Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:08

FelineNanet schreef:
Rachel_x schreef:
Hoi! Vraagje. Ik heb een pony met een redelijl traag staptempo. Draven doet ze als de beste, maar door haar stap gaat ons gemiddelde zo hard naar beneden. Natuurlijk weet ik dat ik concequent moet zijn, en dat doe ik naar mijn idee ook. Toch vind de pony haar tempo een beter idee :+ hebben jullie tips of oefeningen hiervoor?


Het uiteindelijke doel is niet tot zo weinig mogelijk stappen bij de wedstrijden. Er zijn heel wat schema's te vinden die een mooie opbouw geven van hoeveel weken en hoeveel stap/draf/galop. Dus ik zou die eens bestuderen en kijken wat je kan toepassen als jullie als combinatie.
kleine edit: natuurlijk niet (in/uit)stappen compleet skippen. Zeker ook staptrainingen erin houden. Maar als je een tempo rondje wilt rijden of op wedstrijd dan stap ik in principe niet of als het niet anders kan zoals bij hekken, grote stukken asfalt e.d. (pony staat ijzerloos).

Even totaal andere vraag, zijn er hier mensen die aan galoptraining doen en willen vertellen wat ze precies doen?


En die vraag stel je hier? :p

Galoptraining komt veel meer bij kijken dan de meesten denken. Mijn advies: doe dit onder deskundige begeleiding... ;)

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:46

Hahaha volgende stap was jou vragen / naar jou toe gaan :D maar wilde ff wat meer weten wat andere doen en wat de gedachte daarachter is.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:01

FelineNanet schreef:
Hahaha volgende stap was jou vragen / naar jou toe gaan :D maar wilde ff wat meer weten wat andere doen en wat de gedachte daarachter is.


Ik ben hier ook al een tijdje benieuwd naar! Wil het ook ooit een keer gaan doen :D Is puur conditie opbouwen toch? Of zie ik het verkeerd :oo

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:05

Mijn galoptraining bestaat uit verzamelen, middengalop, verzamelen etc maar alleen korte stukjes hier. Meer ruimte is er niet. Ik galoppeer normaal een minuut of 5-10 per normale training en als we de nadruk op wat meer uithoudingsvermogen leggen een 20 minuten in 2 uur. Niet de galoptraining die jij bedoelt :+
Op wedstrijd galoppeer ik ook amper, soms een keer een km en ff bij de fotograaf.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:36

Hier ook voornamelijk draf tijdens wedstrijden hoor, maar meer omdat Kiet galop gewoon onwijs moeilijk vind. Merk toch dat ze er wel veel makkelijk door gaat bewegen dus het wordt nu tijd om dat eens op te pakken. Met 'nu' bedoel ik pas over 4 weken. Dus kan me nog ff inlezen over hoe, wat, waarom :').

Kleine edit. En m'n kuiten en mijzelf mentaal voorbereiden _O-

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:30

Wie starten er in Epe?

Mijn galoptraining bestaat uit; galop.... :P

Ik doe 1x in de 3 weken een galoptraining. Ik trek daar een uur voor uit en heb dan een ronde van ongeveer 4 kilometer met hele goede paden. Ik galoppeer dan een ronde en draaf vervolgens uit tot zijn hartslag weer normaal is en doe dan hetzelfde, vaak een keer of 4.

Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard heel makkelijk galoppeert en zijn hartslag amper omhoog gaat. In de training wissel ik dan ook van snelheid. Mijn paard vindt dit echt super leuk!

Ik zie galoptraining echt meer als een intervaltraining zoals ik die zelf ook toepas wanneer ik ga mountainbiken of hardlopen.

Tijdens de wedstrijd galoppeer ik wanneer het kan.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:28

Let jij dan nog specifiek op het aantal km/tijd of ga die ronde van 4 km telkens af?

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:14

FelineNanet schreef:
Let jij dan nog specifiek op het aantal km/tijd of ga die ronde van 4 km telkens af?


Nee, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook erg lastig vind. Er zijn altijd wel enkele factoren waardoor een training anders loopt dan gepland en daarnaast kijk ik naar de hartslag om echt te bepalen of hij wat ik vraag nog wel kan handelen.

Sowieso vind ik de trainingen soms lastig. Er zijn echt dagen waarop ik merk dat ik of zelf geen zin heb of mijn paard geen zin heeft. En soms heb ik een dag waarop ik maar 9 kilometer wil rijden en hij zo fijn loopt dat ik er toch nog kilometers aan plak.

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie echt een schema?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:34

niet echt een schema, maar goed, ben dan ook nog maar net begonnen en dus nog klasse 1.
Heb in zoverre een schema dat ik 3 dagen vrij heb (uh paard heeft vrij dan, ik mot gewoon naar mn werk natuurlijk :+ :P ) verdeeld over de week. En op woensdag een kleine buitenrit; ong 2 uur, waarbij de afstand afhangt van hoeveel zin ik heb om de hele tijd op tempo te rijden. Als het zo'n dag is dat ik gewoon lekker rustig aan wil doen dan kan het zomaar een dik uur stappen zijn in totaal en de rest draf.
Op zaterdag dan een grotere buitenrit, waarbij ik dan wel let op afstand en tempo...meestal komen we dan op rond de 30 km aan afstand uit. Tempo is niet vreselijk hoog hoor; zit op zaterdag meestal rond de 9 km per uur gemiddelde snelheid. Ben dus dan ook echt wel een aantal uren onderweg..
Rest van de week is dan rijden in de bak + die drie dagen vrij.

Van de winter wil ik wel meer naar een gericht schema gaan werken omdat ik wel in de planning heb om halverwege het seizoen over te stappen naar de klasse 2 (alles onder voorbehoud natuurlijk; laatste jaren aardig wat pech gehad met blessures bij paard...niet de huidige overigens, maar toch; een blessure zit in een klein hoekje zullen we maar zeggen).

Maar voor nu, met nog iets meer dan anderhalve week te gaan tot de laatste wedstrijd, houd ik het 'natte vingerwerk schema' van nu nog aan.

En dan half november eens een schema gaan uitstippelen voor volgend jaar.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:07

Ons "schema" is ook geen schema als in "ik schrijf het op en pas het toe".. Probeer wel een lijn te houden in het werk, maar dat is het nu dan ook.

Ik heb ons ingeschreven voor het online programma van Esther Groen welke in november start. Ben erg benieuwd naar de onderbouwingen, opbouw etc.. Ik wil volgend seizoen ook in K1 starten en halverwege de overstap maken naar K2.

Wij rijden nu ook K1, wilde 28-10 K2 starten, maar dat ziet mijn groom van die dag niet zitten dus het wordt toch K1.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:28

Start zelf ook K1, volgend jaar overstap naar K2.

Ik train wel redelijk volgens schema, omdat ik ook ergens leren en werken nog moet inplannen. Ik ben voltijd student met veel 40+ uur weken en daarnaast 8 uur werken wat ik zelf kan indelen.

Ik rijd standaard een x aantal km per week. In weken voor en na wedstrijd is dat dus lager ivm vrije dagen. Ik heb de afgelopen 2 maanden vooral wat kleine (lees mini :+) blokjes meegepakt. Bijvoorbeeld deze week zondag 13.5 km met veel galop, maandag 17 km normaal tempo, dinsdag en woensdag 'vrij'. Ze kan helaas niet meer op de wei omdat we hier veengrond hebben. Dus meestal gaan we gewoon een half uur tot uur stappen aan de hand of erop. Althans zolang zijn we weg, maar daar hebben we de nodige grasjes-eet-pauzes in :').

Wat voor mij erg hielp is heel veel lezen wat anderen doen en de gedachte erachter. Je kan niet een trainingsschema een op een overnemen, want niet alles werkt voor elk paard. Maar veel erover lezen helpt in ieder geval met bedenken wat voor jouw paard werkt. (En ik heb een hele lieve trainster waar ik alles aan kan vragen :)) )

Ik dacht altijd dat 2 dagen achtereen uit den bozen was. Blijk van niet (onder bepaalde voorwaarden natuurlijk e.d.) en dat Kiet eigenlijk niet zoveel spierpijn heeft de dag erna als dat ik dacht :'). Lees zij niet, ik soms wel hahaha

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:17

Ik lees idd ook veel wat anderen doen en wil aan de hand daarvan ook een strakker schema maken straks.
Reden voor mij om ook veel op te zoeken hoe andere enduranceruiters de training aanpakken was ook dat de vrouw van de stalhouder vindt dat ik eigenlijk 6 dagen per week moet trainen en veel meer km's buiten moet maken. Ja leuk 6 dagen per week, maar we trainen niet voor een dressuurproefje van 5 min, dus naar mijn idee zou dat veel te veel zijn. Was dan ook prettig te lezen dat 6 dagen trainen in de week idd veel te veel zou zijn....en dus houd ik stug aan wat andere enduranceruiters doen en krijgt hij 3 dagen rust.
Met die visie was dan ook haar mening dat we nog lang niet klaar waren om te starten. Voor mij dan ook een extra reden om heel blij te zijn met de A'tjes op zowel de voor- als nakeuring in Grolloo + een mooie lage hartslag :D


Hier ook veengrond dus helaas ook hier weinig naar buiten in deze periode.....gelukkig de laatste paar dagen was het weiland weer droog genoeg om ze er weer per 2 op het land te zetten zonder dat alles kapot gelopen wordt en paarden tot voorbij de kogel wegzakken. Komende dagen ziet het er wat dat betreft ook nog goed uit dus hopelijk deze week verder ook nog het land op....maar zal nooit lang meer duren voor het beperkt wordt tot s 'ochtends een paar uur los in de binnenbak per 2 -O-

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:41

Zo te lezen luisteren jullie ook naar je paard! Fijn...! Dat is uiteindelijk toch het belangrijkst.... :j

Mijn schema deze week:
Maandag: Hoefsmid en werken aan de hand
Dinsdag: Onder de vrouw naar de binnenhal, half uurtje training en weer terug (8 km)
Woensdag: Wandeling/schriktraining (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb en wat voor weer het is)
Donderdag: vrij
Vrijdag: vrij
Zaterdag: 13 kilometer mountainbiken (onbelaste training)
Zondag: 28 kilometer

Week voor de wedstrijd:
Maandag: vrij
Dinsdag: vrij
Woensdag: 10 kilometer lummelritje
Donderdag: Aan de hand werken in de roundpen
Vrijdag: vrij
Zaterdag: wedstrijd

Voorheen had hij de hele week voor de wedstrijd vrij, maar dan ontploft hij op het terrein, ook niet erg handig... :+

Wel balen van de weilanden! Waar wonen jullie/staan jullie paarden?

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock paradise dus die ziet er al een beetje uit als een shetlander. Ik merk dat hij daardoor wel wat sneller vermoeid is, kan zijn warmte niet kwijt.

En trainen jullie altijd samen met iemand of vaak alleen?

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:04

Ik wissel inderdaad ook werk aan de hand/longeren met balkjes/schriktraining af met trainingen onder de man (10-25km) en fietsen (3-10 km). Vanwege fulltime werk lukt het meestal maar om 2 ritten te maken, waarvan een lange in het weekend en een kortere doordeweeks en de rest vul ik dan aan op gevoel en waar ik zin in heb. Vorig jaar had ik echt een winterdip, ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.
Train altijd alleen, uitzonderingen daargelaten.

Die van mij staat ook 24/7 buiten dus ook echt een teddybeer.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:38

Leuk om een beetje zicht op jullie trainingen te krijgen! Fijn dat het niet volle bak alleen maar trainen moet.
Wij zijn in Leersum nu onze eerst ritten aan het doen. Lekker nog in stap ff zelfvertrouwen opbouwen en de paden leren kennen. Wel ondertussen veel heuveltjes etc klimmen om onze dikke billen te trainen. Snel er op en er af is lekker makkelijk maar dat moet ze bij mij beheerst doen (tenzij t te steil is dat ze even een aanloopje nodig heeft natuurlijk). Voorlopig alleen in de weekends, maar dan wel 200% genieten <3

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:57

Wat heb je een leuke bonte pony Hoppit! Ik ben fan :D

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:04

Rust is heeeeeeeel belangrijk.... :D

Inderdaad een leuke pony.... :j

Vanuit Capelle aan den IJssel in Leersum trainen, leuk! Train je in de weekenden vaker ergens anders? Ik probeer 1x in de maand ergens anders te trainen...

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:08

@smart paard staat omgeving Amsterdam. Gelukkig natuurgebied naast de deur :).
Ik train eigenlijk altijd alleen thuis. Hele enkele keer gaat er iemand mee, maar dan moet ik altijd rekening houden qua tempo. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn om te beginnen met een minuut of 20 draven na instappen en dat kan gewoon niet met iemand die dat niet gewend is, dan zijn ze daarna al moe :'). Daarom train ik ook vaak buitenshuis zodat ik wel met andere kan trainen. Zodat Kiet ook leert dat dat normaal is en dat je wedstrijd ervan moet maken.

Oefenen met inhalen kunnen we thuis, we hebben genoeg idioten hier die op 1m afstand van je gaan rijden voor 5 minuten zonder wat te zeggen. Zo moeilijk is het toch niet om even hoi te zeggen en vragen of desnoods gewoon melden dat je gaat inhalen. Nu heb ik schijtmazzel dat Kiet er redelijk makkelijk in is geworden, maar je zal er maar eentje hebben die er achteraan vliegt := . Op wedstrijden tot nu toe altijd goed verlopen, ff zeggen dat je er langs komt. Ik ga er vanuit dat iedereen op wedstrijd/endurance ruiters hun paard kunnen houden. Maar in ons natuurgebied rijden er soms mensen rond die net aan erop blijven zitten :+

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:15

:') :') :') :') :') Ok, dat is iets minder prettig inderdaad! Dat heb je bij ons eigenlijk helemaal niet. Fijn dat jouw paard daar goed op reageert dan!

Welk natuurgebied heb jij naast de deur?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:37

Het Twiske in Oostzaan

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:48

Leuk, daar heb ik deze zomer nog twee festivalletjes gepakt en de ruiterpaden vielen me inderdaad al op :D Kan je daar echt kilometers maken?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:20

wij zitten in zuid Friesland.

Train ook altijd alleen. Ene stalgenoot durft niet en de ander is na goed 10 min draven al moe en moeten we al weer stappen. Dus dat schiet niet op.

Paard weet ook niet beter eigenlijk; die loopt al vanaf zn eerste buitenrit al alleen. Daar was ik niet altijd blij mee, omdat ik dus niet kon oefenen op inhalen ed. Gelukkig bleek op onze eerste wedstrijd dat Goliath het meeeeeeeer dan prima vind om te volgen of g ewoon achter te blijven; in beide gevallen geen gedram of aanstalten maken om mee te willen of perse er langs te willen.
Juist hem voorop is alleen maar mega irritant kwam ik achter (was halverwege ingehaald en in eerste instantie niet met de inhalers mee gegaan...om me na 100 meter te bedenken en met mn inhalers op te trekken) toen we gingen stappen de laatste 2 km; meneer gaat namelijk blocken als die voorop loopt. Dat verbaasde me niet heel erg; doet hij aan de hand ook met naar het land brengen als meneer de kans krijgt. Maar is natuurlijk voor alle partijen mega irritant, behalve voor Goliath zelf dan; die amuseert zich dan kostelijk.....dus ben al vrijwel direct maar achter ze gaan stappen. Dat bevalt hem ook prima en amuseert iedereen zich weer ipv alleen maar Goliath :+

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:02

Bliksem schreef:
Leuk, daar heb ik deze zomer nog twee festivalletjes gepakt en de ruiterpaden vielen me inderdaad al op :D Kan je daar echt kilometers maken?


Beetje wel beetje niet. Ik heb wel veel keuze uit rondjes omdat ik erg creatief ben met loops :'). Rondjes van 10, 13.5, 17, 20, 24.5 en 26.5 km. Dus ik vermaak me wel en voor 30+ ga ik naar wassenaar of veluwe.

Ik rijd vaak de 17 of 20, omdat ik dan maar 1 'loop' hoef te doen. Kiet is het minst gemotiveerd als ze meer rondjes moet doen, maar zolang we niet langs de afslag van stal komen is ze in ieder geval voorwaarts :+. Zodra we bij de stal-afslag gaan dan MOETEN we naar stal want daar is ETEN en VRIENDJES en GRASJES. En no way dat ze dan nog bewerkbaar is als ik door wil rijden, dan komt de heuze merrie in haar omhoog }:)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:18

Dank je @Smart en @Bliksem, vind ik ook :D

Wij krijgen in december de sleutel van ons huis in Leersum <3 Pony is al per 1 september vooruit gestuurd omdat de pensionstal waar we stonden het weideseizoen al zowat ophield. Ze staat nu op een uur rijden, maar dat is nog maar 6 weken =) En bij een hele fijne boer die ook enthousiast ment en ook mendurance wil gaan rijden, hij is voor ons een onschatbare bron van prachtige routes <3.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:48

Hoihoi weet niet of ik een stille meelezer hier was of dat ik me al eerder voorgesteld had hahah. Ik ben dus Ilona en het doel is om volgend jaar als we er aan toe zijn een keer een impuls klasse mee te pakken met mijn ijslander Dæll. We wisselend af in de training en lopen nog tegen veel werkpuntjes aan ik was ook echt bang dat omdat een ijsco natuurlijk wat kleiner is dat we het gemiddelde minimum tempo niet zouden halen. Helaas door regenrot in zijn oksel ( geen idee hoe hij er daar aan komt ik denk van het liggen op de wei) een paar daagjes alleen aan de hand gewandeld, gisteren bedacht dat we voorzichtig wel een klein rondje konden maken. Maar man oh man.. rustig rondje dacht paard anders over het was mischien maar 5 km maar we hadden wel de 9.60 km gemiddeld aangetikt! gaf zo een fijn gevoel betekend dus dat het voor ons na verder trainen goed haalbaar is om de 8 gemiddeld te halen. Alleen was het rottige dus dat een van zijn korstjes los gelaten en was wat gaan bloeden echt balen was ook maar een mini plekje maar door zweten leek het wat erger dan het was. Dus nu maar een paar daagjes niet rijden en poging longeren doen ( heeft hij een gruwelijke hekel aan.. dus is niet echt voor ons plezier hahah) maar als ik dat niet doe ben ik bang dat hij zijn conditie verliest en het opbouwen met hem is al lastig voor zowel mij als hem.
Als ik draaf is hij namelijk zowat onvermoeibaar maar zodra ik dan naar stap ga kakt hij gelijk in moet ik even de balans in vinden aangezien meneer niet zelf aangeeft of hij moe word met draven.. met galop doet hij dat overgens wel valt hij vanzelf terug in draf. Als iemand hier tips voor heeft.. graag