Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:52

Als je gereageerd hebt, heb je het topic automatisch op volgen staan.
Komt die bij je eigen berichten te staan, Nathalie.
En leuk dat je ook met endurance gaat starten.
Het is echt een heel leuke tak van sport, waar haflingers ook echt wel goed in kunnen zijn :j

Ik moet nog eens even gaan kijken welke wedstrijd wij van 't najaar nog willen gaan doen.
De 53 in Leende gingen echt super, zoiets wil ik dit jaar nog wel een keer proberen.

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:00

Hey jij ook hier?!

Ah ik zie het idd! Staat nu in m’n rijtje.

Ik krijg morgen m’n gps binnen. Dan aan het oefenen en training gaan aanpassen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:47

Wie van jullie start eigenlijk blootsvoets en/ of met hoefschoenen?

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:51

Ik startte vorig jaar blootsvoets, nu met schoenen. Merk dat ons terrein toch voor wat gevoeligheid zorgt blootsvoets, en met schoenen gaat het fantastisch. Mijn paard en de senior alleen voor, de andere vierkant, die heeft een stuk zachtere hoeven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:52

nessinator schreef:
Ik startte vorig jaar blootsvoets, nu met schoenen. Merk dat ons terrein toch voor wat gevoeligheid zorgt blootsvoets, en met schoenen gaat het fantastisch. Mijn paard en de senior alleen voor, de andere vierkant, die heeft een stuk zachtere hoeven.


Welk type schoenen heb je?

Stonden ze daarvoor op ijzers of ook al blootsvoets?
Mijn merrie loopt op schoenen, gaat top... maar mijn ruin nog op ijzers, zijn voeten zijn zo slecht.... maar ik word een beetje gek van die ijzers.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:04

Alle drie staan ze al sinds wij ze kennen (2 van de 3 dus al hun hele leven) blootsvoets. Ik heb ook altijd blootsvoets recreatief gereden (in het Montferland) en zag sowieso nooit de toegevoegde waarde van hoefbescherming, maar nu we serieus aan het trainen zijn krijgen ze toch wel gevoelige voetjes. Ik heb ook geen zin in ijzers, dus hebben we voor alle 3 schoenen aangeschaft.

Voor mijn paard en voor de senior de Flex boots, en voor de merrie ook achter flex boots, die heeft voor scoot boots.
Overigens rijden wel met alle drie pas korte klasse 1, wellicht dat we voor langere afstanden toch andere schoenen nodig hebben maar dat zien we dan wel weer :)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:38

Ik rijd wedstrijden altijd rondom met ijzers.
Heb wat problemen met de voeten gehad, die met hulp van mijn smid goed zijn opgelost.
In de winter staat hij achter op blote voeten, tot het moment dat we weer zoveel trainen dat hij meer slijt dan aangroeit, dan komen de achterijzers er ook weer bij.

Voor haal ik ze er niet meer onder wet, veel te blij met hoe zijn voeten nu zijn.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:49

Ik heb met twee paarden klasse 2 gereden en de ene stond rondom op ijzers en de ander kon alles blootsvoets. Het is zo paard afhankelijk, maar ik heb geen ervaring met hoefschoenen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:26

Tip voor degene die het Endurance boek van Esther Groen nog zoeken, de endurance vereniging heeft er nog een aantal te koop.

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:08

Ik ga eerst gewoon blootsvoets proberen. Hebben we ons nu ook altijd mee gered. Mocht het wel gevoelig worden wil ik schoenen gaan proberen

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:06

Ik meld me ook in dit forum, ik wil dit jaar voor het eerst de kennismakings wedstrijd in Montfortland rijden. Kwa training volg ik een schema wat ik van internet afgehaald heb en ben in week 4 begonnen. Het valt toch nog wel tegen, met een buitenrit stap en galoppeer ik heel veel en weinig draf, nu dus meer draf.
Ik moet dus nog serieus oefenen. Ik las dat je tussendoor een pauze hebt, is dat ook met de kortste route? En hoe gaat dat dan? Wordt de tijd vastgezet? Ik maak me wat zorgen over de snelheid. Mijn pony vindt het snel goed.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:54

Wat leuk, Carol10! Mijn moeder gaat ook in Montferland haar debuut maken in september, samen met mij op een eveneens onervaren pony. Ik ben zelf ook nog niet zo ervaren in de endurance, maar heel erg bekend in het Montferland.
Je hebt in de kortste klasse geen pauze tussendoor, het is 1 ronde van 23 km. Hoe het gaat kan je op verschillende sites vinden (is te lang om hier neer te zetten), onder andere op de site van de organisatie zelf: [url]endurancemontferland.nl[/url]
De tijd wordt inderdaad vastgezet, de tijd waarop je over de finish komt is je eindtijd en daarna heb je max. 10 minuten om je paard met een laag genoege hartslag aan te bieden (mag max. 60 zijn).
Meet je je ritten wel eens op? Weet je hoe snel je pony gemiddeld draaft en galoppeert? Op welke gemiddelde snelheid zit je nu, en hoe ver rijd je nu?
In de kennismakingsklasse moet je minimaal 8 km/h rijden, en dat is in het montferland best een uitdaging. Normaal zou ik zeggen, probeer zo veel mogelijk te draven. Mijn pony's vrij trage draf is 11 km/h, die van mijn paard is 14 km/h, ruim snel genoeg dus voor klasse 1, maar het montferland is enorm heuvelachtig, waardoor je niet overal kunt draven waar je wilt en met galop helemaal moet uitkijken als je je paard niet uitgeput over de finish wilt krijgen. De start dit jaar is vanaf mijn oude manege en als de route op startplek na niet veranderd is tov vorig jaar, is de eerste heuvel zo steil dat je alleen kan stappen. Heuvelaf sowieso stappen, en aangezien er maar 1 echt vlak pad is in het hele montferland, pak je galop mee waar je kan, op de 'vals plat' paden.
Ik weet niet waar je traint, maar als je dat op vlak terrein doet, probeer dan echt wat sneller te trainen dan dat je op wedstrijd wilt rijden (bv 12 km/h in de training als je 10 km/h wilt rijden op wedstrijd), omdat heuvels dan nogal zwaar binnen kunnen komen bij je paard.
Ook is deze wedstrijd op GPS, er worden geen routebordjes opgehangen. Heb je wel eens met GPS gereden?

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:58


carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:11

Ik doe mee met de pilot in holten, klasse 1. Doen nog meer mee?

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:52

Bedankt nessinator voor je uitleg. Mijn pony is best sloom vrees ik :+ maar ik ben wel met haar aan het trainen. Met hartslagmeters dus dat kan ik gelijk in de gaten houden. Haar draf is ongeveer 11 km/h maar haar stap is heel traag. Ik oefen met heuveltjes en ga denk ik in de zomer al een keer naar montferland toe om alvast te kijken hoe dat gaat. Ik had de site al doorgelezen maar omdat ze over grooms en vetvlekken hadden begon ik iets te twijfelen over een pauze tussendoor.
In het schema staat ook 5 min galop tussendoor en ik merk dat dat inderdaad het vermoeiendst is voor haar. Blijft spannend of het allemaal gaat lukken.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:14

Je past hopelijk het schema wel aan op je paard? Zomaar een schema overnemen lijkt me een behoorlijk risico.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:26

Voordat je dezelfde fout maakt als ik bij mijn eerste wedstrijd: het is zeker aan te raden om een groom mee te nemen! Die heb je niet alleen bij de pauzes nodig, maar ook bij start, finish en eventueel tijdens het rijden.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:08

Ik heb een groom, nou ja mijn man gaat mee :D
#malenka, eigelijk volg ik wel onaangepast het schema. Ik ben wel in week 3 beginnen omdat ik dacht dat dat ons niveau is. Maar het loopt snel op.

Andere vraag :o , als je na 10 min na binnenkomst je paard aanbied, moet het zadel er dan nog op liggen of mag je eerst afzadelen en koelen?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:26

Afzadelen en koelen mag, maar je mag het gebied rond de finish niet verlaten. Als je direct aanbiedt dan moet dat met zadel nog op.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:34

Carol10 schreef:
#malenka, eigelijk volg ik wel onaangepast het schema. Ik ben wel in week 3 beginnen omdat ik dacht dat dat ons niveau is. Maar het loopt snel op.


Ik raad je sterk aan om begeleiding te zoeken. Bij Esther Groen of Donna Oudshoorn bijvoorbeeld. Esther geeft een online cursus waarin je leert hoe je een trainingsschema maakt en aanpast. En bij Donna kun je trainingsritten en begeleiding krijgen.

Een trainingsschema is van zo veel factoren afhankelijk dat het echt de moeite waard is je daar goed in te verdiepen. Je wil niet over of onder trainen.

Welk schema volg je nu? En wat heeft je paard tot nu toe gedaan?

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:29

Een online cursus is een goed idee, hoef ik ook niet 2 uur te rijden voordat ik er ben. Op de site van pendurance staat een schema, die gebruik ik nu. Er komt toch wel wat meer bij kijken dan ik dacht.fijn dat ik hier wat meer informatie kan vragen. Ik rij trouwens met haar 1x in de week les, 1x longeren en 2 x bos. Maar allemaal niet zo fanatiek

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:03

Vandaag onze eerste endurance ervaring opgedaan bij de “pilot meeting” in Holten.
Alles zoals bij een echte wedstrijd maar dan in het klein(20 deelnemers).
Heerlijk gereden en meteen goed kunnen oefenen op gps te rijden. In stap en draf is dat prima te doen. We zijn niet gegaloppeerd omdat we bang waren een afslag te missen en het tempo was zo ook vlot genoeg.



Afbeelding

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:53

Hey iedereen!

Ik heb voor het hardlopen een Polar horloge (Vantage M), deze zou ik graag uitbreiden met hartslagmeting voor mijn paard. Tips, tricks, wat zijn de aanraders of net afraders? :-)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:58

Malenka schreef:
Esther geeft een online cursus waarin je leert hoe je een trainingsschema maakt en aanpast.


Dat is nog eens een goeie tip! Bedankt!!!!

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:03

Memuska schreef:
Hey iedereen!

Ik heb voor het hardlopen een Polar horloge (Vantage M), deze zou ik graag uitbreiden met hartslagmeting voor mijn paard. Tips, tricks, wat zijn de aanraders of net afraders? :-)


Nieuw kun je ze kopen via https://www.equilog.nl/product/equilog-elektroden/

Of tweede hands een set Polar elektroden, die zijn nieuw niet meer te koop.