Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirana1989
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-03-07

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:47

Voor onze tinker waar we momenteel mee bezig zijn om te beleren een Thorowgood T4 COB aangeschaft. Voordeel van dit type zadel is dat de boom verwisselbaar is en dat is met een jong paard wel handig wat nog bespiering gaat opbouwen.

De T4 (volledig kunststof) is wel het goedkoopste model en zou ik niet aanraden voor veel en intensief rijden. (wij willen af en toe rijden en voornamelijk gaan mennen, dus het zadel meer voor erbij)

Voor veel/intensief rijden zou ik eerder voor de T8 (leer en kunststof) gaan of voor Kent en Masters (zelfde leverancier maar wel volledig leer en waarschijnlijk ook betere kwaliteit)

Nog met de zadelpasser overlegd of een westernzadel evt. zou passen, maar dat zou op onze tinker absoluut niet gaan passen. Daar is ze te kort voor. Een gewoon engels zadel, in dit geval Thorowgood T4 max 17 inch. Groter past niet. Tinker globaal gemeten 1.41 m.

Ik moet wel zeggen dat de Thorowgood een vrij vlak zadel is. Nu vind ik dat prettig om zelf te moeten zitten en niet gedwongen te worden in een bepaalde houding. Ook zitten er verstelbare wrongen bij.

Helaas nog geen foto's....
Foto's van de Thorowgood zijn wel te vinden op: http://www.thorowgood.com/t4-saddles/it ... bhoXrPtmko

Succes met je keuze!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:49

Peelie schreef:
GAM schreef:
Op mijn pony sinds kort een massimo trail liggen boommaat 41.

De zadelfitter vond mijn dame behoorlijk breed voor een pony QH kruising van 1.50
Maar ze loopt met dit zadel veel beter door de schouder vrijheid

Wauw...

Een boommaat 41! Hoe zit jij dan op je paard, in spagaat?

Ik vind een boommaat 35 al breed. :P

En Nash is met zijn boommaatje 31/2 maar een smalletje.

Dan zal ik maar niet zeggen dat ik hier een 42 en een 44 heb liggen. :D Rijdt heerlijk!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:52

Op mijn lekker brede Fjord ligt een Fairfax Cob Dressuur zadel (dit zelfde type wordt tegenwoordig door Kent & Masters geproduceerd).

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:13

Antheman, ik kan me het bijna niet voorstellen hoe breed dat moet zijn... Ik zou zo veel pijn in mijn heupen krijgen (nu zijn mijn heupen ook niet helemaal lekker.).

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:08

Ik ben super tevreden geweest met mijn Barefoot. Heel fijn zadel voor een mooie prijs :)

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:14

Peelie schreef:
Antheman, ik kan me het bijna niet voorstellen hoe breed dat moet zijn... Ik zou zo veel pijn in mijn heupen krijgen (nu zijn mijn heupen ook niet helemaal lekker.).

Inderdaad, op mijn maatje 40 hou ik het geen dagrit op vol. Scheelt ook wel dat paard breed én rondgeribt is, dus dat helpt ook niet...

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:27

Duhelo schreef:
Peelie schreef:
Antheman, ik kan me het bijna niet voorstellen hoe breed dat moet zijn... Ik zou zo veel pijn in mijn heupen krijgen (nu zijn mijn heupen ook niet helemaal lekker.).

Inderdaad, op mijn maatje 40 hou ik het geen dagrit op vol. Scheelt ook wel dat paard breed én rondgeribt is, dus dat helpt ook niet...

Serieus? Ik heb er trektochten van 240 km op gereden ;)

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:51

Jeetje, hoe doe je dat? Na een halfuur dressuren schieten mijn heupen vast of in kramp, en doet mijn knie pijn :D

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:14

Duhelo schreef:
Jeetje, hoe doe je dat? Na een halfuur dressuren schieten mijn heupen vast of in kramp, en doet mijn knie pijn :D

Mijn lijf onderhouden :D
En heel veel plezier aan de paarden beleven.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:35

Ik heb een zelf gecustomized Barefoot zadel en een K&M cob dressuur voor mijn superbrede Am. Appaloosa x Haf.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 05:02

Antheman schreef:
Duhelo schreef:
Jeetje, hoe doe je dat? Na een halfuur dressuren schieten mijn heupen vast of in kramp, en doet mijn knie pijn :D

Mijn lijf onderhouden :D
En heel veel plezier aan de paarden beleven.

Ik onderhoud mijn lijf ook en beleef heel veel plezier aan het paardrijden. Anders zou ik het niet doen natuurlijk :P

Maar zelfs met mijn smalletjes kom ik als een krome oude oma van mn paard af na 3 uur

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:13

Ik,ben blij dat ik niet de enige ben. Ik ben ook pas 27, en merk dat ik toch veel stijver ben dan toen ik 16 was. Had niet verwacht dat dat zo vlug zou gaan. Helaas met een fulltime job, huishouden, twee paarden en een aandachtsvragende wolfhond schiet er geen tijd meer over om naar de sportschool te gaan. En k heb geen karakter, dus thuis sporten hou ik niet vol :D
Nu moet ik wel zeggen dat ik een dressuur 2 erop heb met stevige wrongen, want die jonge van me beweegt zooo gigantisch groot dat ik echt veel steun nodig heb om er een beetje deftig bovenop te blijven.
Mss dat een trail model wel comfortabeler is voor langere ritten...

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:44

Als ik echt lang op buitenrit ga gebruik ik vaak mij veelzijdigheidszadel omdat dat smaller zit, maar zelfs dat helpt niet meer.

Ik heb altijd last gehad zijn mijn heupen, knieën, rug, enz. Dus voor mijn gevoel is er niet zo veel veranderd ivm 10 jaar terug (ik ben nu 23.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:21

Ik ben 52 en ga liefst op mijn Barefoot zonder VPS en dus breed zittend met mijn breeeeeeede paard op stap. Na het kneuzen van een heup door een duik van mijn paard heb ik wel even gevloekt ja. Maar ik ben er weer. Ik doe niet aan sportscholen. Ik hou niet van sport :)) ... alleen als ik erbij kan zitten. Ik zorg wel voor een goede conditie. Alles op de fiets, zittend of liggend :) Ik was altijd lenig, maar nu.....doe ik wel stretch oefingen. Benen in mijn nek gaat niet meer.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor zadel ligt er op jouw koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:27

Op mijn fjord lag een kieffer zadel.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:48

Inmiddels heb ik oog op een massimo trail maat 35. Maar nu is mijn vraag waar kan ik maat 35 mee vergelijken?