Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:59

Hoi iedereen! Zouden jullie misschien eens met mij mee willen denken. Ik wil graag met mijn paard op wedstrijd. Alles gaat mooi, trainen, trailerladen, alleen op het wedstrijdterrein zelf , als hij paarden ziet komen en gaan, raakt hij in blinde paniek. Zelfs met hengstenketting dring je niet meer tot hem door, ziet hij je niet meer staan.
Ik zelf denk dat het extreme verlatingsangst is, paarden die komen prima, paarden die gaan : paniek
Grondwerk doen we veel en gaat ook goed
Hebben jullie misschien een idee hoe dit te gaan trainen?

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 01:14

Hoe gaat dat dan tijdens training? Rij je wel eens weg bij anderen en andersom? En wat voor een grondwerk doe je precies?

Mijn eerste gedachte was; niet aan beginnen! Maar dat komt door slechte ervaringeb die ik heb gehad. Misschien is het in jullie geval wel op te lossen. Ik denk in ieder geval graag mee.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 01:18

Tijdens de training kan ik prima bij anderen weg rijden.dat is geen probleem. Andersom kan hij wat sterk worden, maar ik kan hem wel houden als ik erop zit
Grondwerk dat hij op mij let, stukjes achteruit, wachten weer vooruit zonder dat hij trekt
Ik hou ook in mijn achterhoofd dat dit niet op te lossen is.

Wat voor slechte ervaringen heb jij gehad?

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:25

bluebeauty schreef:
Hoi iedereen! Zouden jullie misschien eens met mij mee willen denken. Ik wil graag met mijn paard op wedstrijd. Alles gaat mooi, trainen, trailerladen, alleen op het wedstrijdterrein zelf , als hij paarden ziet komen en gaan, raakt hij in blinde paniek. Zelfs met hengstenketting dring je niet meer tot hem door, ziet hij je niet meer staan.
Ik zelf denk dat het extreme verlatingsangst is, paarden die komen prima, paarden die gaan : paniek
Grondwerk doen we veel en gaat ook goed
Hebben jullie misschien een idee hoe dit te gaan trainen?


Wow dat is een lastig probleem.. Wat goed dat je hulp vraagt!
Sta je in pension oid? Dan zou je kunnen oefenen met stalgenootjes die gaan.
Ik denk dat je dit lastig thuis kunt oefenen, wellicht is dit iets wat je op ander terrein/paarden kunt oefenen.
Misschien is een georganiseerde rit een idee? Dan ziet je paard ook anderen komen en gaan. Ik denk toch dat dit leren en oefenen de enige optie is... Dan uiteraard wel je paard goed bezighouden op het terrein, leg de focus op jou of bijv eten.

Mijn paard brulde zijn eerste wedstrijden als een wilde hengst naar alles en iedereen die hij tegenkwam. Is daarna steeds verder afgevlakt en nu kijkt ‘ie nergens meer naar :+

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:44

zo een heb ik ook gehad. Een tip heb ik niet. Die van mij gedroeg zich zo dat het gewoon levensgevaarlijk was dus heb ik het opgegeven.

Gisteren de lange klasse 1 in Dwingeloo gereden. Voor het eerst alleen maar dat gaan we maar niet weer doen :') Madam is ontzettend onzeker als ze alleen is. In het bos is dat geen probleem maar zodra we langs huizen oid komen is het een echte dramaqueen. We zaten de eerste km al in de sloot _O-. Gelukkig werden we vrij vlot in gehaald en kon ik haar daar achteraan sturen. De rest van de rit ging goed, behalve dat mijn grooms weer eens verdwenen waren dus de rit zo goed als groomloos gereden :'). Gelukkig geen probleem voor paardlief. Uiteindelijk 2e geworden

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:06

bluebeauty schreef:
Tijdens de training kan ik prima bij anderen weg rijden.dat is geen probleem. Andersom kan hij wat sterk worden, maar ik kan hem wel houden als ik erop zit
Grondwerk dat hij op mij let, stukjes achteruit, wachten weer vooruit zonder dat hij trekt
Ik hou ook in mijn achterhoofd dat dit niet op te lossen is.

Wat voor slechte ervaringen heb jij gehad?


Ik had een paard waarbij het niet goed kwam. Die raakte zo in paniek dat hij gevaarlijke situaties veroorzaakte. Ik heb het toen maar opgegeven vanwege de veiligheid.

Als ik jouw verhaal zo lees is er meer hoop dan dat. Ken je de oefening 'park'? Die kan je paard denk ik goed helpen om zekerder en kalmer te worden.

Wat je ook zou kunnen proberen is het volgende: spreek met iemand af te gaan oefenen. Begin met jouw paard weg te leiden en keer na een klein stuk weer terug. Als dat goed gaat gaan jullie weer weg. Maar dit keer gaat het andere paard als jullie weg gaan een klein stukje de andere kant op (dus pas als jullie je vorige routine al weer zijn begonnen!) Laat de paarden op dezelfde locatie weer samen komen. Gaat dit goed? Verander dan kleine dingen. Laat ze bijvoorbeeld ergens anders weer samen komen of wissel af wie als eerste weer aankomt op het verzamelpunt. Maak de stukjes ook steeds groter. Eerst maar een paar passen en bouw het uit.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:00

Super dat jullie zo meedenken!
Ik twijfel ook of het wel goed komt met hem...

Ik sta niet in pension, maar rij af en toe samen met de buurvrouw, dus dat kan ik wel gaan oefenen
Malenka; zou je de oefening ‘park’ willen pben?

We gaan sowieso vaker oefenen met de trailer ergens naar toe, wie weet dat het zo op die manier steeds beter wordt en anders maar niet....

Jeetje wat een ervaring Van! Wat goed dat jullie toch nog 2e zijn geworden! Misschien moeten we samen gaan rijden haha

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:04



Bij deze in het topic. Misschien heeft een ander er ook wat aan. Het gaat er om dat je paard leert ontspannen/niks doen als het geen opdracht krijgt. Super fijn in de vetgate. Maar het geeft overall gewoon veel rust.


Afbeelding

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:12

Ohhh dankjewel!!!!!!

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 00:18

Ik meld me ook! Gister als (reeds uit de comfortzone gerukte)-dressuurprikker mijn debuut gemaakt in de impulsklasse op Dwingeloo met de 12-jarige Haflinger x Arabier die ik rijd. Met heel veel plezier uitgereden en ook nog eens een 2e prijs mee naar huis mogen nemen. We hebben de smaak dus wel te pakken, dus willen samen met een rijmaatje volgend seizoen graag klasse 1 gaan starten. :D
Ik lees als noob in de endurance dus graag een beetje mee voor tips en om bekender te worden met de sport.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:23

Van, wat knap dat jullie ondanks de tegenslagen toch nog 2de zijn geworden!

Geniale foto op de parkeerplaats Malenka. :D

Welkom, PeerAppel! Wat een leuke kruising, heb je een foto?

Gisteren lag ik al op tijd in bed na de kinderendurance, wat een geslaagde dag! Ik kon mijn hart helemaal ophalen aan al die grappige, eigenwijze pony's en hun ruitertjes. :D

Ook voor mijzelf weer een hoop stof tot nadenken meegenomen na alle gesprekken en verhalen van andere vrijwilligers en hun ervaringen met de endurance. Daar leer ik superveel van!

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:04

Wijslander,
Wat leuk! Dan heb je Marit vast gezien op haar pony. Ze reed samen met haar moeder haar allereerste wedstrijd. Twee chocoladebruine paaaony's. Ik had graag willen helpen. Maar was te moe. Dus ik heb op stal de paarden maar gevoerd terwijl ze weg waren.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:06

Dankje Wijslander! Zeker heb ik een foto.

Dit zijn wij tijdens een van de andere momenten dat ik uit mijn dressuurcomfortzone werd getrokken. :')
Afbeelding

Van de endurance heb ik nog geen foto's voorbij zien komen. Ben wel bij de finish en onderweg op de foto gezet volgens mij.

Wat leuk zo'n kinderendurance!

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:41

Zo erg was het niet hoor. Slootje was maar een klein droog slootje maar madam was er wel zo van geschrokken dat ze in ieder geval niet meer in de achteruit ging _O-
En thuis doet ze ook zo dus ben het ondertussen wel gewend maar we gaan op wedstrijd wel lekker klasse 2 starten
De coördinaten van het 2e groompunt klopten niet daardoor hebben mijn grooms mij op de andere groompunten ook gemist. Gebeurt wel vaker :')
Helaas niet op de foto gekomen. Ik rijd blijkbaar elke keer net het rondje waar geen fotograaf staat :+

Gefeliciteerd met je 2e prijs Peerappel!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:52

Malenka, ik heb alle combinaties meerdere keren gezien: sowieso bij de voorkeuring en de finish, daar heb ik van alle pony's en ruiters een finishfoto gemaakt. :D De camera heb ik meegegeven aan de eigenaresse, dus die foto's volgen binnenkort nog als het goed is. Kwamen ze een beetje enthousiast thuis?

Leuk diertje PeerAppel! Wel meer een Arabier dan een haflinger qua uiterlijk, hoe is het karakter?

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:25

Zeker! Dit is niet haar laatste wedstrijd denk ik.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:19

Wijslander, het Arabische heeft papa goed doorgegeven inderdaad. Maar toch zie ik het Haflinger gedeelte er ook wel aan af en toe.
Het is een pittig dingetje, maar dat was moeder ook (heb moeder ook gereden). Als ze iets niet wil, dan laat ze dat ook wel merken. Ook heel eerlijk daarin. Als je onredelijk bent zeg maar. Respect moet je ook echt verdienen en begin echt te merken dat ik steeds meer daarvan aan het verdienen ben. Maar ook echt een heerlijk paard, heel kalm, enorm bomproef, als je dat respect hebt gaat ze tot het naadje voor je en eigenlijk ook ergens wel weer heel makkelijk. Als ik er een koprol onderdoor wil maken dan moet ik dat lekker doen. Geeft ze niks om.

scooby09

Berichten: 2211
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:20

Gaan er nog mensen hier Epe starten.?

Celinious

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:05

scooby09 schreef:
Gaan er nog mensen hier Epe starten.?


Ik wou het net vragen :p Ik ga na lang twijfelen denk ik toch meedoen in de impuls rubriek, zijn er meer?

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:35

Ik start in Epe de KK2.. *\o/*

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:47

Malenka, die park-oefening is inderdaad een goede oefening.
Die ga ik meenemen bij mijn Ukkie, is echt zo'n blije puppy die je blijft volgen.
Die foto is leuk!

PeerAppel, wat een leuke mix! Super dat de eerste wedstrijd zo goed is bevallen!

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:39

Ik ga binnekort meerijden in maasland (belgisch limburg).
Het is onze 2de wedstrijd, ik twijfel om nog een kennismakingsklasse de rijden van 20 km. Of klasse 1, 30km. Conditie is er daar zijn we zeker van.
Wat zouden jullie doen?

Malenka

Berichten: 7565
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:42

Ethelate, dat is dan zeker een goed idee. Leuk. Wat vooral belangrijk is dat je dus altijd een hulp/commando geeft als je paard wel mee moet lopen. Zodat hij zekerheid heeft en kan ontspannen als je dat niet doet.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:52

Zijn hier mensen uit Brabant/omgeving Eindhoven? Ik wil volgend jaar graag eens een impuls gaan starten om te kijken of het iets voor ons is.
Natuurlijk zijn we enorm verwend met de reistijden voor dressuurwedstrijden etc ;) , maar heeft iemand een tip voor een leuke wedstrijd om te beginnen en die goed te rijden is vanaf Eindhoven :) ?

Alvast bedankt!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:05

Breda :D