Ik ben met mijn Friese merrie van 12 jaar veel buitenritten aan het maken, nu het in de avond nog snel donker is gemiddeld 2 keer per week. Als het langer licht is, tot een uur of 9 dan zullen we vaker gaan.
Ik vindt het erg leuk om te doen en we maken geregeld ritten van z'n 20 km, dit wel in een rustig tempo omdat haar conditie nog niet op en top is. Na een rit van circa 3 kwartier met draf en galop is ze al behoorlijk bezweet.
Nu wil ik wat gerichter gaan rijden buiten, niet alleen maar voor de ontspanning naar buiten, maar dat het ook echt een training is.
Ik wil bijvoorbeeld mij wat meer gaan verdiepen in de conditie van mijn paard. (dat van mij is ook wel erg handig
) Hoe kan ik het beste achterhalen wat haar conditie is? Hoe kan ik haar conditie verbeteren? Een hartslag meter lijkt mij ook erg handig, maar volgens mij zijn die erg duur. Ik lees ook veel over galoptraining, weet iemand daar het fijne van af? Wat ik weet van galoptraining is dat de minuten bij houd hoelang je galoppeert. Maar hoe doe je dat? Met een soort horloge? Maar als je bijvoorbeeld 3 minuten wilt galopperen en je stelt je horloge in op 3 minuten, piept hij als de tijd over is? Schrikt een paard daar niet van?
Een ander soort vraag, als je aan het rijden bent buiten en er vliegt plotseling een gierende kanarie uit de bosjes en je paard schrikt, hoe reageer je dan? Ik heb vaak dat ik dan ook schrik van het geluid of de plotselinge beweging en bang ben voor de reactie van mijn paard dat ik ook spanning op bouw.
Als je onder een viaduct of brug door moet en je paard vindt dit eng, hoe reageer je dan?
De galop gaat bij ons dressuurmatig, dus in de bak nog erg moeizaam, vooral de rechtergalop. Ik krijg de tip van mijn instructrice om daarvoor ook lekker veel naar buiten te gaan. Hoe kan ik buiten trainen zodat de galop in de bak verbeterd?
Een hele boel vragen, maar er zijn vast een heleboel endurence experts die heel veel op pad zijn en dit soort dingen ook tegen komen.
en vooral goed gedrag veel belonen en gerust stellen. Het werkt niet goed bij ieder paard maar als mijn paard gaat stil staan omdat ze iets eng vind laat ik haar even nadenken en doe ik niks. Als ze begint te smakken (bit knabbelen etc) stel ik haar gerust en vraag ik dan weer rustig of we door kunnen. 9 van de 10 keer loopt mijn paard nu zelf verder wanneer ze er weer klaar voor is. Bij haar werkt boos worden totaal niet, sommige paarden moet je juist wel even strenger aanmoedigen. Is ook heel paard gebonden.
je moet vooral ook veel kilometers maken (zoals jij al doet) je zult zien dat hoe meer je het doet, hoe beter het wordt. Jullie krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar.
). Ik ben toen afgestapt en zelf op de strepen gaan staan en ja hoor dan durfde hij ook wel. Ik ben in het begin vaker afgestapt, vele discussies met mijn dochters gehad dat ik dat niet moest doen maar mijn gevoel zei van wel. Ook heel veel met andere paarden naar buiten gaan en dan in het begin er naast of achteraan en laat jullie meenemen door het voorste paard. Na verloop van tijd kun je dan eens voorzichtg aan gaan voorrijden en die succesmomentjes uitbreiden.