Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:37

Sinds ik 3 jaar geleden mijn toen 4-jarige draver kocht, wil ik graag starten in de Endurance. Zo'n 1,5jaar geleden echt begonnen met trainen: paard was echt nog een puppy in alles, en vooral ook heel erg onzeker. Hij sloeg dan echt op slot, en er was niets meer mee te bereiken. Daarbij kon je nog niet op 10m afstand van een trailer komen, dus ook dat moest eerst worden opgelost.

Nu, 1,5jaar later, is hij er in mijn ogen klaar voor. Hij heeft een prima conditie, schiet niet meer snel in de stress, en we hebben ons eerste uitstapje met de trailer er al op zitten. Dus vol goede moed ingeschreven voor de 22km aanstaande zondag in Kootwijkerbroek. Alles is geregeld: vervoer, spullen, box gehuurd, helemaal top zou je denken.

Alleen.... Wordt het volgens buienradar.nl 29 graden...

Mijn paard kan niet goed tegen hitte, hij zweet wel goed, maar lijkt toch snel oververhit te raken (ook op de wei) Heb voor mezelf de regel >25graden rijd ik niet. Dus eigenlijk al besloten om niet te gaan, en de organisatie al bijna een mail gestuurd met de afmelding.

Toevallig zat ik RTL-weer te kijken, en daar geven ze aan 25graden max... Dus snel allerlei sites uitgeplozen (weeronline, weer.nl, weather.com), en zij zeggen ook allemaal max 25 graden... Nu twijfel ik dus weer enorm. Ga ik de gok nemen, en hopen dat het niet te warm wordt, of neem ik het zekere voor het onzekere en zeg ik af?

Ik vind het zo dubbel. Heb hier 1,5jaar naar toe geleefd, en nu is het eindelijk bijna zover. Mocht ik niet gaan, dan is KWB in maart pas de eerstvolgende mogelijkheid, wat in mijn ogen zooo ver weg lijkt. Aan de andere kant moet dit een leuke ervaring worden voor ons beiden, en wil ik niet het risico lopen dat er wat met mijn paard gebeurd. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:46

Hoe laat moet je starten?
Vroeg?

Dan is het allicht nog niet zo heet.
Verder je tempo aanpassen en zorgen dat je paard onderweg ook genoeg eet/drinkt en je grooms dus her en der staan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:10

TAO -> WD-V

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:15

Ik ken endurence wedstrijden niet goed. Maar mijn eerste gedachte was als je vroeg moet starten wel de wedstrijd rijden. Voelt het halverwege niet goed kan je altijd nog stoppen.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:21

Ik zou zoiezo morgen nog een keer de weersvoorspelling bekijken, voorspelling wisselt per dag :-)

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:22

Volgens Mij start je bij Endurance Meestal vroeg en bij de 22 km ben je Nooit Langer dan 3 uur Onderweg.. Ik Verwacht dus dat Je Voor de grootste hitte terug bent..

Verder onderweg goed koelen en je paard (en jezelf) goed laten drinken en dan moet het vast goed komen!

Veel plezier en succes!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:27

Je kunt ook gaan met het idee om de sfeer te proeven en te leren van alles. Ook al stop je na 5 km. Wellicht zijn er mensen met dezelfde problemen en de gouden tip.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:32

Dat is het leuke van endurance. Rijden in alle weersomstandigheden. Je moet altijd je rijden aanpassen op het weer en andere omstandigheden. Gewoon goed koelen en gaan. Anders is er volgende keer weer iets anders waarom je niet gaat. Dan ben je in ieder geval wel geweest. De eerste keren gaat het nooit perfect. Pak juist die leermomenten.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:33

Je kijkt er enorm naar uit. Waarom ga je niet gewoon voor de ervaring? Goed naar je paard kijken en luisteren en daar je beslissing op baseren om al dan niet door te gaan. Het zou zonde zijn om het zelfs niet te proberen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 04:41

Ik start pas na 12 u, dat is juist het vervelende. Thuis ga ik met hitte altijd vroeg rijden en pas ik inderdaad het tempo aan, maar maak me hier zorgen over het stukje stress dat er nog bij gaat komen.
Ben vooral bang om een verkeerde beslissing te nemen. Zou het zo eenorm zonde vinden als ik niet zou gaan en het weer valt mee qua temperatuur!
Maar inderdaad, ik zal zeker nog de goed naar de weersverwachting kijken, wie weet valt het allemaal toch nog erg mee. Dank jullie wel voor het meedenken!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 06:28

Ik zou gewoon gaan.
Dan heb je de trailer en vreemde plaats ervaring mooi opgepikt.
En hoe lang je door rijdt beslis je dan ter plekke.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 06:46

Lekker gaan en als het toch te warm is voor je kan je altijd nog stoppen

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 07:19

Aangezien het over endurance gaat en WD-V alleen over dressuur en springen gaat verplaats ik het topic naar TEN.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:13

tja ik zelf kan ook niet tegen hitte....al ben ik geen paard mij zou je er geen plezier mee doen.
want in een warm polyester trailer dat is echt zo leuk niet al zou je vroeg starten het vraagt veel van een lichaam rond rennen in de warmte en zeker als je er niet zo goed tegen kan.
lastig maar ik zou het niet doen.

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:17

Gewoon starten!
Het is 'maar' 22 km, zorg dat je voldoende koelt onderweg en op de finish ook genoeg klaar hebt staan. Pas je tempo aan en ga gewoon lekker rijden.

Mijn pony en ik zijn ook niet echt blij met warm weer maar ik start ook gewoon. Voldoende koelen en voldoende water aanbieden.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:04

Ik zou gewoon starten. 22 km is echt de kortste afstand en is zo voorbij. Paard steeds proberen te laten drinken en daarna flink veel koelen.
Tempo aanpassen aan je paard en vooral genieten van de ervaring :)

Anoniem

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:14

Opzich valt Max 29 wel mee en je kunt ook wel in de schaduwen rijden. Maar aan andere kant als je nog nooit gedaan hebt dan lijk mij handiger om eerst keer thuis te oefenen.
Maar als paar hebt die er echt niet tegen kan dan kan je in algemeen beter niet in de maanden juli en augustus starten gezien dan de kans het grootst is dat je deze temperaturen hebt.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:30

Het is gewoon een flinke buitenrit....niks om je enorm druk om te maken...
Je hoeft niet te winnen, je rijdt je paard niet over de kop.....
Gewoon starten dus...Pas als je meer dan 100 km moet starten zou ik me er druk om maken....

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:12

Kan makkelijk als je genoeg koelt. En misschien je snelheid wat aanpast. Op de groompunten even een kleine pauze inlassen en flink water over je paard gooien. Dan moet 22 km geen probleem zijn
En zoals de rest ook zegt. Je kunt ook gaan voor de ervaring:)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:21

Dank voor jullie adviezen! Ondanks dat de ruime meerderheid aangeeft gewoon te gaan, heb ik toch besloten om niet te gaan starten. De ervaring zou zeker top zijn, maar gezien de stress die paardje toch nog ervaart op de trailer, icm de warmte, vrees ik toch dat het te veel van het goede is. De afstand is het idd niet, die loopt-ie op z'n sloffen, en drinken onderweg is nooit een probleem.

Ik ga gewoon lekker door met trainen, en ga ook stukken rijden met de trailer om dat te oefenen. Net als rijden op vreemd terrein, en dan kijken we volgend seizoen gewoon opnieuw.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:43

Jammer, maar er komen nog wel weer volgende ervaringen. Uiteindelijk weet jij het best wat het best is voor je paardje :)
Je kunt ook altijd later in het seizoen nog starten. Of vind je dat niks?

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:05

Prima beslissing. Jij weet zelf het beste wat voor jou/jullie goed voelt.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 13:41

Milkberry schreef:
Jammer, maar er komen nog wel weer volgende ervaringen. Uiteindelijk weet jij het best wat het best is voor je paardje :)
Je kunt ook altijd later in het seizoen nog starten. Of vind je dat niks?


Ik woon in de regio Amsterdam, dus veel wedstrijden zijn (voor een 1e keer) te ver weg vind ik.
Daarbij werk ik onregelmatig, dus veel wedstrijddagen moet ik werken. Deze was ver van te voren gepland, maar goed. Volgende keer beter!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:43

Ik ken dat, ik woon in Den Helder T__T
Het einde van de wereld.. wij plannen alles ook goed van te voren.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Dilemma: wel of niet op wedstrijd? (warm weer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:36

En ben je geweest? Hoe ging het? Wat vond je ervan?