Hoe mul zand opbouwen met jong paard?

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

__Nicky

Hoe mul zand opbouwen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 20:40

Aangezien ik als de dood ben voor mul zand, maar hier uiteindelijk toch niet aan ga ontkomen, ben ik opzoek naar tips hoe ik het verstandigst het rijden door mul zand kan opbouwen. Het betreft een 5-jarige arabische ruin die nu dik een jaar onder het zadel is. We rijden voornamelijk in Noordwijk, maar ik wijk liever uit naar Amsterdam of Bussum vanwege de zware paden hier. Tot nu toe heb ik een aantal keer een staprit door het duin gemaakt en een enkele keer de klucht naar het strand genomen. Verder is het bos nu redelijk mul dus vinden onze ritjes voornamelijk plaats over straat en in de berm.

Doel is uiteraard niet om een uur door mul zand te kunnen draven met zo'n jong dier, maar om door stukjes mul zand, wat je bijvoorbeeld tijdens wedstrijd zo nu en dan tegen komt, zonder problemen te kunnen draven (of galoperen). Onze eerste wedstrijd staat pas volgend jaar op de planning, dus nog alle tijd. Brand los :D

Nafiesa Afrikhan Dayem
TF Afrikhan Shah x Dajanah
Endurance klasse 3 startgerechtigd 422 goedgekeurde km!

Djilna

Re: Hoe mul zand opbouwen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:54

Eigenlijk niet anders dan met alles dat je opbouwt. Voornamelijkste is dat je het in het begin allemaal stapt. Dan kun je na een paar weken langzaamaan de stukken draf gaan uitbouwen. Hangt ook af van hoe het met de rest van de opbouw staat, maar ik zou het gewoon mee gaan nemen.
Ik ontkwam er hier aan de Veluwezoom ook niet aan.

In het begin voel je ze ook echt zoeken in het mulle zand naar de prettigste manier van lopen en daarna worden ze steeds zekerder.

Dus wat je nu doet is prima. Af en toe al meepakken. Wel met enige regelmaat. En niet meteen té lange stukken of te hoog tempo. En dan een keer 10 minuten draf, 15, 20 minuten draf, enz.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:21

Sommige stappen alleen maar door mul zand.... niet eens draven omdat de kans op blessures groot is. Ik heb echter ook stukken gedraafd door mul zand. Endurance LDD zaten onwijs veel stukken met mul zand. Ik zou het idd wat Djilan ook zegt rustig opbouwen en eerst een klein stukje stappen door mul zand dat je eerst wel kan uitwijken naar verharde paden.

Endurance 794,5 kmtjes met Dushi 20kmtjes met Vamonito F Klasse 3+2

https://www.facebook.com/Enduranceteam-Carouscha-1411887289046563/
https://www.facebook.com/Endurance-Team-Paarse-Monsters-1587077504846568/
Paardentaxi Fantasy Horses paardenvervoer : http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Dushi 3 weken mee naar Hongarije!
Dushi ITP :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=243&t=1819203

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:17

Hoi mijn paard staat ook in Noordwijk. Ik heb mijn jonge paard van nu 7 in het begin toen hij 2,5 was met stappen aan de lijn laten wennen aan het zand. Nu weet hij niet beter en zijn zijn pezen en benen zo hard dat zelfs galop met gemak kan. Ik rijd ook regelmatig door het dorp dat is ook goed voor de benen.
Waar sta je met je paard in Noordwijk?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:32

Of je dat nu echt moet gaan oefenen voor km's maken in mul zand vraag ik me af, als je denkt aan endurance. Natuurlijk kom je wel eens stukken tegen met mul zand maar geen km's achter elkaar (OK echt hooguit paar km (2, 3) maar dan heb je weer hardere stukken enz). Principe is gewoon dat ze alles makkelijk moeten (en willen) kunnen lopen.
Vaak heeft elk paard zijn eigen gang waar ze het fijnste mee door het zand gaan. Mijn dravertje denderde er gewoon full speed door had ook nergens last van maar mijn KWPN'er kon het gewoon niet die ging in stap en heel langzaam. Mijn huidige pony draaft gewoon lekker door met hier en daar wat aanmoediging. En mijn tuigpaardje werd helemaal hysterisch, die wilde er zo snel mogelijk weer uit :+
We oefenen regelmatig (vooral in de winter dan) rond Meijendel en daar heb je echt wel hele mulle stukken. Ik stap daar altijd, als het iets minder mul is draaf ik, maar dan net zoveel als de pony aangeeft. En natuurlijk als je nog niet veel hebt getraind met een dier ga je niet direct uren stappen maar is in het begin een uurtje al zat.
In het begin doe je dat voorzichtig, dan bepaal je zelf wanneer je stopt en bouw je het rustig uit. Ik hou niet van dat mulle zand met erg jonge dieren (jonger dan 5) vind het erg zwaar en erg belastend, maar goed dat is mijn persoonlijke oordeel.

Maar dan nog, sommige paarden kunnen het gewoon niet en/of vinden er niets aan :)
We hebben waar ik op stal sta en 'gewoon' kan uitrijden ook wel stukken ruiterpad wat heel mul is die neem ik vaak expres wel mee, zodat je toch afwisselend mul/hard rijdt.

You can't always get what you want, but if you try sometime, you might find, you get what you need.

Voor als je een keer naar 'de stad' wil in plaats van naar stal, ons B&B in Rotterdam: https://www.facebook.com/aanhetplein.

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:47

Opbouwen zoals met alles.. Maar ik zou het op de manier van brighteyes doen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie