Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:39

Mijn paardje is een kruising tussen een Rocky mountain horse (68%), Tennessee walker en een beetje arabier en quarter.
Ze heeft een mooie slanke bouw, ruime gangen en goed uithoudingsvermogen. Ik was van plan om endurance met haar te rijden. Ze is nu 5 jaar. Alleen is ze niet echt lekker voorwaarts. Wat natuurlijk ook zijn voordelen heeft, maar niet voor lange afstanden. Is ze dan wel geschikt voor endurance, of is trec dan meer geschikt voor haar?

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:43

Is ze buiten niet lekker voorwaarts of in de bak? Ik heb ook een luie donder ( :+ ), maar die wordt uiteindelijk wel behoorlijk fanatiek. Wel is het zo dat ik heel zelfverzekerd erop moet zitten, want het is een ontzettende zenuwpees en als hij merkt dat ik ook een beetje zenuwachtig ben slaat hij dicht en komen we nauwelijks vooruit.
Anders probeer je het gewoon een keertje? Je kunt een keer een impuls wedstrijd starten en vragen of je met iemand mag meerijden zodat je paard ook wat steun heeft aan een fanatieker paard ;)

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:13

Wat denk je zelf dat de reden is dat ie niet voorwaarts is?

En hoe wordt hij gehouden, krijgt ie genoeg goede voeding binnen?
Wissel je het werk genoeg af, doe je niet te veel of juist te weinig?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:22

Als hij genoeg uithoudingsvermogen heeft, maar liever rustig, ontspannen draaft (en dat lang volhoudt), dan dat hij in gestrekte draf rondsjeest en jij eraan moet hangen om hem in te houden, dan zou ik dat alleen maar toejuichen :D . Als je moet drijven om hem überhaupt aan het lopen te houden, wordt het een ander verhaal -O-...

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:53

Het zou ook kunnen zijn dat als je begint met buitenritten maken en daarbij steeds wat meer gaat draven, je paard fantieker word en daardoor dus meer gaat doorlopen.
Liever een iets minder voorwaarts paard wat je goed kunt rijden dan een stuiterbal die alleen maar hard wil.

Je rijd endurance om de rit zelf, de prestatie om samen met je paard de afstand af te leggen en je snelheid maakt toch niet uit? Of je moet perse hoog willen eindigen in het klassement.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:55

Hoe is ze niet voorwaarts? In de bak, of op buitenrit?
Mijn paard is in de bak ook een lamzak, moet de grootste moeite doen om hem aan de gang te houden, maar eenmaal buiten kan hij plots wel vooruit gaan :')

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:56

30+ kilometer zitten pompen om je paard aan het lopen te houden lijkt me zowel voor het het paard als voor jou niet echt fijn....

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:59

Verschil is inderdaad of ze niet zo vlot loopt, of dat je moet blijven drijven... In het eerste geval lijkt het me geen enkel probleem om te starten, in het tweede is het voor zowel jou als haar niet echt fijn.
Je kan altijd een keer een ritje rijden buiten met bijv een sportstracker aan. Dan weet je hoe vlot ze daadwerkelijk loopt, en kan je hier ook aan gaan werken.

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:01

Mijn paard is totaal niet vooruit te branden in de bak, maar buiten loopt hij als een tierelier, hoe vaker hij dat doet hoe lekkerder hij begint te lopen, dus gewoon lekker gaan trainen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:03

Als je het zelf leuk vindt / lijkt, en je paard wil op zich wel buiten alleen op pad, misschien nog niet zo vlot maar wel oortjes erop en 'in eigen tempo (of dat nu langzaam is of wat vlotter) lekker lopen en op eigen benen (dus niet met continue jouw hulpen dat is geen doen)', zou ik als ik jou was gewoon ervoor gaan.

Mijn Ollie is ook altijd erg relaxed geweest en ik kan je zeggen, na een paard wat een enorme stress kip was, is dat gewoon een zegen. Ollie heeft vorig jaar prima wedstrijden gedaan in de klasse 1 en we zijn nu dit jaar o.a. 2x klasse 2 gestart, daar kon ze ook heel aardig meekomen.

Sloom vind ik wat anders, ze moeten en horen direct te reageren op jouw been, maar relaxed en toch actief alleen dan in een wat lager tempo, so be it. Meestal hebben paarden een soort 'basistempo' en vanuit dat basistempo kun je dan langzaam (is kwestie van maanden / jaren) op gaan bouwen. En dat is echt een stuk fijner dan wanneer je alleen maar moet tegenhouden, dat is echt een ramp.

Wat heel goed helpt om ze beter voorwaarts te krijgen is vooral zelf een actieve houding te hebben. Zorg dat je actief stapt, goed ritme. En draf in eerste instantie vooral langer volhouden dan nu dus dat uitbouwen. Maar die basis van actief stappen is heel belangrijk en dat krijg je door haar goed aan de hulpen te hebben en zeker niet pompen want dat heeft totaal geen zin, word je doodmoe van :P

Maar wat Risky zegt, of je snel of langzamer rijdt, in endurance heb je veel mogelijkheden. Van 9 tot 13 km/ uur kun je een rit goed uitrijden. Of je bovenin het klassement eindigt is nog wat anders.

En neem van mij aan: ze worden als ze het leuk vinden vanzelf sneller, maar dat kost tijd, training en doorzettingsvermogen en is niet van de ene op andere dag 'klaar' .

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:15

Hey Mary!! Ga je ook endurance starten? Wat leuk! Wij kennen elkaar van de paardentaxi ;-) Je moet gewoon een keer starten en dan zie je vanzelf wel of je paard geschikt is joh. Ik gok zomaar dat je paardje dan echt wel zin krijgt om te lopen. Zolang het natuurlijk niet iets lichamelijk is...

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:18

Wat is de exacte reden van het niet voorwaarts zijn? Ik denk dat dat een eerste vraag is wat je je moet stellen. Ik ben er wel van overtuigd dat je veel paarden voorwaarts kan krijgen met een juiste aangepaste training en een hele dosis enthousiasme en uitdaging. Ook kan een paard fanatieker worden naarmate die meer conditie opbouwt...

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 06:57

Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn late reactie. In de bak rijdt ik bijna niet, dat vind ze echt niet leuk. Heb het dus over de buitenritten. Ze is van karakter rustig. Het is gewoon hoe ze is denk ik. Ze heeft er wel zin in en heeft haar oortjes naar voren. Met een ander paard is ze veel meer voorwaarts. Ze heeft een goede conditie en ziet er top uit. Ze houdt ook niet van mul zand. Ze is liever lui dan moe denk ik. Maar idd in een wedstrijd zou dit idd anders zijn. Moet haar natuurlijk wel goed kunnen trainen. Wil haar niet dood maken voor het been. Maar ze heeft wel veel stimulatie nodig om lekker door te draven.
Maar als ik het zo lees en het handiger om zo'n paard als ik te hebben dan een stuiterbal. Wat ik me wel heel goed kan voorstellen. Nou is er nog een dingetje. Ze schopt vrij snel naar andere paarden. Want natuurlijk niet wenselijk is in een wedstrijd.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 07:01

Ik heb 20 jaar een draver gehad. Daar was alleen al een klein geluidje voldoende om uren te draven. die bleef gaan. En stapye ook heel snel. Ik kon met haar geen endurance doen, omdat ik haar nooit de trailer in heb gekregen. Maar dat had echt een top paard geweest hiervoor. Misschien moet ik nog wennen aan een heel ander type paard.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:38

Probeer het gewoon eens, zie je snel genoeg of het je bevalt of niet. Wel een rood lintje in de staart doen dan :-P.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 07:36

Is dat voor als een paard schopt? Doen meer mensen dat? Ik ga gewoon trainen en een keer meedoen.
Bedankt voor alle reacties!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:12

Tamadine schreef:
Wat is de exacte reden van het niet voorwaarts zijn? Ik denk dat dat een eerste vraag is wat je je moet stellen. Ik ben er wel van overtuigd dat je veel paarden voorwaarts kan krijgen met een juiste aangepaste training en een hele dosis enthousiasme en uitdaging. Ook kan een paard fanatieker worden naarmate die meer conditie opbouwt...


Oh ja, absoluut!

Het is ook een bepaalde knop die omgaat in het hoofd van het paard. Hoe langer je draaft en galoppeert ( wel opbouwen natuurlijk) hoe meer ze gaan begrijpen dat ze door moeten lopen. De snelheid komt dan vanzelf wel. Eerst conditie voor langere afstanden en dan pas snelheid proberen op te voeren.

Minimaal 9 km/u moet je in klasse 1. ( impuls rubriek zelfs 8 km/u) Gewoon runtastic of zo aanzetten onderweg. Je zal zien dat je dat best gaat redden.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:16

Ja dat rode lintje heeft aan dat het paard schopt. Je ziet het regelmatig en de betekenis ervan is op wedstrijden ook bekend. Afstand houden voor de anderen dus.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:17

Ik ben benieuwd hoe dit nu gaat. Heb nu zelf ook een dame die snelheid niet echt ziet zitten.

Ik kocht 2 jaar geleden een moddervette fjord. Ze is uiteraard al 2 jaar op dieet en dat scheelt heel wat kilo-tjes. Maar die laatste loodjes, hè! Aangezien ik van het voer niet veel meer af kan halen, moest de beweging dus verhoogd worden: endurance training dus.

Niet dat ik wedstrijdambities heb, maar de training vind ik wel wat. We zijn rustig aan begonnen. Toen liep ik zo 6-6,5 km per uur. Inmiddels zitten we tussen de 8-8,5 km per uur.

Ze is nogal een angsthaas. Alleen op pad vindt ze eigenlijk niks en schiet ze constant alle kanten op. Gelukkig zit ik stevig in het zadel :D Dus ik nam de honden mee. Vindt ze fijner. Maar aangezien mijn honden al flink op leeftijd zijn, redden ze het hogere tempo niet. Dus nu gaan we alleen. Ze is inmiddels op dat zelfde ronde redelijk relaxt. Maar de draf is zó relaxt, dat er niet veel actie in zit. Galop vond ze eerst ook wel leuk, maar zoals vandaag zag ze dat niet zitten. Ik moest aardig mijn bedt doen om haar aan de gang te houden. Net alsof je constant met de handrem erop rijdt.

1x pw rij ik samen met iemand die wel wedstrijden doen. Maar haar paard is nog jong en die van mij heeft een aardig ego. Die bepaald dus het tempo. Óók als ze achterin loopt.

Zelfs met warm weer (zoals vandaag) zit er bijna geen zweet op haar. Ze hijgt dan wel, maar dat is snel weer normaal.

Nu zit ik in dubio: moet ik nu gewoon nog even tevreden zijn met dit tempo, of moet ik nou meer mijn best doen om het tempo wat op te voeren. Een relaxt rondje is nl ook wel lekker (zonder dat we bijna in een boom of hek hangen), maar niet zo geschikt ivm de kilo's die er nog af moeten... :o

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:38

Ik denk inderdaad ook dat het niet veel uitmaakt of je op een hoog tempo werkt met meer rust momenten, of op een matig tempo met minder rustmomenten.

Op het moment train ik met mijn merrie voor de impulsrubriek en ligt ons tempo rond de 8,7 km per uur, hierin galopperen we niet omdat madam in de galop helemaal over de flip gaat en haar hartslag moeilijk weer terug te krijgen is.

Dus ts, ik zou liever een rustiger tempo hebben dan een hoog tempo, en ik denk dat dat in jou geval ook zo is. Het is en blijft natuurlijk wel voor de lol en als je paardje stress krijgt omdat ze boven haar tempo gaat lopen krijg je daar op langere afstanden problemen mee...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:39

kitlover schreef:
Het is en blijft natuurlijk wel voor de lol en als je paardje stress krijgt omdat ze boven haar tempo gaat lopen krijg je daar op langere afstanden problemen mee...


Maar die van mij loopt niet boven haar tempo hoor. Behoorlijk onder haar tempo zelfs. Maar ze vindt het wel mooi zat zo, denk ik. Zoals ik al zei: ze is behoorlijk zuinig met haar energie :D

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard niet echt voorwaarts, wel geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:47

Kan inderdaad best dat je paard later fanatieker wordt. Wat ik hier nog even mis aan info (of ik heb er overheen gelezen) : wat krijgt ie voor voer, staat ie veel buiten of niet, en wanneer is ie ingereden? Mijn paardje is sinds augustus ingereden, en ook pas 5 nu. Was in het begin ook heel sloom in de bak, slecht voor het been etc. Nu hij sterker is geworden in zijn ijf, beter in zijn vel zit is ie op lichte hulpen te rijden, en super voorwaarts geworden :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:11

Mijn merrie is 9, was al ingereden, was dus veel te dik toen ik haar kocht en staat op een laag calorie dieet. Dus alleen een vitaminebrok (handje) en hooi in slowfeeders. Afgewogen op gewicht. Verder staat ze in een kudde in een paddock paradise. Zéér gedoseerd op het gras (eigenlijk zou ik haar helemaal van het gras af moeten houden, want ze heeft er meteen jeuk van. Paar dagen geen gras, huidirritatie ook veel minder. Maarja, dan breekt ze de boel af, ben ik bang...). Het gras staat nu '3 kontjes hoog' en is bijna uitgebloeid. Vanaf volgende week mogen ze dan een half uurtje per dag erop.

En oh ja, ze krijgt glucobalans vanwege de insuline resistentie.

Ruitersporth

Berichten: 84
Geregistreerd: 25-05-14
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:48

Speedster schreef:
Ja dat rode lintje heeft aan dat het paard schopt. Je ziet het regelmatig en de betekenis ervan is op wedstrijden ook bekend. Afstand houden voor de anderen dus.



Ik hoor anders nog genoeg...."hee, leuk dat paardje heeft een rood lintje in zijn staart" en als je dat dan uitlegt blijkt dus dat ze niet weten waarvoor het is..... -O-

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:43

Wij gaan zondag een heel rustig rondje van 20km in Leerdum rijden, misschien een idee om mee te gaan? Kan ik je gelijk wat tips geven en beoordelen wat ik zie ;)

Zie mijn eigen topic over de trainisrondjes onder begeleiding van mij