Endurance rijden met fietsbroek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:37

BMHP schreef:
en wat is jouw nivo op de racefiets Donna?

typisch een antwoord van iemand die niet fietst en half leest.
ik heb niets gezegd over endurance broeken als takahoe? en stud whatever :)

Dankje voor de uitleg van de endurance broeken, iemand die veel paardrijd wist dit natuurlijk al, iemand met minder ervaring heeft soms advies nodig.


Ik zit ook niet in een topic over racefietsen BMHP en geef daar al zeker geen advies of tips.....

Jij praat alsof je Endurance of laat staan paardrijd dus ben erg benieuwd wat jij rijdt, wat voor paard je hiermee rijd en wat voor zadel enz...
Laatst bijgewerkt door Karrimh op 29-09-15 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:39

Waat een vreemde reacties... BMHP geeft alleen aan dat rijden in een fietsbroek geen goed idee is omdat je op een fiets anders zit en hij daar op gemaakt is dat je dan beter kan kijken naar een hardloopbroek of nog liever een endurance broek. Wat is daar zo vreemd aan??

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:41

Yvank_ schreef:
Waat een vreemde reacties... BMHP geeft alleen aan dat rijden in een fietsbroek geen goed idee is omdat je op een fiets anders zit en hij daar op gemaakt is dat je dan beter kan kijken naar een hardloopbroek of nog liever een endurance broek. Wat is daar zo vreemd aan??


Is niet raar, maar advies krijgen van iemand die niet eens zelf paardrijdt vind ik erg bijzonder...... Neem aan dat mensen advies van mensen willen die uit ervaring spreken ipv slecht een mening hebben en doen alsof ze paardrijden laat staan Endurance rijden.....

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:42

Ik heb niet de indruk dat het een slecht advies was dus zou niet inzien waarom een reactie dan niet mag :) bovendien is suggereren of iemand wel of niet rijdt geheel offtopic dan kan je beter een pb sturen en die discussie daar verder uitvechten...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:46

Citaat:
Jij praat alsof je Endurance of laat staan paardrijd dus ben erg benieuwd wat jij rijdt, wat voor paard je hiermee rijd en wat voor zadel enz...


lees nog eens rustig Donna, je reactie is over de top.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:24

Van 'Anita' is er een rijonderbroek, die bevalt mij goed. Maar ik ben geen enduranceruiter, maar rij wel altijd buitenritten van 15-35km.
De 'Anita' bevalt mij erg goed, lange pijpjes tot boven de knie. Ik heb er ook nog 1 van een ander merk; die valt over de knie, ander materiaal (meer katoenig, en wit :-(). Die rijdt ook lekker, maar die heeft wel een naad in het kruis raar genoeg.
Moet er niet aan denken om in een fietsbroek paard te rijden; dan krijg je volgens mij echt plekken/blaren op de rand van de 'zeem'...

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:05

Karrimh schreef:
BMHP schreef:
de plaats van de vulling voor een fietsbroek is heel anders dan voor paardrijden.
een fietszadel is smal en op een race sportfiets zit je voorover.
bij een paardrijzadel zit je op je kont, sorry ;) ;) ook bij lichtrijden/staan heb je heel andere contact punten als op de racefiets.
je schuurt langs je zadel, zodra de stiknaden daar tussen komen gaat het fout.

naadloos ondergoed, schaatsbroeken en leggings zijn een veel betere keuze.
endurance rijbroeken hebben hun bestaansrecht omdat ze geoptimaliseerd zijn door de gebruikers/fabrikant voor specifiek paardrijden.
ik zou zeggen nu nog degene vinden met de prettigste pasvorm en stof.


Wat is jouw niveau in de endurance of liever gezegd kwa paardrijden überhaupt? Dit is namelijk typisch een opmerking van iemand die zelf niet rijdt!



Ik doe het allebei: rijdt al 14 jaar op een racefiets, heb ook wedstrijden gereden. En rijd ook al jaren paard, okee heb slechts 1 endurance wedstrijd gereden en buitenritten zijn max 35 km en ben zeker geen topruiter. Dus weet niet of ik wel recht van spreken heb :P

Maar toch ga ik mee in het fietsbroeken verhaal. Ik denk echt niet dat ze onzin kletst, een goede fietsbroek is puur gemaakt om mee te fietsen. Afgezien van dat de stof glad en dun is, heb je inderdaad andere drukpunten. Tijdens het fietsen heb je druk op je smalle zadel en that's it. Met rijden heb je een veel groter contactoppervlak. Bovendien is de zeem ontworpen op de racehouding, bij de duurdere broeken is de stof bij je zitbotjes het dikst. Met paardrijden heb je je bekken heel anders gekanteld.

Ik zou het dus niet doen. En al helemaal geen goedkope fietsbroek om mee te proberen, des te goedkoper des te slechter zijn de naden en stiksels weggewerkt en des te meer kans op schuurplekken.
Laatst bijgewerkt door noontje84 op 29-09-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:10

Ik heb dat ondergoed toevallig ook gezien ja. Ik heb nu gewoon naadloos ondergoed van de hema. Werkt tot nu toe ook best aardig. Maar anders is dat ondergoed ook nog een goede optie.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:39

Moderatoropmerking:
Houden we het onderling een beetje gezellig? Speel op de bal en niet op de man door de kwaliteit van andermans advies te relateren aan welk sportniveau dan ook. Dat is nergens voor nodig, zeker omdat de argumenten in de discussie tot dan toe netjes onderbouwd waren.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:48

Zelf rijd ik het fijnst met pikeur, deze blijven goed aansluitend ook na vele jaren terwijl anderen nog al snel vormloos worden bij mij en daardoor gaan schuren.

Geen ervaring met specifiek endurance merken maar lijkt me wel lekker zitten!

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:51

Is er met de endurance broeken ook gewoon dressuur te rijden? Ik rij geen endurance wel buitenritten en verder dressuur maar ook daar kan ik gerust me doorrijden msischien dat dit sowieso wel helpt :=

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:01

Yvank_ schreef:
Is er met de endurance broeken ook gewoon dressuur te rijden? Ik rij geen endurance wel buitenritten en verder dressuur maar ook daar kan ik gerust me doorrijden msischien dat dit sowieso wel helpt :=


Je kan er zelfs mee springen en naar de supermarkt 8-)

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:09

Haha :))

Nee maar ik kwam broeken tegen die bijvoorbeeld grip hebben bij de kuiten dat je geen chaps aanhoeft maar dan kom ik natuurlijk niet meer in mijn laarzen :P

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 12:56

Die ik heb gekocht, heeft geen grip op de kuiten. Ik draag er ook laarzen bij. En zit echt heul lekker. ;)

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:57

Waar heb jij hem aangeschaft :) ?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:07

Bij Goedhart. Daar was ie het goedkoopst. Maar bij Greenchoise heb je ze ook.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:25

rox_en_wilvy schreef:
Yvank_ schreef:
Is er met de endurance broeken ook gewoon dressuur te rijden? Ik rij geen endurance wel buitenritten en verder dressuur maar ook daar kan ik gerust me doorrijden msischien dat dit sowieso wel helpt :=


Je kan er zelfs mee springen en naar de supermarkt 8-)


Like :D

Maar je kunt er inderdaad zeker mee dressuur rijden.
Ik vind de Stud One's erg prettig ( degene met de sterren ) maar wil de volgende keer graag een Kerrit ( ofzo :)* ) gaan proberen.
Ik draag geen normale rijbroeken meer sinds ik de stud one's heb.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:40

Attitude schreef:
Ik draag geen normale rijbroeken meer sinds ik de stud one's heb.


Die snap ik heel goed! Is ook niet te vergelijken. Ik heb allemaal jeans-rijbroeken. Onder het motto dat ik er nog redelijk normaal uitzie als ik dan even de supermarkt in loop. Hoef ik me niet steeds om te kleden. Maar eenmaal een endurancebroek aangehad, is toch maar even omkleden, denk ik... :))

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:46

je kunt toch ook met die rijbroek de supermarkt in? :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:29

Tuurlijk, alles kan. Maar dan voel ik me zo n Penny meisje. Cap nog op en zweep in de hand. Daar ben ik inmiddels iets te oud voor... :D

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:59

Karrimh schreef:
Is niet raar, maar advies krijgen van iemand die niet eens zelf paardrijdt vind ik erg bijzonder...... Neem aan dat mensen advies van mensen willen die uit ervaring spreken ipv slecht een mening hebben en doen alsof ze paardrijden laat staan Endurance rijden.....


mensen willen een eerlijk onafhankelijk advies, iemand die hier ook beroepsmatig post en dan ook op deze manier haar rijkunsten als A-kaderlid als tegen argument gebruikt gaat mij te ver.
De lijst met sponsoren van Donna staat vermeld onder haar bedrijf stal Nordwind.

ik ben hier klaar mee.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:41

BMHP schreef:
Karrimh schreef:
Is niet raar, maar advies krijgen van iemand die niet eens zelf paardrijdt vind ik erg bijzonder...... Neem aan dat mensen advies van mensen willen die uit ervaring spreken ipv slecht een mening hebben en doen alsof ze paardrijden laat staan Endurance rijden.....


mensen willen een eerlijk onafhankelijk advies, iemand die hier ook beroepsmatig post en dan ook op deze manier haar rijkunsten als A-kaderlid als tegen argument gebruikt gaat mij te ver.
De lijst met sponsoren van Donna staat vermeld onder haar bedrijf stal Nordwind.

ik ben hier klaar mee.


Eh huh? Ben dit even kwijt hoor. Maakt verder niet uit.... _O-

Net terug van mijn nieuwe broek testen op een iets langere rit. 18 km bijna alleen draf en galop en geen schuurplekken *\o/* . Dus ben nu officieel blij met mijn nieuwe broek. Alleen mss nog 'echt' ondergoed (of geen ondergoed, kan ook), want voelde de randjes van de onderbroek wel beetje gaan irriteren. Dus op langete ritten is dat misschien wel een punt. Maar er is vooruitgang. ;)

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:45

ik heb naadloos ondergoed van de hema eronder, misschien dat proberen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:50

Gilbey schreef:
ik heb naadloos ondergoed van de hema eronder, misschien dat proberen


Dat had ik er ook onder. Maar de randjes schuren in mijn liezen. Nog niet zo erg, maar misschien dan wel op langere ritten.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Endurance rijden met fietsbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:01

Daar heb ik eigenlijk vrijwel nooit last van.
Een enkele keer dat mijn onderbroek niet goed zat maar zelfs toen ik tot mijn onderbroek nar was geregend in Renkum met de klasse 3 geen doorrij problemen gehad