Zondag wedstrijd, morgen de hoefsmid, doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Zondag wedstrijd, morgen de hoefsmid, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:24

Hallo,
Ik hoor net van mijn moeder die eigenlijk altijd de hoefsmid afspraken maakt voor onze paarden dat de hoefsmid morgen ochtend komt. Zondag heb ik een endurance wedstrijd (wel maar 23 km), maar ze zou dan morgen opnieuw voor worden beslagen. Zouden jullie aanraden te wachten tot na de wedstrijd? Dan verzet ik liever de afspraak. Met nieuwe schoenen meteen een een lange afstand is ook niet fijn denk ik dan :D De andere kant is dan weer dat ze wel toe is aan nieuwe ijzers. Ik had niet in de gaten dat de tijd alweer zo snel was gegaan. Als ik beter had opgelet had ik haar liever 2 weken geleden opnieuw willen laten beslaan.

Alvast bedankt!

HafNap

Re: Zondag wedstrijd, morgen de hoefsmid, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:22

Mijn smid heeft verteld dat hij wel eens een dag voor een wedstrijd nieuwe ijzers onder een paard heeft gezet, die de dag daarna een CEI ging lopen.
Sindsdien maak ik me daar minder snel druk om. Liever goede ijzers die goed vastzitten, dan scheermesjes die je makkelijker kan verliezen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:26

Grappig, ik heb precies hetzelfde probleem als jij :')

Toch maar gedaan, want hij moet toch echt morgen. Kan niet wachten tot na zondag. Mocht hij toch niet lekker lopen, dan zeg ik de wedstrijd wel af.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:28

Denk dat je dit alleen zelf kan beoordelen. Het ene paard loopt net nadat hij beslagen is gewoon net zo als daarvoor en merk je echt geen verschil en het andere paard moet echt weer even wennen aan de net andere stand en loopt net even wat minder lekker als anders. Dus bedenk jezelf hoe je paard normaal reageert op nieuw beslag.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:41

Ze loopt altijd meteen normaal na beslaan, dus daar ben ik eigenlijk niet heel bang voor. Ik laat haar denk ik maar gewoon beslaan!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:43

Als je paard er normaal ook geen last van heeft kan het geen kwaad hoor. Die van mij is ook weleens de avond voor wedstrijd beslagen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:43

Bedankt voor de reacties!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:47

Het ligt eraan wat voor paard jij hebt, de één is minder gevoelig dan de ander.

Ik heb op wedstrijd weleens gezien dat een paard een hoefijzer miste, en dat ze toen ter plekke er wat aan gedaan hebben.. (dat vond ik wel héél extreem..)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:53

Op wedstrijden beslaan ze regelmatig een hoefijzer er opnieuw of een nieuwe eronder. Zou het dier voor de eerste keer op ijzers gaan dan zou ik er meer moeite mee hebben, maar aangezien die van jou ze al gewend is neem ik aan. Dan lijkt me dat geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:58

Welshponyfan schreef:
Het ligt eraan wat voor paard jij hebt, de één is minder gevoelig dan de ander.

Ik heb op wedstrijd weleens gezien dat een paard een hoefijzer miste, en dat ze toen ter plekke er wat aan gedaan hebben.. (dat vond ik wel héél extreem..)

Heel extreem om er ter plekke een ijzer onder te zetten?

Mijn paard had vrijwel nooit last na het beslaan en als het zo uit kwam kreeg hij nieuwe ijzers vlak voor de wedstrijden.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:06

Welshponyfan schreef:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat zo extreem is... Als mijn paard op wedstrijd een ijzer zou missen of aftrappen zou ik dat ook laten doen als er een smid rondloopt.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:09

Chapeau2002 schreef:
Welshponyfan schreef:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat zo extreem is... Als mijn paard op wedstrijd een ijzer zou missen of aftrappen zou ik dat ook laten doen als er een smid rondloopt.

Voor mij geldt hetzelfde :j Wat voor kwaad kan het doen eigenlijk als ik vragen mag?
Mijn paarden hebben er totaal geen last van moet ik zeggen.
Zou niet willen starten met 3 ijzers. Dan zijn ze juist veel gevoeliger, ook al is het in een bak.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:11

Kan gewoon! Zo lang er geen heftige veranderingen aan stand e.d. worden gedaan moet het geen problemen geven. Vooral niet als paardje gewoon gezonde hoeven heeft en er niet gevoelig van gaat lopen.
Vriend van me heeft vorige week op cc ook gewoon nieuwe ijzers eronder laten zetten toen paardlief ze er in de vrachtwagen afgetrapt had.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:40

die van mij loopt zo weg op nieuwe ijzers en rij die dag erna echt niet anders als anders.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:59

Die van mij werd een dag voor de wedstrijd beslagen en liep 100( eig. 85 ..we reden een beetje om) km uit zonder problemen... ze stond echter daarvoor wel al op ijzers en elk paard is anders natuurlijk. Ik neem aan dat dit geen problemen geeft, je hebt nog een aantal dagen om te wennen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:55

Voor 23 km moet dat geen probleem zijn. Ik train ook gewoon 2 dagen nadat hij is beslagen 25 km. Maar voor een echt lange wedstrijd zou ik dit niet doen. De hoefsmid plannen hoort ook bij het wedstrijd plannen :)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:04

Ik heb dit ook volgende week... hij wordt woensdag rondom op nieuwe ijzers gezet en vrijdag wedstrijd.

Ik merk eigenlijk nooit wat aan hem... zelfs niet als ie van blote voeten naar ijzers gaat.