Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:32

O oké, maar met mijn "algemene" startpas kan ik toch ook endurance starten zonder daarnaast nog een licentie te hebben?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:16

AmberB_ schreef:
O oké, maar met mijn "algemene" startpas kan ik toch ook endurance starten zonder daarnaast nog een licentie te hebben?


Alleen de klasse 1

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:50

JoycexEnya schreef:
AmberB_ schreef:
O oké, maar met mijn "algemene" startpas kan ik toch ook endurance starten zonder daarnaast nog een licentie te hebben?


Alleen de klasse 1

Tenzij lid van KEV, dan mag je gewoon alle klassen starten.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:23

Yeah, gisteren een trailer gekocht, dus nu kan ik echt gaan plannen, zonder rekening te houden met stalgenoten die willen rijden of trailer huren!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:45

Marije_jiplover schreef:
Yeah, gisteren een trailer gekocht, dus nu kan ik echt gaan plannen, zonder rekening te houden met stalgenoten die willen rijden of trailer huren!


Super tof!! Wil er op den duur ook eentje

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:06

Wat gaaf,
Wij kunnen hem gelukkig lenen van iemand die samen bij ons op de wei staat, niet een super trailer, maar hij is veilig en beter iets dan niets. Hoop er ooit zelf ook 1 aan te schaffen, alleen weet ik niet waar ik hem neer moet zetten.

Mijn eerste wedstrijd is Ommen op 30 april *\o/* *\o/* *\o/*

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:09

Marije_jiplover schreef:
Yeah, gisteren een trailer gekocht, dus nu kan ik echt gaan plannen, zonder rekening te houden met stalgenoten die willen rijden of trailer huren!



Veel succes met je nieuw verworven vrijheid, ik kan niet meer zonder. (Geen buitenrij gebied aan m'n stal helaas)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:14

Vandaag 21.6km gereden heerlijk. Gemiddelde snelheid is 6.63km/u.

Enya waarmee ik ga starten had nog energie over voor nog een rondje. Waar ik op reed is 20 jaar en hield het ook makkelijk vol.

Krijg alleen echt last van mijn knieën/ kiezen. Ik reed op een barefoot Cheyenne met fenders en wat bredere beugels dan normaal.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:56

Dank weer voor de info! Weer wat geleerd.. ...

Marije, gaaf! Lijkt me heerlijk, de vrijheid... Ik hoop dit jaar een andere auto te kunnen kopen ...

Joyce, lekker gereden dus, fijn! Je start Impuls of klasse 1?

Wij hebben vandaag een rondje van 18,5 gedaan, gemiddeld 9,6 km/u... Helaas hadden ze naast de ruiterpaden veel bomen weggehaald die nu nog op de paden lagen dus veel gestapt...

Afgelopen donderdag mijn nieuwe zadel gekregen, ligt super en poown loopt er goed onder ...

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:07

Ik hoop als ik mijn loon heb, mij in te schrijven bij de Enduranceverenging. En anders start ik impuls.

Rijden jullie met trainen wel eens de wedstrijd km en snelheid?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:14

Ja ik ben er heel blij mee nu een eigen trailer te hebben.
Geeft zoveel vrijheid.

Vandaag weer een lekker rondje gedaan met 3 stalgenootjes. Lekker met 4 paarden door het bos gedraafd, ging lekker. Bijna 26 km uit en thuis.
En daarna lekker aan de warme chocolademelk met zelfgemaakte boterkoek.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:24

Hier ook lekker getraind vandaag.. bijna 19 km gem snelheid 11,32 km/u

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:46

Wij ook, ondanks het vieze weer... Gestart met motregen, maar later gelukkig droog. We hebben de rode route gereden in het Drents Friese Wold, 19,29km met 11,25 km/u. Beetje harder dan mijn planning, maar in stap hadden we nogal eens discussie over welke route we zouden volgen >;) dus dan maar beetje meer gedraafd.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:13

Wij reden ook bij het Drents Friese Wold. We waren bij Zorgvlied aan het rijden, we waren nogal ehm verdwaald :')

Iedereen lekker getraind.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:18

Wij hebben niet zo hard gereden vandaag, zover is die van mij nog niet.
We kunnen wel met 11 km gemiddeld rijden, maar dan een kortere ronde.
Nu deze 26 km gingen een stuk langzamer, maar dat geeft niet, 1 ding tegelijk veranderen.
Ons grootste rondje tot nu toe was 24 km geweest, dus dit was sowieso alweer verder.
En in een groep van 4, dat is ook weer anders dan alleen. Snelheid opvoeren komt later wel weer.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:43

We kunnen goed rond de 13km per uur rijden. Maar dat heb ik nog niet op ritten langer dan 25km gedaan. Ritten van 40km rijden kunnen we op 10km per uur makkelijk rijden.

Ons grootste probleem is het heel snel opbouwen van spanning en daardoor een hoge hartslag en ademhaling.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:34

Ik heb vandaag tempo controle in de bak gedaan. Alles in galop dus was een korte maar zeer pittige training voor dr. Ze deed het super!!

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:28

En dat hard rijden, ach, dat hoeft ook helemaal niet altijd. Ik rij ook buiten om van de natuur te genieten.. Gisteren stak er nog een Ree over, zo leuk!

Wel allemaal goed bezig! Leuk!! Nu alweer zin in het volgende ritje...

Hoeveel rust geven jullie je paard eigenlijk en hoe doe je dat de week voor de wedstrijd? Al veel gelezen, maar ben wel benieuwd naar jullie mening.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:45

Ik rij de week voor de wedstrijd in de bak en als het mee zit een klein bosritje. Maar niet te intensief.

De week erna krijgt ze echt een wat rustiger weekje. Het weekend erna gaan we weer het bos in.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:51

De week voor de wedstrijd doe ik ook rustig aan. Rij gewoon voor het plezier. trainen heeft dan toch geen zin meer omdat de conditie dan toch al goed moet zijn.
Dag voor de wedstrijd krijgt hij lekker vrij.

En na de wedstrijd krijgt hij ook 2 dagen vrij ( in ons geval wel aan de hand stukje wandelen omdat ze bij ons niet veel buiten komen). Daarna langzaam weer longeren en rustige buiten ritjes. De week erna gaan we weer aan de bak.

Ze zeggen wel is elke 10 km is een dag vrij.


@smart: Omgeving is bij ons niet zo mooi (polder).. Maar dit tempo wat ik gereden heb is ook puur training. Minder KM op hoog tempo om de spieren te prikkelen. En anders meer KM lager tempo.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:53

Wij gaan onder het zadel naar de wedstrijd en weer tweug naar huis. Verder doen we rustig aan. Vooral in de bak van te voren en rustig longeren en door het bos. Althans dat is de planning.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:58

3 weken voor de wedstrijd aangepast programma.
Korte vlotte ritjes, geen fikse duurtraining meer. Althans, dat is mijn plan.

Ik rijd sowieso niet meer dan 3-4x per week. Evt nog een keer longeren, maar hij heeft dus gemiddeld 3 rustdagen per week, soms wel eens meer, heel zelden minder.

Na de wedstrijd gaat hij minimaal 3 dagen achter elkaar helemaal vrij krijgen na klasse 1, afhankelijk van hoe hij zich voelt en gedraagt ga ik tot een week na de wedstrijd wat wandelen en longeren na die 3 dagen, of een keertje dressuurmatig in de bak.
Na klasse 2 wordt dat al snel 4 dagen tot een week volledig rust (uiteraard staat hij dan wel hele dagen (en als weer het toelaat ook nachten) buiten).

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:04

Morgen mij inschrijven voor Ommen *\o/* denk nog Impuls.

Maar kan het klopen dat het 24 km is.

En trainen jullie ook wedstrijd km en snelheid?

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:17

JoycexEnya schreef:
Morgen mij inschrijven voor Ommen *\o/* denk nog Impuls.

Maar kan het klopen dat het 24 km is.

En trainen jullie ook wedstrijd km en snelheid?


Ja minimaal is 20 km. Maar ze zitten er soms iets boven.

Ik maak soms precies een wedstrijd rondje. Maar vaker een korte hoger tempo of lange lager tempo rit.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:39

Dank voor de input allen!

Ik heb nu, voor de K1, nog geen echt schema. Vaak doe ik wat goed voelt.. We hebben van die dagen dat ik opstap en gewoon aanvoel dat die dag een galoptraining moet zijn terwijl ik het voornemen had te gaan stappen.

Poown staat sowieso 24/7 buiten en heeft minimaal 3 rustdagen per week. Op de andere dagen rij, wandel of longeer ik. Dan hou ik dat gewoon aan en zorg dat hij de dagen voor de wedstrijd lekker vrij is. Na de wedstrijd mag hij van mij lekker vrij zijn, eerste ritje is dan 9 april pas weer.

Malenka, wat leuk!! Woon je zo dichtbij de wedstrijden?
Joyce, de stap genomen, goed zo! Ja, kan kloppen, wij hadden ook 23,4 km.