Ik heb mijn paard al 14 jaar, ik weet niet juist hoe oud hij is, maar hij moet toch al de 20 gepasseerd zijn (schat ongeveer 23). In het verleden heb ik steeds fanatiek gereden met hem, zowel bakwerk als buitenritten. Buitenritten van 30 à 40 km met flinke stukken galop waren geen uitzondering, en dat deed hij steeds zonder problemen en met veel plezier voor zowel ruiter als paard.
3 jaar geleden was ik zwanger, en tijdens mijn zwangerschap heb ik niet gereden. Na de geboorte van mijn dochter ben ik wel terug begonnen met rijden, maar veel minder intensief dan vroeger. Ik had geen goede bak meer ter beschikking, en ook geen buitenrijdmaatje meer. Mijn paard heeft mij er in zijn (niet zo jeugdig
) enthousiasme dan nog eens afgebokt toen ik alleen op stap was, wat mijn zelfvertrouwen een serieuze knauw gegeven heeft en ervoor gezorgd heeft dat ik een hele tijd minder vaak gereden heb. Vorig jaar in de zomer had ik wel terug wat opgebouwd, en ben dan eind augustus meegeweest met een groep op dagrit van ongeveer 30 km. Mijn paard heeft dat zonder problemen uitgelopen, maar op het einde was hij wel duidelijk erg moe. Na enkele dagen rust, was hij er wel weer volledig bovenop. In de winter heeft hij 3 maanden zo goed als stilgestaan (hij staat wel dagelijks buiten), en sinds maart ben ik terug aan het rijden. Er zit wegens gebrek aan tijd wegens dochter, werk, en bouwproject, geen regelmaat in. Ik probeer 1 keer per week te rijden en 1 keer te longeren, maar dat lukt niet altijd. Voor de beeldvorming, dan rijd / longeer ik ongeveer een uurtje.
Ik heb net te horen gekregen dat er deze zomer weer een buitenrit van ongeveer 30 km gepland wordt waaraan ik zou kunnen deelnemen, alleen valt deze dit jaar begin augustus ipv eind augustus, wat maakt dat ik nog maar 1 maand heb om voor te bereiden. Als ik zorg dat ik deze maand vaker rij (denk aan 2 à 3 keer per week, meer is echt niet haalbaar helaas), en ook wat meer afstanden afleg, zou het dan haalbaar zijn om hem in een conditie te hebben die goed genoeg is om die tocht zonder problemen uit te lopen? Mijn paard heeft absoluut geen ouderdomskwaaltjes, hij nog steeds heel fris en enthousiast, als ik mee zou gaan, zou ik in het begin vooral moeten zien dat ik zijn bokkensprongen kan uitzitten
. En als jullie denken dat het haalbaar is, kunnen jullie mij dan tips geven voor hoe ik het opbouwen best kan aanpakken? Bedankt!
Sorry voor de lap tekst, maar ik wou zo veel mogelijk relevante informatie meegeven.