Hoe train je tijdens een buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:13

Hallo!

Ik ben met mijn Friese merrie van 12 jaar veel buitenritten aan het maken, nu het in de avond nog snel donker is gemiddeld 2 keer per week. Als het langer licht is, tot een uur of 9 dan zullen we vaker gaan.
Ik vindt het erg leuk om te doen en we maken geregeld ritten van z'n 20 km, dit wel in een rustig tempo omdat haar conditie nog niet op en top is. Na een rit van circa 3 kwartier met draf en galop is ze al behoorlijk bezweet.

Nu wil ik wat gerichter gaan rijden buiten, niet alleen maar voor de ontspanning naar buiten, maar dat het ook echt een training is.
Ik wil bijvoorbeeld mij wat meer gaan verdiepen in de conditie van mijn paard. (dat van mij is ook wel erg handig :+ ) Hoe kan ik het beste achterhalen wat haar conditie is? Hoe kan ik haar conditie verbeteren? Een hartslag meter lijkt mij ook erg handig, maar volgens mij zijn die erg duur. Ik lees ook veel over galoptraining, weet iemand daar het fijne van af?
Wat ik weet van galoptraining is dat de minuten bij houd hoelang je galoppeert. Maar hoe doe je dat? Met een soort horloge? Maar als je bijvoorbeeld 3 minuten wilt galopperen en je stelt je horloge in op 3 minuten, piept hij als de tijd over is? Schrikt een paard daar niet van?

Een ander soort vraag, als je aan het rijden bent buiten en er vliegt plotseling een gierende kanarie uit de bosjes en je paard schrikt, hoe reageer je dan? Ik heb vaak dat ik dan ook schrik van het geluid of de plotselinge beweging en bang ben voor de reactie van mijn paard dat ik ook spanning op bouw.
Als je onder een viaduct of brug door moet en je paard vindt dit eng, hoe reageer je dan?

De galop gaat bij ons dressuurmatig, dus in de bak nog erg moeizaam, vooral de rechtergalop. Ik krijg de tip van mijn instructrice om daarvoor ook lekker veel naar buiten te gaan. Hoe kan ik buiten trainen zodat de galop in de bak verbeterd?

Een hele boel vragen, maar er zijn vast een heleboel endurence experts die heel veel op pad zijn en dit soort dingen ook tegen komen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:19

Wil je je paard dressuurmatig trainen in het bos of echt de conditie kant op?

Als je paard moeite heeft met de galop is dat buiten inderdaad heel goed te trainen. Lekker een lang stuk recht uit galopperen. Maar wel nageefelijkheid vragen en bijvorbeeld wat tempowisselingen. Paard sprongen wat kleiner galopperen en weer wat grotere sprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:24

Eigenlijk beide.

Maar ik denk dat in eerste instantie een goede conditie nodig is.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:28

Je kunt ook een stethoscoop kopen en zelf de hartslag luisteren in rust, als je terug komt en bijvoorbeeld na 10 minuten om te kijken hoe snel je paard hersteld. Bij endurance hoort de de hartslag bij terugkomst van de rit onder de 60 slagen per minuut te zijn. Als je wat meer gericht wil trainen is dit echt een super fijn trainingsschema:
http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Ik vond hem in het begin nog wat makkelijk, dus je kunt best wat verder beginnen. Ik begon bij week 4. Je vindt ook wat meer info, heel leerzaam!

Over dat schrikken, ik herken het wel! Wat ik doe is heel veel praten met mijn paard en veel ademhalingsoefeningen. Als ik iets met haar doe wat ik zelf spannend vind (zoals een brug, een weg of wat dan ook) ga ik soms liedjes zingen. Dit helpt voor je ademhaling en ontspanning. Mijn paard neemt super veel spanning van mij over. Voorbeeld: langs het kanaal is een redelijk simpel zandpad. Geen enge dingen, maar wel smal dus je ligt snel in het kanaal. Ik ben hier zoveel meer gespannen dat mijn paard daar ook altijd gespannen is terwijl er vrij weinig aan de hand is. Daarna gaan we door een straat met boerderijen. Blaffende honden, mensen die in de tuin werken etc maar dan is er niks aan de hand. Het is namelijk een doodlopende straat voor auto's, er rijd bijna niemand en er kunnen weinig gekke dingen gebeuren. Dit geef ik over aan mijn paard. Het is dus goed om hier echt bewust mee bezig te zijn! let goed op je eigen houding. Mijn paard schrikt steeds minder erg, als er ineens iets uitvliegt ofzo is het echt even een kort schrik moment en ze loopt gewoon weer door, hiervoor sprong ze dan 3 meter de lucht in of opzij. Het kan dus zeker beter worden :) en vooral goed gedrag veel belonen en gerust stellen. Het werkt niet goed bij ieder paard maar als mijn paard gaat stil staan omdat ze iets eng vind laat ik haar even nadenken en doe ik niks. Als ze begint te smakken (bit knabbelen etc) stel ik haar gerust en vraag ik dan weer rustig of we door kunnen. 9 van de 10 keer loopt mijn paard nu zelf verder wanneer ze er weer klaar voor is. Bij haar werkt boos worden totaal niet, sommige paarden moet je juist wel even strenger aanmoedigen. Is ook heel paard gebonden.

Ik kan er van alles over vertellen :D je moet vooral ook veel kilometers maken (zoals jij al doet) je zult zien dat hoe meer je het doet, hoe beter het wordt. Jullie krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:37

Dankje Moos99 voor je bericht!
Heel toevallig heb ik dat schema net gelezen voor dat je dat hier poste. :D
Ik vindt hem inderdaad ook erg makkelijk als ik het zo lees. Wij hebben zaterdag middag een stap rit van 22 km gemaakt. (4 uur er over gedaan) en ze was totaal niet bezweet.
We galopperen z'n 3 minuten achterelkaar aan voor dat ze begint te hijgen en te zweten.

Wat vindt je van dit schema:

10 tot 15 minuten instappen. In het begin een rustig arbeidsstapje en later een middenstap. Ondertussen loswerken
2 minuten arbeidsdraf, loswerken in draf.
3 minuten arbeidsstap.
2 minuten arbeidsdraf.
2 minuten middenstap.
2 minuten midden draf.
1 minuut arbeidsstap.
1 minuut arbeidsgalop. Loswerken in galop

Verder kom ik eigenlijk niet.

Edit: ik denk dat ik eerst eens ga 'meten' wat mijn paard precies kan. Wat kan ik daar precies voor gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-15 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:54

Mijn paard en ik zijn bangerikken van nature :P
Ik was bang dat hij de sloot in zou springen, bang dat hij zou schrikken, om zou draaien en terug zou rennen. Ik was bang dat ik hem in galop niet meer kon stoppen.
Hij was bang voor trekkers, wapperende stukken plastic.. noem het maar op.

Ik was er zo klaar mee. Toen kreeg ik van iemand de tip: niet doemdenken! Als we door de berm reden dacht ik al: wat nou als hij zo een stap opzij zet en we belanden in de sloot?
Nu denk ik: we rijden door de berm. Mocht hij een stap opzij zetten, dan neem ik de controle en zet ik hem een paar passen opzij.
Als hij nu wat aan de harde kant galoppeert denk ik: ik neem de controle en rij hem op mijn zit terug in draf.

Dat werkte voor mij heel goed.
Dus als je over een brug heen moet denk je: ik neem de controle, ik blijf goed zitten, er is niks engs, en we lopen zo over die brug! Hardop tegen jezelf zeggen, voor mij werkte het echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Milkberry: Ja dat lijkt mij een goede tip! Meestal worden ruiters zelf ook angstig, maar als je zelf denkt dat er niks aan de hand is is het plotseling niet eng voor je paard. Dat heb ik inderdaad meer gehoord!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:24

Als je dingen gaat denken van daar en daar gaan ze dat en dar doen, doen ze het vaak ook, je gaat zelf meer met spanning rijden/zitten. Dit merkte ik met mij pony's ook heel erg oo bepaaalde punten of zelfs met 1 de terugweg.

Ik doe sinds vorige week 2x per week draftraining, draftraining is beter dan galoptraining doordat de herstel periode korter is. Zweten heefr niks met de conditie te maken gisteren na een drafje ook bezweet maar nog alle energie

Anoniem

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:25

Hoe ziet dat schema er dan uit Joyce?

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:36

Ook hier een ruiter die veel apen en beren op de weg ziet en een paard die daar gevoelig voor is. Een en ander versterkt elkaar dan behoorlijk. En toch.... ben ik een buitenrijder, de bak ach dat vindt mijn paardje maar zo zo, dus rijden we veel buiten.
Gewoon doen en kijken wat je paard het prettigst vindt. Ik weet nog in het begin schrok mijn paard van de witte strepen op de weg (daar zitten paard etende smurfen onder _/-\o_ ). Ik ben toen afgestapt en zelf op de strepen gaan staan en ja hoor dan durfde hij ook wel. Ik ben in het begin vaker afgestapt, vele discussies met mijn dochters gehad dat ik dat niet moest doen maar mijn gevoel zei van wel. Ook heel veel met andere paarden naar buiten gaan en dan in het begin er naast of achteraan en laat jullie meenemen door het voorste paard. Na verloop van tijd kun je dan eens voorzichtg aan gaan voorrijden en die succesmomentjes uitbreiden.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet echt vaak alleen naar buiten ga, vindt ik zelf niet gezellig en meestal is er iemand om mee naar buiten te gaan.
Van de week was ik zeer ontspannen en relaxed maar mijn paardje niet met het heerlijke zonnetje waren we met veel paarden en ruiters opstap, vond hij, hij had last van de schaduwen en vond het nodig om iedere keer opzij te stappen, gelukkig kan dit bij ons buiten want we hebben overal ruiterpaden.
Ga niet te snel neem de tijd om overal aan te wennen en vergeet niet dat in het voorjaar de paarden toch iets meer schrikken dan in de andere seizoenen. Overal piept het jonge groen weer te voorschijn wat de hele winter verstopt was, wat ons niet opvalt hebben zij allang gezien. Heel veel succes en geniet van het buitenrijden, het is zo heerlijk {:}

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:47

AmoorM schreef:
Hoe ziet dat schema er dan uit Joyce?



Ik ben nu 5x tijdens een rit 3 min draven 2 min stappen en per 2 weken 1 minuut draf verlengen, ik galopeer tijdens een training niet en focus me voornamelijk op de draf en sstap hoe lang ze daarover doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:10

Vanmiddag heb ik geprobeerd een zicht in haar conditie te krijgen.
Ze zweet en hijgt erg snel. We hebben eerst minimaal 10 minuten gestapt, geleidelijk naar de midden stap. Daarna door naar een drafje enkele minuten en dan uitgebouwd naar een midden drafje. Ongeveer z'n 6 tot 8 minuten.
Vervolgens terug naar stap en aangegalopeerd. Ongeveer 7 minuten.
Ze kon het makkelijk vol houden, alleen ze zweet en hijgt dan erg snel.

Opgegeven moment begon ze hoorbaar harder te hijgen, dat was voor mij het teken dat ze het te zwaar kreeg, toen uiteraard terug gegaan naar stap.
Even goed door gestapt, weer gedraafd en langzaam weer opgebouwd naar de galop.
1 minuut galopperen, 1 minuut stappen.
Dit z'n 6 a 7 keer.

Toen weer terug naar stap en een poosje gestapt. Daarna nog 30 seconden middengalop tot rengalop en 1 minuut stappen, dit heb ik z'n 4 keer herhaald. Toen uitgedraafd z'n 10 minuten en 15 minuten uitgestapt. Zo als ik al zei zweet en hijgt ze heel snel, maar ze is wel lekker voorwaarts, ze heeft wel energie. Ze was echt goed bezweet, maar het zweet op haar hals droog snel op na 15 minuten stappen. Ze bleef wel 5 minuten stevig hijgen. we hebben 15.15 km in 1.35 gedaan, het was heerlijk weer! Zelfs zonder jas gereden en paardlief was ongelooflijk vrolijk.

Dit wil ik z'n 2 keer in de week doen. Wat vinden jullie? Aanvulling mag!

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:25

Voor de conditie opbouw zou ik zelf minder focussen op de galop en meer op de draf en die verlengen, ik denk dat je daar meer aan hebt dan steeds zulke kleine piekmomentjes waarna je altijd weer moet herstellen in stap. Ik zou de draf je hoofdtraining laten worden voor de conditie en het afwisselen met wat meer galop tussendoor om die ook te verbeteren.

myandalusier
Berichten: 307
Geregistreerd: 07-12-14

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:32

Idd veel op draf. Draf is voor het paard de meest uitputtende gang dusbouw je hier meer conditie mee op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:29

Dank jullie wel voor de reacties. Ik zal mijn buitenritten meer gaan invullen met draven.

Citaat:
10 minuten instappen.
5 minuten arbeidsdraf.
2 minuten arbeitsstap
5 minuten arbeidsgalop.
2 minuten arbeitsstap.
2 minuten arbeitsdraf.
1 minuut middendraf.
Dit 8 tot 10 keer herhalen.
5 minuten middenstap.
2 minuten arbeitsstap.
3 minuten galop met stukje midden galop van 30 seconden.
5 min uitdraven.
15 minuten uitstappen.


Wat vinden jullie hiervan?
Ik kreeg wel de tip van mijn instructrice om juist veel te galopperen buiten omdat ze daar in de bak moeite mee heeft.

Gelukkig wordt de tijd verzet eind van deze maand en kunnen we meer naar buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:05

Hebben endurance ruiters ook gerichte trainingsschema's?

Anoniem

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:00

Hoe kun je merken dat de conditie verbeterd?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:15

Ik ben geen fan van rijden op schema. Je loopt hierbij het risico teveel aan het schema vast te willen houden en niet meer (genoeg) naar je paard te blijven kijken en luisteren. Zeker hier in het heuvelige zuiden is het lastig (en imo onverstandig) om per se volgens een tijdschema te rijden, terwijl dat op dat moment niet past bij het terrein. in een omgeving als de veluwe bijvoorbeeld heb je die beperking uiteraard veel minder. Desondanks zou ik er ook daar de voorkeur aan geven op gevoel te rijden en steeds ietsje meer van je paard te vragen. Je merkt vanzelf als hij minder moe is, als je langer kunt draven, als je stukken kunt galopperen, als je de afstand kunt vergroten etc, zonder over de grenzen van je paard te gaan, omdat dat nu eenmaal vandaag op het schema staat. Ik merk liever dat mijn paard hard gewerkt heeft en nog wat over heeft, dan weet ik dat ik de volgende keer een tandje erbij kan doen, in plaats van het tandje erbij te doen en dan kijken of hij het aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:29

Speedster: Ik ben het met je eens! Dat je je niet moet vast houden aan je schema. Het is ook niet erg handig, zo had ik gisteren een draf van 2 minuten, dat wou ik tenminste maar dan kom je een kruising tegen of dan moet je een smalle bocht door waardoor je weer verhindert wordt. Dus wat jij zegt is stel je bent al 3 minuten aan het draven en je paard is moe dus je gaat terug naar stap. Volgende training doe je het zelfde en je merkt dat hij na 3 minuten nog niet moe is. Dus dan is het handig om een schema na de training bij te houden. Maar dan moet je wel precies alles onthouden tijdens de rit. :+
Dit lijkt mij een fijne trainings methode. Maar ik wil graag een indicatie van de conditie van mijn paard. Wanneer heeft een paard een goede conditie? Wat is een lange draf? 5 min? 10 min? Wanneer merk je dat een paard moe is? Wanneer merk je dat hij nog wel even door kan? Dit zijn eigenlijk die voor zich zelf spreken maar als je er gedetailleerd over na denkt vindt ik het nog wel lastig om het in te schatten.

Qua rijden hebben we eigenlijk geen vast programma.
Maandag heeft ze of vrij, of we longeren of we rijden of we stappen aan de hand.
Elke dinsdagavond rijdt mijn vader een uur in de les
Op woensdagavond rijden we vaak ook ongeveer 40 minuten dressuur.
Op donderdag is het het zelfde als maandag.
Om de week heb ik op vrijdagavond een half uur dressuurles.
Zaterdag en zondag is ook het zelfde als maandag, maar dan kan het nog wel eens zijn dat ze voor de kar wordt gezet.

Ik deel mijn paard met mijn vader en mijn dagen zijn de maandag, woensdag en vrijdag. Weekend is vaak afwisselend omdat ik afwisselend werk.

Ik wil elke maandag een buitenrit maken en de vrijdag dat ik geen les heb ook. Ook 1 dag in het weekend als ik vrij heb. Werk meestal in de avond dus dat is vaak geen probleem. Gelukkig wordt het straks langer ligt waardoor het plannen iets makkelijker wordt.
Hoe vaak rijden endurance ruiters dressuurmatig in de bak? Springen zij ook? Eventing?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:25

Ik time dus nooit hoe lang ik stap, draaf of galoppeer. In principe is bij mij het basistempo in een rit de draf, daar waar het kan een galopje en daar waar het moet (of als het paard wat moe wordt) een stukje stap. Aan het einde van een rit voel je of je paard het gehad heeft, nog even fris is als bij vertrek, of dat de waarheid ergens (waar dan ook) daar tussenin ligt. Gevoelskwestie bij mij. Als de conditie van een paard verbetert, zul je dat zien verschuiven. Gemiddelde snelheid over de hele rit genomen bekijk ik wel regelmatig, maar ook dat zegt mij vrij weinig. Er zijn nu eenmaal rondjes waar je gezien het terrein makkelijker wat meer snelheid kan maken dan op andere rondjes.

Ik heb zelf een half uur per week privéles en rij daarnaast afhankelijk van hoe het uitkomt, nog 1 tot maximaal een keer of drie per week buiten. Ritten variëren van een km of 10 tot 30.

Even specifiek over jouw vragen:
Wanneer heeft een paard een goed conditie: ik denk dat je de afstand die je in een wedstrijd zou willen afleggen (voor een beginner 20 tot 30 km) grotendeels in draf moet kunnen afleggen, met tussendoor wat korte stukjes stap, waarbij je paard niet met de tong op de schoenen terug komt.

Wanneer merk je dat een paard moe is: bij mij heel simpel: als hij niet meer trekt en ik in een ernstiger geval zelfs moet gaan drijven. Uit zichzelf terug naar stap vanuit draf is een heel duidelijke indicatie. Wil hij nog gaaaan als je op de bekende galopplekken komt, of vindt hij het wel best? Ik voel liever een paard dat ik moet inhouden dan drijven.

Ik denk dat je je dus niet teveel op je horloge moet focussen onderweg, maar vooral over het grote geheel moet kijken hoe het ging en voelen hoe je paard voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:47

Hallo, weer een berichtje.

Ik heb een vraag. Hoe kun het beste een rit indelen? Een lange (circa 1,5-2,00) met kleine piekjes en dat opbouwend en afbouwend. Of een rit van circa een uur met hoge pieken? En verdelen jullie dat ook wel eens? Een keer een lange rit van twee uur met veel stappen en kleine piekjes en dan een keer een hele fanatieke rit met veel midden galop en veel draf?

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:04

Voor conditietraining kun je wel wat hebben aan endurancetraining denk ik. Kijk eens op http://www.pendurance.nl/index.php/training/ daar staat ook een schema voor als je met 'niks' begint.
De exacte tijden hangen ook af van de zwaarte van het terrein. Als je net een zware heuvel in een drafstuk hebt, kun je wat eerder gaan stappen, en als het juist een makkelijk licht graspad is, draaf je een stukje langer. Maar het gevoel daarvoor komt vanzelf als je aan het trainen bent, je leert je paard goed 'lezen' is mijn ervaring.

Galop links en rechts afwisselen, en draf lichtrijden ook links en rechts afwisselen. Of de ene kant wat meer, als dat een trainingsdoel van je is. Zoek wat het fijnste tempo is voor je paard, wat ze lang volhoudt. En dan af en toe een stukje sneller ertussen, tempowisselingen inbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:16

Dank je wel! Ik vindt het erg moeilijk om nu een inschatting te maken of haar conditie nu goed is of niet goed is. Wat zijn de standaard begrippen? Wanneer is een conditie nu goed?

Mijn paard was heel erg stijf vorige week en we wisten niet waarom. Ik voer olie en las dat je dan extra vitamine E moet geven omdat daar dan behoefte naar is en dat vitamine E juist goed is voor de spieropbouw.

Citaat:
Vitamine E is een antioxidant. De behoefte aan Vitamine E is vooral belangrijk voor jonge snelgroeiende paarden, paarden met zware arbeidsprestaties en drachtige merries. Speelt een rol bij de celstofwisseling, gezondheid, weerstand en functioneren van de spieren. Werkt ter ondersteuning van het spierstelsel en herstelvermogen bij paarden die topprestaties moeten leveren. De behoefte aan Vitamine E wordt verhoogd bij een rantsoen met meer dan 200 ml olie per dag of een laag gehalte aan selenium. Vitamine E beschermt als anti-oxidant het ranzig worden van vetzuren. Groenvoeders en granen bevatten veel Vitamine E. Aan het einde van de winter bevatten hooi en kuil nog maar weinig vitamine E en is extra aanvulling in het rantsoen gewenst. Basisbehoefte per dag: ca.1 mg per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (1 x 600=) 600 mg Vitamine E per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 1,6 - 2 mg per kg, Dracht(laatste 3 mnd): 1 mg per kg, Lactatie(eerste 6 mnd) aflopend van 2 mg Vitamine E per kg lichaamsgewicht. Bron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.


Alleen levert mijn paard natuurlijk geen top prestaties. Maar flinke ritten.

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hoe train je tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:07

Ik zou, zoals al gezegd wordt, minder galopperen. Zeker in de beginnende endurance doe je in een wedstrijd misschien een keer een galopje. Maar het gaat om uithoudingsvermogen. Belangrijk is dat je paard heel lang op 1 tempo kan lopen ('dieselen').
Dus train niet naar meer/langer galop. Maar bouw op naar telkens langer draven. Tot je echt 2 uur lang rustig kan draven en misschien een klein stukje galop mee kan pakken voor de afwisseling van de spieren.

Je hoeft ook niet per se harder te gaan draven, maar langer is wel handiger.

Verstandig is een 'nieuwe prikkel' tegelijk. Dus òf je gaat telkens een stukje langer rijden òf je gaat telkens een stukje harder rijden. Je verhoogd of het tempo of je maakt de afstand langer.
Natuurlijk kun je de ene training voor meer afstand gaan en de andere training voor meer snelheid.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:15

Ik lees even mee ik ben ook bezig met condite opbouwen en vooral het afvallen van mijn pony. Ik zou draftraining gaan doen maar ik snap het gewoon niet wat is normale ademhaling tijdens het stappen. Na het draven ( evt filmpje)

Ik ben nu maar meer km gaan rijden en wat langer draven het gemiddelde snelheid verhogen. Of is dit niet goed?