Staptraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Staptraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:37

Ik heb ergens een keer gelezen dat staptraining ook heel goed is om mee af te wisselen (dus een dag dan alleen maar lange rit stappen). Nu kan ik het nergens meer terugvinden en ik vraag me af waar het precies goed voor is, wat het doet, wat je traint etc.

Ik heb een paar endurance schema's online bekeken en daar zag ik alleen dat de stap intervallen juist steeds kleiner gemaakt werden, maar er werd niet gewerkt met staptrainingen.

Weet iemand hier meer van? Gebruiken jullie het wel eens en waarom? Wat is het effect en hoe zet je zo'n training in? Hoeveel km stap je dan?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:14

Staptrainingen doe je eigenlijk vooral of alleen in heuvelachtig gebied zoals Eifel en Ardennen. Of evt Veluwezoom/Montferland/Zuid Limburg in NL. Op het vlakke heeft het als enige nut afharden pezen. In heuvelachtig terrein train je er ook conditie mee zonder dat je het beenwerk extra belast.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:19

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet specifiek naar de endurance maar ook naar de andere disciplines toe.
Binnenkort mag ik na een lange revalidatie weer op het paard stappen, maar echt rijden zit er dan nog niet in.
Ik was van plan om bv buig oefeningen en stelling te oefenen maar bv ook dingen zoals de middenstap.
Zijn er nog mensen die de stap gebruiken om bepaalde dingen te oefenen?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:50

Djilna schreef:
Staptrainingen doe je eigenlijk vooral of alleen in heuvelachtig gebied zoals Eifel en Ardennen. Of evt Veluwezoom/Montferland/Zuid Limburg in NL. Op het vlakke heeft het als enige nut afharden pezen. In heuvelachtig terrein train je er ook conditie mee zonder dat je het beenwerk extra belast.


Ok, dus voor afharding pezen, eigenlijk als basis training om een paard wedstrijd klaar te maken dan?
Maar het doet verder niks voor conditie of spieren dus?

En men gebruikt het ook niet als "rustdag"? rust is rust?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Staptraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:52

Als je bij 0 begint geeft stappen op het vlakke natuurlijk ook een conditieverbetering naast het afharden. Maar als je verder bent is het dus weinig van nut. Tenzij je zwaar zand pakt. Dat heeft deels hetzelfde effect als heuveltraining en daar maak je dus ook net als met heuveltraining ook de spieren een stuk sterker mee.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:55

jojoni schreef:
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet specifiek naar de endurance maar ook naar de andere disciplines toe.
Binnenkort mag ik na een lange revalidatie weer op het paard stappen, maar echt rijden zit er dan nog niet in.
Ik was van plan om bv buig oefeningen en stelling te oefenen maar bv ook dingen zoals de middenstap.
Zijn er nog mensen die de stap gebruiken om bepaalde dingen te oefenen?


Ja na een revalidatie begin je meestal met stappen. Ik denk dat je vast aan dingen kan werken, als scherp op het been, tempowisselingen in de stap, overgang halt/stap, stelling en buiging. Maar ik weet natuurlijk niet uit wat voor blessure je paard komt, wat hij wel/niet mag tijdens opbouwen? Moet je voornamelijk rechtuit of mag je figuren rijden?

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:57

Raamzicht schreef:
jojoni schreef:
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Niet specifiek naar de endurance maar ook naar de andere disciplines toe.
Binnenkort mag ik na een lange revalidatie weer op het paard stappen, maar echt rijden zit er dan nog niet in.
Ik was van plan om bv buig oefeningen en stelling te oefenen maar bv ook dingen zoals de middenstap.
Zijn er nog mensen die de stap gebruiken om bepaalde dingen te oefenen?


Ja na een revalidatie begin je meestal met stappen. Ik denk dat je vast aan dingen kan werken, als scherp op het been, tempowisselingen in de stap, overgang halt/stap, stelling en buiging. Maar ik weet natuurlijk niet uit wat voor blessure je paard komt, wat hij wel/niet mag tijdens opbouwen? Moet je voornamelijk rechtuit of mag je figuren rijden?


Haha sorry voor de verwarring maar het is een blessure van mijn kant.. Het paard heeft niets maar ik ben aan mijn knie geopereerd :D
Laatst bijgewerkt door jojoni op 25-06-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:57

Djilna schreef:
Als je bij 0 begint geeft stappen op het vlakke natuurlijk ook een conditieverbetering naast het afharden. Maar als je verder bent is het dus weinig van nut. Tenzij je zwaar zand pakt. Dat heeft deels hetzelfde effect als heuveltraining en daar maak je dus ook net als met heuveltraining ook de spieren een stuk sterker mee.


Dank voor de info!
Vraag me echt af waar ik dat nou had gelezen. Maar wellicht ging dat dan over een gebied met heuvels. Want dan zou je dus af en toe een dag stappen tussendoor doen? En dan meer km dan als je hetzelfde gebied op tempo zou rijden? Of is het heuvels stappen al zwaar genoeg en voer je de afstand niet op?

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:02

Ik rij in de heuvels, over de stuwwal op de grens Duitsland-Groesbeek (bij Nijmegen).
Ik heb routes met meer en minder hoogteverschil, dus als ik bijvoorbeeld voor een rondje van 20/25 km ga heb ik iets van 600 meter dat we stijgen, dat is vrij veel, maar het zijn dan voornamelijk kleine stukjes steil omhoog en voor de rest redelijk effen.
Als ik echt een staptraining ga doen heb ik een veel kleiner rondje, misschien maar 10 kilometer, maar met net zoveel of zelfs nog meer hoogteverschil, daar zoek ik die route echt voor uit. Het begin en het einde is dan wel vlak, maar tussendoor ben ik eigenlijk vrijwel de hele tijd aan het stijgen of dalen. Op die manier is een stapritje ook al erg intensief, al vind mijn paard het heel leuk om zo te 'berg geiten'.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Staptraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:26

Haha lekker berg geiten! Dat lijkt mij ook zo leuk! Jammer genoeg geen bergen in mijn achtertuin..