Endurance ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZPCT
Berichten: 48
Geregistreerd: 21-10-15
Woonplaats: Heiloo

Endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:32

Ik heb een aantal vragen aangezien het jaren geleden is dat ik een endurance wedstrijd heb gereden en het nu serieus wil oppakken.

Welk hoofdstel raden jullie nu aan? Het liefst ruiters die ervaring hebben met meer hoofdstellen. Ik hou ervan dat het goed vast zit en dus niet te los hangt wat je soms krijgt bij zwakke hoofdstellen. En het liefst onderlegd.

Ik heb ooit dus wedstrijd gereden maar ik kwam de eerste keer te snel aan wat niet mocht. Hoe doen jullie dat bijhouden? Zeker zo een eerste klasse ben je zo doorheen.

Wat moet ik verder niet vergeten als ik weer mijn eerste kennismakingklasse mee ga rijden? Ik weet niet meer precies hoe dat nou ging met grooms toen. En hoe weet je alweer waar de eerste check is? Wat links en wat rechts is?

Ah. Echt weer een dummie dus. :D

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:02

Qua hoofdstel een biothane hoofdstel omdat die ontzettend makkelijk schoon te maken en is dus nat mag worden (geen onderhoud, merken ; Marylot, Zilco, Maximum) Je kunt neopreen onderlegd of met een bontje bestellen.

op http://www.bluebalance.nl/ heb je een endurance calculator ;-)

Hier heb je het reglement : https://www.knhs.nl/wedstrijden/discipl ... endurance/

Lees het even rustig door, dan kom je al een heel eind ook betreft rechts en links :P

Succes!!

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:21

Die endurancecalculator is om uit te rekenen hoe snel je rijdt, maar het kan ook simpeler: er staan iedere 5 km afstandsbordjes. Als je 30 minuten doet over die 5 km rijd je 10 km/u. Doe je 25 minuten over 5 km, dan rijd je 12,5 km/u. Doe je 20 minuten over 5 km dan rijd je 15 km/u. Als je dus mikt op tussen de 25 en 30 minuten over 5 km doen, zit je safe qua snelheid. Zo simpel is het.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:26

haha dat vind ik niet zo simpel hoor Ibbel ;)
Ik mis nog wel eens een bordje (of het is weggehaald) en dan weet je het allemaal niet meer. Die calculator is echt wel een aanrader. Gewoon een plan maken en de tijd daarvoor uitrekenen vind ik het makkelijkst.

Ik rij met een click bridle van Marylot. Vind ik fijn. Maar die van Maximum en Zilco vinden anderen vast weer beter. Norton vind ik wat minder. Hard materiaal.

Veel plezier in ieder geval!

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:30

Met die calculator heb je net zo goed die afstandsbordjes nodig. Maar je mag tegenwoordig ook met GPS rijden, en dan heb je altijd de afstand bij de hand.
En verder is het ook een kwestie van weten hoe hard je paard stapt en draaft. Ik kan prima schatten hoe hard mijn paarden lopen, weet exact van ieder paard wat hun cruise snelheid is, en voel precies of ze eronder of erboven zitten. Kwestie van vaak meten tijdens het trainen, en vaak doen. Dan komt dat gevoel vanzelf.

Qua hoofdstel, gebruik het hoofdstel dat je paard fijn vindt. Twee van mijn paarden lopen het best met een leren Micklem. So be it, dan maar wat meer onderhoud omdat het leer is.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:49

tegenwoordig heb je toch verschillende apps en bijna iedereen heeft een smartphone.

Zo gebruik ik met veel plezier Endomondo en deze deelt je je gemiddelde snelheid mee.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:15

Mark heeft een handige tijdtabel in excel op zijn site staan:
http://www.euregio-endurance.eu/home/nl/uitslagen en dan tijdtabel

Zelf rij ik altijd met een garmin polshorloge.
Endomondo zit op je telefoon en soms gaat de batterij van de telefoon niet lang (genoeg) mee.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:37

Die telefoon onderweg bekijken vind ik dan weer veel te onhandig (en Endomondo vreet idd batterijen!). Even op je pols kijken hoe laat het is is makkelijker. Endomondo gebruik ik overigens wel veel bij het trainen. Ook om achteraf te kijken of mijn gevoel qua snelheid op bepaalde stukken klopte.