Hoe train je tijdens een buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:28

corrina1994 schreef:
Ik zou, zoals al gezegd wordt, minder galopperen. Zeker in de beginnende endurance doe je in een wedstrijd misschien een keer een galopje. Maar het gaat om uithoudingsvermogen. Belangrijk is dat je paard heel lang op 1 tempo kan lopen ('dieselen').
Dus train niet naar meer/langer galop. Maar bouw op naar telkens langer draven. Tot je echt 2 uur lang rustig kan draven en misschien een klein stukje galop mee kan pakken voor de afwisseling van de spieren.

Je hoeft ook niet per se harder te gaan draven, maar langer is wel handiger.

Verstandig is een 'nieuwe prikkel' tegelijk. Dus òf je gaat telkens een stukje langer rijden òf je gaat telkens een stukje harder rijden. Je verhoogd of het tempo of je maakt de afstand langer.
Natuurlijk kun je de ene training voor meer afstand gaan en de andere training voor meer snelheid.


Dankje voor je antwoord. Je uitleg is heel duidelijk! :D 2 uur draven, phoe dat is wel lang zag. Mijn paard houd 10 minuten vol, daarna gaat ze zweten en hijgen.

Ik kreeg de tip van mijn instructrice om juist veel te galopperen buiten omdat ze in de bak heel veel moeite heeft met de galop, daar lopen we een beetje op vast. Ik moet het dus combineren.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:05

Ik denk dat je die twee doelen teveel allebei tegelijk wil bereiken. Je wil een sterkere galop, dus ga je meer galopperen. Tegelijkertijd wil je effectieve conditietraining doen met draf, en zou je dus meer moeten focussen op draven. Ik zou persoonlijk eerst de conditie verbeteren met draftraining en daarna pas de galop erbij pakken. Natuurlijk kan je best tussendoor eens een galopje doen, maar ik zou toch eerst aan de conditie werken. Als deze wat beter is, kun je ook steeds makkelijker galop erbij pakken.

Haikaa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-04-15
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:47

Speedster schreef:
Ik denk dat je je dus niet teveel op je horloge moet focussen onderweg, maar vooral over het grote geheel moet kijken hoe het ging en voelen hoe je paard voelt.


Hiervoor is een telefoonapp heel handig die hardlooproutes meet en de tijd bijhoudt. :j dan kun je achteraf zien hoe snel en ver je ging, gemiddelde snelheid en elke meter kun je apart bekijken *D

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:04

Ik zou eerst op de draf gaan trainen, galop is belastender voor de pezen en benen...

je stukken draf langzaam uitbouwen is effectiever dan steeds galop draf stap en alles door elkaar wisselen.
ook als je uiteindelijk in de wedstrijden Wilt gaan rijden is het veel effectiever om rustig door te dieselen dan steeds te stappen..

galop kun je best eens stukjes meepakken maar voor de conditie is draf veel praktischer. En een paard mag best zweten natuurlijk he...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:18

Het zweten zegt niks. Het ene paard zweet meer en sneller dan een ander.
En het hijgen is ook subjectief. De enige manier zal zijn om de hartslag te meten om te kijken of je inderdaad teveel vraagt.
Ik denk dat je je paard onderschat en dat ze met een rustig draftempo best een langer stuk moet kunnen draven.

Mij lijkt zo'n schema een beetje benauwend. Rij je route en bouw de stukken draf met de tijd met een paar minuten steeds meer uit.
En ik zou met dit opbouwen vooral geen hoog tempo aannemen. Boven je tempo lopen kost heel veel energie.


Het gebruiken van bijvoorbeeld endomondo geeft je veel inzicht in je afstanden en het tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:45

Dank jullie wel voor de reacties!
Gisteren een rit van 22 km gemaakt. Het voelt al veel beter dan enkele weken geleden. Ze heeft een betere conditie en meer energie. De draf houd ze ook veel langer vol.
We hebben afgelopen tijd ook flinke dressuur lessen gehad.
Ze zweet inderdaad wel heel erg, gisteren was het ook best warm.

Afbeelding

Afbeelding

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:45

AmoorM schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Gisteren een rit van 22 km gemaakt. Het voelt al veel beter dan enkele weken geleden. Ze heeft een betere conditie en meer energie. De draf houd ze ook veel langer vol.
We hebben afgelopen tijd ook flinke dressuur lessen gehad.
Ze zweet inderdaad wel heel erg, gisteren was het ook best warm.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Ziet er goed uit! Op deze manier kom je al in de buurt van een endurance rit, de minimale snelheid moet 8 km/u zijn. Je zou een goedkope stethoscoop kunnen kopen en eens controleren wat de hartslag van je paard is als je de laatste km van de rit stapt. Als deze onder de 60 is zou je prima eens een impulsrubriek kunnen proberen!

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:48

Leuk hoe je dat in een app kan bijhouden!

Heb je de mogelijkheid om over een breed en lang pad te galopperen? De galop kun je verbeteren door je paardin een nagevelijke houding te laten schakelen zonder dat ze steun kan vinden aan een rand. Op die manier train je haar balans en daardoor zal de galop sterker worden. Maar ben het eens met bovenstaande dat een verbeterde conditie een beter uitgangspunt is.

viefo

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:40

Lees even mee. Wil ook meer buiten gaan trainen.

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:21

Ik train eigenlijk nooit meer als 3 x per week naar buiten toe de rest vul ik aan met een dressuurles en longeren, ik vind 5 x per week nogal veel en zeker voor een klasse 1 wedstrijd is 2 x per week trainen in het bos meeeer dan genoeg.
Ik train op de draf omdat de gallop meer blessure gevoelig is, neemt niet weg dat ik nooit gallopeer want mijn paard gallopeerd liever dus nu ik richting de klasse 2 ga neem ik het wel mee maar niet dat ik daar echt op train, je kan beter eerst trainen naar die lange adem draf zonder dat ie moe word maar bouw dat wel rustig uit.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:31

Ik train niet op tijd, eerder op afstanden. Intervaltraining van 2 km draf, een kilometer galop, 500 m stap, 2 km draf enz. En de andere keer gewoon lekker veel stap en zo nu en dan een drafje. Eigenlijk heeft hij een prima conditie dus kan ik lekker afwisselen en doen waar ik zin in heb. Voor de gehoorzaamheid rijd ik regelmatig recht het bos in, om een paar bomen of over stronken heen. Regelmatig links of rechts een heuvel meepakken of een opsprong waar mogelijk. Lekker buigen en wijken naar beide kanten en soms eens een minuutje stil staan. Om hem na een vakantie/ rustperiode weer snel in de spieren te krijgen verkies ik eigenlijk altijd een combi van draf en heuveltrainingen, daar worden ze het snelste weer sterk van en ze krijgen er een enorme conditie van. Met een paar per week enkele kilometers heuvel op in draf, daarbij constant lang en laag en steeds weer activeren van achteren heb je er binnen de kortste keren ook een mooie bovenlijn op.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:16

Hier ook draftrainingen, een stukje galop mag wel omdat hij het zo leuk vindt, maar verder alles draven.
Ik woon in de randstad met niet de meest ideale uitrijmogelijkheden, dus de opbouw van mijn trainingen wordt bepaald door welke route ik neem en hoeveel we over het asfalt of door de bebouwde kom moeten. Overal waar een goede berm ligt draven we. Leuk om te zien dat onze gemiddelde snelheid steeds toeneemt (ik heb vanaf onze aller eerste buitenrit een sportstracker aan staan).

Gekke dingen onderweg zoals wegopbrekingen/bruggen/viaducten tijdens de buitenrit zie ik eerder als een leuke uitdaging, dan als een eng obstakel. Als jij op zoiets af rijdt met het idee dat het eng is en je paard misschien gaat schrikken zal dat hoogstwaarschijnlijk ook precies gebeuren. Ik ben zelfs nog zo dat ik geluidjes maak of een liedje zing onder de tunnel voor een mooie echo, paardlief moet overal aan wennen :D :Y)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:22

Bliksem schreef:
Hier ook draftrainingen, een stukje galop mag wel omdat hij het zo leuk vindt, maar verder alles draven.
Ik woon in de randstad met niet de meest ideale uitrijmogelijkheden, dus de opbouw van mijn trainingen wordt bepaald door welke route ik neem en hoeveel we over het asfalt of door de bebouwde kom moeten. Overal waar een goede berm ligt draven we. Leuk om te zien dat onze gemiddelde snelheid steeds toeneemt (ik heb vanaf onze aller eerste buitenrit een sportstracker aan staan).

Gekke dingen onderweg zoals wegopbrekingen/bruggen/viaducten tijdens de buitenrit zie ik eerder als een leuke uitdaging, dan als een eng obstakel. Als jij op zoiets af rijdt met het idee dat het eng is en je paard misschien gaat schrikken zal dat hoogstwaarschijnlijk ook precies gebeuren. Ik ben zelfs nog zo dat ik geluidjes maak of een liedje zing onder de tunnel voor een mooie echo, paardlief moet overal aan wennen :D :Y)


Dit dus. :') (Vooral dat tunnelgedeelte)

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:44

Ik organiseer zeer regelmatig clinics en trainingsritten en hierin word van alles besproken en dus een goede start voor de beginnende combinatie, maar ook voor klasse III en hoger ruiters. Zie mijn topic hier over ;)