ipv over een aantal meters. (Lady Wentworth ging naar het Midden Oosten om Arabs te kopen om de EV te verbeteren. En dat lukte uiteraard niet, sprinters verbeteren met stayersbloed.)
Maar die traditie was er toen, en is kennelijk meegenomen in de endurance, dat dus idd als een race wordt gezien vergelijkbaar met de EV-rennen. Maar dan dus nog over de oorspronkelijke afstanden.

Cowgirl

Berichten: 23754
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:24

Ik vraag mij uberhaubt nog af of het wel zo paardvriendelijk is die ritten boven de 100 km.
Laatst ook weer een stel gezien die uit het midden oosten kwamen van een wedstrijd...man man wat zien die paarden er afgeragd en uitgeblust uit. Als die hier in een weidje zouden staan zou je de DB bellen. En die kwamen uit een ander land.

Verder hebben ze daar geld zat...zoveel dat het ze geen bal uit maakt. Is paard stuk kopen we er gewoon 3 voor terug.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:37

Zolang ze daar dieren als een product blijven zien zal er niets veranderen.
In het westen zijn we ze als huisdier gaan zien en willen we samen optrainen naar een prestatie.
Daar zijn dieren (ook de honden e.d.) een product dat je gebruikt tot het stuk gaat.
Daarom doet Brooks Hospital daar ook zoveel werk om dat te veranderen.
De armen zijn daar meer bewust van omdat vervangen niet zo makkelijk gaat.
De rijken hebben dat gevoel er totaal niet bij en gaan gewoon door.

Er zijn idd stallen die dat wel meer zullen hebben maar die worden nu vrijwel niet gezien door alle incidenten.
Hopelijk gaat de hele mentaliteit daar ook veranderen maar hoe je dat voor elkaar krijgt en op wat voor termijn durf ik niets over te zeggen.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:40

Ibbel schreef:
Maar dat 'eerlijk' is óns eerlijk. Voor hun is het wél eerlijk wat ze doen, zij zien het misbruik niet.


Ik bedoel niet eerlijk meer als op het halverwege een wedstrijd van paard wisselen en dopinggebruik. Zijn vast nog meer voorbeelden te bedenken.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 21:17

Jeetje de petitie tegen het WK in Dubai , te vinden in mijn openingspost als link, is gewoon als meer dan 1.800 keer getekend :oo

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Is paardvriendelijk endurance rijden wel mogelijk in de UAE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:12

Een tijdje geleden sprak ik iemand op Facebook die daar vandaan komt. Hij vroeg mij; " What is it with you people from the west and animals? "

Do I need to say more?

Wat betreft jouw vraag? Het MOET mogelijk zijn. Net zoals mensen rechten hebben, moeten ook dieren recht hebben op een eerlijke behandeling en niet geëxploiteerd worden.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 12:31

Ik denk, hoop, dat het ooit ook wel mogelik is maar vermoed dat het nog heel lang gaat duren voor ze zover zijn.. -O-