Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:24

Gaat via mijnendurance. Ik twijfel nog of ik impuls start of al met winstpunten. Kan natuurlijk altijd proberen en dan volgend jaar evt opzeggen.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 01:11

Even een hulpvraag: mijn zadel is helaas zaterdag definitief afgekeurd op m'n paard. (Massimo nog geen jaar oud :( ), nu dus wachten op een nieuw zadel. Als ik, zeg, over 3 weken, dus half maart er pas op kan, kan ik dan 1 april epe klasse 1 wel starten.
Hebben jullie tips hoe toch voldoende conditie op te bouwen of eventueel een trainingsschema?

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 01:41

Oh echt? Waarom afgekeurd? Wat vervelend, zeg! Ik heb voor dat soort momenten (spierpijn aan m'n eigen kont of zo dat ik niet op m'n eigen zadel wil zitten) een boomloos zadeltje/barebackpad-achtig ding liggen. Kosten vaak niet zoveel ook. Succes ermee!

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:14

Wat heeft je paard nu al voor basisconditie en km in zijn benen?

Rust is op zich niet verkeerd, maar dan zou je paard nu eigenlijk al klaar moeten zijn om de wedstrijd te kunnen lopen.
Als je echt nog snelheid of aantal km moet opbouwen dan ben je met 2 weken voor de wedstrijd te laat.
Dat is nl normaal de periode dat je niks meer hoeft op te bouwen, alleen nog een beetje onderhouden.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:16

Ik zou het -ondanks dat een korte klasse 1 best zou moeten kunnen- zelf niet gokken denk ik, maar ik ben daarin ook wel een voorzichtige muts. Waarschijnlijk is er nog wat 'oud zeer' van je Massimo weg te werken (fysio/osteo) en zal je nieuwe zadel in het begin ook wennen zijn voor paard en jou. Die twee weken voor een wedstrijd zijn dan eigenlijk wel het moment dat je klaar moet zijn met je voorbereidingen en niet teveel moet willen veranderen.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:03

Mijn marie heeft een hoge schoft en "schrale" rug. De Massimo is 4 boommaat en te groot, te breed en te kort.
Het is een perfect en als nieuw zadel, maar niet voor mij.

Ze heeft gewoon basis conditie, 4x per week uur rijden, dressuur/springen en tot december reed ik ook buiten uurtje of 2 met gemak.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:35

Nu zonder zadel aan de slag en de zadelleverancier vragen of het echt niet sneller kan. En een betaalbaar boomlooszadel als reserve aanschaffen (of lenen) is ook geen gek idee. Dan kun je zelfs nog besluiten daarmee te startten.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:40

Ik vind mezelf veeeel te zwaar voor boomloos. Zit met budget, moet de massimo verkopen voor ik iets nieuws kan kopen of kunnen inruilen.
Wilde naar Mariska van Oest Maar die ruilt niet in, nu Country Mill bericht gedaan...
Tips altijd welkom, oh en zoekt iemand toevallig een zgan massimo son vzh 18,5", boom 32 :D *\o/*

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:32

Trainen jullie ook met dit weer buiten, of doen jullie dan wat in de bak.
Ik heb zovaak al in de bak gereden, omdat het rot weer is, dat ik het niet leuk meer vind. En eigenlijk gewoon lekker buiten wil rijden, maar ik haat regen, als ik wedstrijd heb moet ik indd gewoon maar, maar al het niet moet doe ik het ook niet.

Hoe doen jullie dat?

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:38

Ik rij gewoon buiten.. moet ook over de weg als ik naar de binnenbak wil haha
Als het echt met bakken uit de hemel komt rij ik gewoon niet.. maar met miezer of af en toe een klein buitje stap ik gewoon op

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:38

De bak is bij mij ook buiten, in die zin van het woord dat er geen binnenbak aanwezig is op de stalling waar mijn paard staat.

Het regent zelden de hele dag in Nederland, dus tussen de buien door valt best een hoop te plannen. Wanneer het onvermijdelijk is dat ik toch nat regen, neem ik een droge set kleding mee naar stal zodat ik na de rit in elk geval iets droogs kan aantrekken.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:45

Ik trek regelmatig een skibroek aan over mn kleren.. ideaal vind ik dat.. zeker met mennen maar ook onder het zadel werkt dat goed voor mij

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:47

Wat Hilli schrijft, geldt hier ook.

Enige overdekte wat we hier hebben is een klein longeerpaddockje.
Maar die is ook vrij stoffig, dus daar kom ik alleen als het echt al dagen lang regent zo ongeveer.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:49

Hier ook alleen een buitenbak. Ik rij int bos ook met regen, dan heb ik het vaak niet eens door.

Als het echt heel hard regent vind Spec het ook echt niet tof in de bak. Heel erg hoofd tegen de regen in buigen, kan ik vrij weinig meer inbrengen. En dat vind ik ook niet eerlijk.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:48

Wij hebben helemaal geen rijbak. Gelukkig kan ik in de winter 1x in de week in de les meerijden bij de manage naast ons, dan kan ik met sneeuw en vorst toch nog iets... Verder gewoon de straat op of het bos in, als het regent heb ik pech... Ik moet eerlijk zeggen dat ik de keren dat ik echt nat ben geworden op 2 handen kan tellen...

Vandaag tussen de buien door gereden, 10 km incl. 3 km in- en uitstappen. Gemiddelde snelheid was 9,7 km/h..

Ook wel weer wat geleerd vandaag. Moet de elektroden echt goed onder mijn zadel doen, heb een boomloos zadel, onder het zweetblad amper druk, moeten dus bijna onder de zitting. Na mijn tweede galop vroeg ik mezelf toch echt af waarom ik steeds 2 streepjes op het scherm had en geen hartslag en daar hing hij dan, de elektrode aan het draadje... Tja, dan werkt het ook niet he! :')
Pony herstelt ondanks het slechte weer en weinig trainen heel goed... _/-\o_

Mijn nieuwe zadel komt morgen, dat betekent zaterdag mijn eerste ritje met dat zadel.. Dan heb ik een maand om pony te laten wennen. Voordeel is wel dat ik mijn andere zadel ook gewoon heb dus ik kan altijd nog wisselen als het niet goed is. Nieuw zadel is gewoon luxeprobleem, niet omdat de oude niet meer past..m

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:07

je kan je elektroden als je paard niet te groot is ook aan weers kanten bij de singel doen. Ik heb nu een ghost zadel met korte zweetbladen dus ook geen plek voor de rechter elektrode deze heb ik van de week dus gewoon net als de andere onder de singel gedaan en had prima metingen ;)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:33

ow kan dat? Dat ga ik dan eens bij Goliath uittesten. Die vind de elektrode onder het zweetblad niet helemaal jeee heb ik het idee.
Althans; beide keren dat hij op buitenrit liep te klieren met aandraven en me eerst trakteerde op een paar bokken, was met de hartslagmeter.
Kan uiteraard gewoon puur toeval zijn; hij was die beide dagen ook erg jolig, al voor het opzadelen enzo...maar toch; proberen kan geen kwaad.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:10

Stap 1 is gezet; ik heb me ingeschreven als lid van de KNHS Endurancevereniging! Jippie!
Wachten op bevestiging nu, en dan kan ik na de betaling m'n startpassen aanvragen.

Vraagje; als ik met meerdere paarden wil starten (uiteraard op verschillende wedstrijden), mag dit dan op één lidmaatschap?

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:34

Ja je wordt 1X lid van de KNHS endurancevereniging en je betaalt bij de aanvraag van je startpas met het eerste paard 35 euro voor je licentie. Elk volgende paard moet je wel een startpas voor aanmaken, maar doe kost dan verder niets meer.

Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:16

Oke, ik kom ook nog even terug op wat je nodig hebt om officieel te mogen starten..
Het is dus niet nodig om je in te schrijven bij een rijverening? Of wel?
Ik heb dus genoeg aan lidmaatschap enduranceverening en startpas via KNHS?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:37

Ja klopt.
Behalve als je ook dressuur wilt starten oid. Dan moet je lid zijn van een rijvereniging

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:13

Wat is het verschil tussen startpas en licentie? En welke koop ik waar?

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:24

Relien,

Thx, dat haal ik denk ik ook wel... Goede tip...

Alleirbag, volgens mij is dat hetzelfde en koop je die bij de KNHS :j.

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:09

Ik dacht dat met een startpas kun je dressuur, springen en crossen en moet je je bij een rijvereniging inschrijven.
Je kan er ook Endurance mee starten, maar als je verder wilt dan klasse 1, dan moet je ook bij de Endurance vereniging inschrijven.

Licentie is alleen voor Endurance en inschrijving bij Endurancevereniging.

Zowel startpas als licentie lopen via de Knhs.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:27

Nee, je koopt een startlicentie bij de KNHS en daarbinnen vraag je gratis startpassen aan om endurance te starten met bepaalde paarden.


Deze licentie/startpasconstructie staat los van de startpas voor andere disciplines.