Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:09

Den Treek hebben wij binnenkort een soort onderlinge SWG :)
Het panbos heeft ook wel wat heuveltjes, maar niet zo als leersumsvelt natuurlijk ;) Maar voor de hobbyklasse en klasse 1 denk ik dat ik wel een heel eind kom :)

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:21

@ Malenka: wat een naar verhaal! Ik duim uiteraard mee voor je paardje, hopelijk is het nu over met de ellende...

Toevallig heb ik van de week nog melding gedaan bij de gemeente i.v.m. zwerfvuil. Als ik brieven op de postbus moet gaan doen ga ik altijd te voet met de hond, en loop ik een stukje door het industrieterrein. Daar gooit iedereen zijn afval zomaar in de kant, en na het maaien van de bermen ligt het vol scherpe stukjes van drankblikjes. Gevaarlijk voor hondenpootjes - maar dus idd ook voor paardenbenen!

Welkom _Dreamer, leuk paardje!

Ik mag morgen weer rijden. Na de inenting twee dagen vakantie en dan gaan we er weer vol voor :+

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:09

gefeliciteerd met je aankoop Malenka, ziet er uit als een heerlijk zittend zadel. En beterschap met je paard.

Routes die ik rijd zijn gelukkig vrij van zwerfafval. Behalve als ik de meest rechtstreekse route naar het bos neem; dan kom ik wel langs een stuk berm waar veel in ligt. Maar dat stuk stap ik altijd op het asfalt (is een parallelweg) omdat die berm heel erg schuin oploopt en dat nu ook weer niet bevorderlijk is voor de pezen om daar te rijden, dus pak ik het asfalt op dat stuk.

Malenka

Berichten: 7608
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:56

Het is gelukkig de enige keer in 20 jaar dat ik zoiets heb meegemaakt. Dat het zo veel gevolgen zou hebben dacht ik van te voren ook niet. Nadat de wond weer dicht zat dacht ik dat we van de ellende afwaren. Maar helaas...

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:26

Super fijn dat je dat zadel op de kop hebt kunnen tikken Iris! Hoop dat jullie er snel veel plezier van kunnen gaan beleven.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:47

Weet iemand hier toevallig of je een polar ac3 horloge met equine electroden kan koppelen? Of kan dat automatisch bij alle polar horloges?

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:39

FelineNanet schreef:
Weet iemand hier toevallig of je een polar ac3 horloge met equine electroden kan koppelen? Of kan dat automatisch bij alle polar horloges?


Ben er inmiddels al achter :)

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:18

Zo, vandaag eens een oefenrondje gemaakt met GPS en hartslagmeter, gewoon om te kijken waar we staan. Volgens ons ging het eigenlijk best goed. De hartslag van de paarden daalt na inspanning heel snel. We hebben nu steeds 5 km gedraafd en gegaloppeerd en dan een kilometer gestapt. Aan het eind hebben we bijna twee kilometer gestapt, terug bij de trailer was de hartslag 52. We hebben gemiddeld zo'n 11 km/h gereden, lijkt me prima zo voor de eerste keer. Wel heb ik nog een paar vragen waarop ik hoop dat jullie het antwoord kunnen geven!

- Kun je vanaf de start van de wedstrijd gelijk wegdraven? Kun je voor de start al ergens een beetje losrijden of is dat niet de bedoeling?
-Hoe werkt het precies met de keuring na de finish? Moet de hartslag binnen tien minuten onder de 60 zijn, of is dat pas bij de nakeuring na 30 minuten? En kun je zelf beslissen wanneer je je paard aanbiedt? Bij de sgw zijn we gewend om echt pas tien minuten na de finish aan te bieden, maar daar hangt het resultaat van je wedstrijd niet af van de hartslag (of hij moet echt veel te hoog blijven)
- Mag je de wedstrijd met hartslagmeter en GPS rijden?
- Mag je de laatste kilometer naast je paard lopen? Ik las iets over dat je wel rijdend over de finish moet komen? Ik merk dat de hartslag van mijn paard veel sneller daalt als ik ernaast loop, na een cross stap ik ook zo snel mogelijk af om haar sneller te laten herstellen namelijk.

Hier het overzicht van ons ritje van vandaag, ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:25

Hi!
Ziet er uit als een lekker rondje.
Antwoorden op jouw vragen:
-Je mag eigenlijk altijd overal wegdraven. Zo niet (bijv Someren eerste stukje over de weg) staat het prima aangegeven of in het boekje.
-Gps en HR meter zijn toegestaan.
Met keuringen en metingen moet de HR meter uitstaan!!!!!
-Je mag naast je paard lopen maar finishen moet altijd erop (ook in hogere klassen overigens).

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:40

En dan heb ik ook nog een vraag. Mag je met springschoenen rijden. Ik merkte vandaag dat mijn paard als ze ontspannen draaft ze haar ijzers aantikt

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:41

Ja dat mag. Hou rekening met het feit dat zweet en zand in combinatie met wrijving wel wondjes kunnen veroorzaken.

Ibbel

Berichten: 49223
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:45

Ik zou met de hoefsmid kijken of je het aantikken kunt voorkomen door wat meer opzet vóór te geven. Dat is vaak al voldoende, zijn ze net iets eerder weg met de voorbenen.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:51

Martinev, wat betreft hartslagmeting na de finish is het inderdaad zo dat de hartslag binnen 10 minuten na je finish onder de 60 moet zijn. Je hebt hiervoor twee pogingen om aan te bieden en je moet zelf bepalen wat een goed moment is. Hierbij geldt dat hoe sneller je aanbiedt met een goede hartslag, hoe meer punten je krijgt. Als je paard vandaag een hartslag van 52 had direct bij aankomst bij de trailer, zit dat vast wel goed :) Je hartslagmeter kan ook gewoon om en dan kan je in de laatste 100 meter wel bepalen of het gaat lukken onder de 60 of niet.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:58

Lein_ schreef:
Hi!
-Je mag eigenlijk altijd overal wegdraven. Zo niet (bijv Someren eerste stukje over de weg) staat het prima aangegeven of in het boekje.


Mag en kan gewoon gedraafd worden. ;)

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:03

Top!! Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden allemaal! Daar kunnen we wat mee!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:15

Psydoxy schreef:
Lein_ schreef:
Hi!
-Je mag eigenlijk altijd overal wegdraven. Zo niet (bijv Someren eerste stukje over de weg) staat het prima aangegeven of in het boekje.


Mag en kan gewoon gedraafd worden. ;)


Serieus? Vorig jaar na stukje start over het fietspad in draf, kreeg ik van de verkeersregelaar op mijn kop dat in het boekje stond dat je daar moest stappen..

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:26

Dan zal ik die verkeersregelaar eens op de vingers tikken. ~~}>

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:35

Hihi... Ah, nee, het is al super dat ze er staan!!!
Overigens vond ik Someren een geweldig leuke wedstrijd, goed georganiseerd, duidelijk en een toffe route. Tot binnenkort!!! :)

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:19

martinev schreef:
Top!! Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden allemaal! Daar kunnen we wat mee!


En ja, bij iedere wedstrijd is wel een veldje waar je los kan rijden voor de start :) Vanaf de start mag je starten in stap/draf/galop wat je wilt. Ik ben zelfs wel eens achterstevoren de start over gestapt :Y)

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:42

Lein_ schreef:
Hihi... Ah, nee, het is al super dat ze er staan!!!
Overigens vond ik Someren een geweldig leuke wedstrijd, goed georganiseerd, duidelijk en een toffe route. Tot binnenkort!!! :)


Thanx en succes met de voorbereidingen.

Wij zijn ook druk bezig, jammer dat het aantal inschrijving zo ver achterblijft t.o.v. de voorgaande edities -O-

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:50

Jee balen! De marathon zit wel goed vol toch?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:17

Ja allemaal naar Someren! Geweldige wedstrijd! Helaas moet ik werken :(

Speelt misschien mee dat het op zondag is ipv zaterdag?

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:24

Eerste editie was ook op zondag. Ik denk eerder dat het de vakantie periode is....

Wel erg jammer, vanochtend een deel van de route gereden. Hij is zo gaaf op dit moment, paden liggen er top bij en kleurt regelmatig PAARS :D Zelfs de verwachte dazen invasie bleef uit.
Laatst bijgewerkt door Psydoxy op 07-08-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:26

Ik ben inderdaad het weekend van Someren op vakantie... Helaas! Hopelijk volgend jaar.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:28

Unseen schreef:
Ik ben inderdaad het weekend van Someren op vakantie... Helaas! Hopelijk volgend jaar.


Met, op dit moment 14 inschrijvingen, zit de kans erg groot dat dit de laatste editie wordt.