Hoe jong paard endurance klaar maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:32

Ik heb kiki nu zo'n zeven weken in mijn bezit en ze is ook al weer een aantal weekjes onderhet zadel. Ik rij nu een keer in de week mee in de les. Waar ik les heb van iemand die veel ervaring heeft met het africhten van jonge paarden. Verder rij ik alleen maar buiten ritje variërend van vijf tot tien km met een enkele uitschieter van 15 km.

kiki heeft een vrij goede basis conditie. Loopt die enkele 15 km met gemak.
Ik wissel in alle ritten veel in tempo maar de stap over heerst .

Kiki word komend jaar vijf. Hoe ga ik nu verder met trainen.
Of hoe trainen jullie je puppy paard.
ik zit zelf te denken om komend seizoen de eerste korte klasse een wedstrijd te rijden of is dat echt te vroeg.

_suus19_

Re: Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:40

In principe zeggen ze eerst 1000 basis kilometers ohz voor je gaat starten als vuistregel toch?

Aan het eind van het seizoen 1 of 2 x een korte klasse 1 zou misschien wel kunnen om te oefenen, maar ik zou met zo'n groen paard echt nog niet meer willen doen. Ben ik wel geen vergevorderde Endurance ruiter, dus ik ben benieuwd wat je verder voor reacties krijgt.

Ik rij sinds februari een paardje. Die is sinds november 2013 onder het zadel. Afgelopen jaar veel rustige kilometers gemaakt. 1-2 x per week ongeveer, 10-25 km per keer. Ik ben van plan om hem meer op te gaan pakken als de dagen langer worden en dan komend seizoen klasse 1 te rijden. Wel wat rustiger aan dus..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 05:54

Ik dacht juist dat er in die basis km ook best een klasse een mocht

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:28

ER zijn heel veel theorien mbt wanneer een paard klaar is voor een endurance wedstrijd. Ik zelf denk dat jij het beeste ziet of je paard gereed is of niet.

Ik ben met Genghis zelf dit jaar begonnen met wedstrijden en hij is begin dit jaar 4 geworden. Zelf hadden we van te voren wat dressuurlessen en buitenritten gemaakt. Voor ons was dit jaar een leerjaar waar we veel geleerd en uitgeprobeerd hebben.

Dus, bekijk alle info, gebruik deze als leidraad en trek een plan waarmee jij uit de voeten kan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:08

koetjeboe schreef:

Zou best kunnen hoor, ik weet niet precies :) bedenk je wel dat een jong paard heeel veel nieuwe indrukken opdoet op zo'n wedstrijddag en dat het heel druk voor ze is. Als je dan ook nog lichamelijk veel van hem vraagt, lijkt me dat zwaar voor zo'n jonkie. Maar dat zal ook per paard verschillen, dus dat zal je zelf het besten weten.

Ze zeggen wel vaak dat paarden die jong beginnen en dan al veel moeten presteren, het later niet zo goed meer doen.
En met een paar weken onder het zadel al 15 km gaan rijden... Ik heb daar m'n vraagtekens bij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:14

_suus19_ schreef:
koetjeboe schreef:

Zou best kunnen hoor, ik weet niet precies :) bedenk je wel dat een jong paard heeel veel nieuwe indrukken opdoet op zo'n wedstrijddag en dat het heel druk voor ze is. Als je dan ook nog lichamelijk veel van hem vraagt, lijkt me dat zwaar voor zo'n jonkie. Maar dat zal ook per paard verschillen, dus dat zal je zelf het besten weten.

Ze zeggen wel vaak dat paarden die jong beginnen en dan al veel moeten presteren, het later niet zo goed meer doen.
En met een paar weken onder het zadel al 15 km gaan rijden... Ik heb daar m'n vraagtekens bij.

Is een enkele uitschieter, was verdwaalt in het bos, is zeker niet de bedoeling.
En ik hoef natuurlijk nog niet aan het begin van het seizoen mee te doen kan ook in augustus tm oktober .

Voor mijn gevoel was een rit van 20 km op een tempo van net 9 km per uur, nog geen hele zware inspanning. ik wil wel pas zo'n rit rijden als we er beide aan toe zijn daarom hier ook de vraag hoe ga ik nu verantwoord verder met trainen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:56

Voor een paard wat net onder het zadel is vind ik dat je eigenlijk al veel te veel doet ookal is je paardje geen 3 meer maar de nieuwe indrukken en het alle verwerken blijft gelijk, maakt niet uit op welke leeftijd ze worden ingereden.

Als je paard een jaar of langer onder het zadel is en het aankan waarom dan niet een endurance wedstrijd als training gebruiken, wel een korte afstand dus rond de 20km en een langzaam tempo.

Zo halverwege 2016 moet dat toch makkelijk kunnen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:15

Omdat ik graag verder wil komen als de klasse 1, een klasse 1 is voor mij ook training hoor, ga niet om te winnen dan had ik wel een goede endurance gefokte Arabier gekocht.
Dus ik dacht komend jaar paar korte klasse 1 rijden, beetje laten kennis maken enz, gewoon rustig rijden. En dan 2016 voor de punten. weer klaase 1 starten maar dan de langere. Of zou dat al te veel zijn

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:19

Ik heb trouwens afgesproken met donna oudshoorn voor een trainings ritje, zodat zij me kan helpen met me vragen te beantwoorden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:24

koetjeboe schreef:
Omdat ik graag verder wil komen als de klasse 1, een klasse 1 is voor mij ook training hoor, ga niet om te winnen dan had ik wel een goede endurance gefokte Arabier gekocht.
Dus ik dacht komend jaar paar korte klasse 1 rijden, beetje laten kennis maken enz, gewoon rustig rijden. En dan 2016 voor de punten. weer klaase 1 starten maar dan de langere. Of zou dat al te veel zijn

Ze moet nog vijf worden meid...het is nog een puppy...
als ze graag snel verder wil vraag ik me oprecht af waarom je niet een zes/zeven jarige hebt gekocht..
Veel ritten zijn best zwaar met klimmen en zand..ik neem aan dat je lang wil genieten...dus doe rustig aan. Donna Oudshoorn zal je vast verder helpen, succes :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:28

Hier mijn mening.
Zeker zijn dat alles goed functioneert en goed loopt. dus evenwichtig en over 2 kanten correct.
Ga je paard harden, botten hoeven spieren, zijn nog zo week als wat, dat moet gewoon harder sterker worden. Dat kan door korte afstanden over harde bodem te rijden, en met beleid het max opzoeken.
En daarna je paard tijd te gunnen om te herstellen.
Hierbij kan je voorzichtig al naar klasse 1 toe gaan rijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:35

Rossfechten schreef:
Hier mijn mening.
Zeker zijn dat alles goed functioneert en goed loopt. dus evenwichtig en over 2 kanten correct.
Ga je paard harden, botten hoeven spieren, zijn nog zo week als wat, dat moet gewoon harder sterker worden. Dat kan door korte afstanden over harde bodem te rijden, en met beleid het max opzoeken.

wel over harde bodem rijden. Asfalt bedoel je dan. Ben daar altijd erg voorzichtig mee. Wat vind jij korte afstand. Ik vind 10km al vrij kort namelijk. Ik wil zo graag en snap uiteraard ook dat ik voorzichtig met haar moet doen. Daarom probeer ik advies in te winnen.

en waarom zo'n jong ding kopen. Omdat ik een paard zelf wil in rijden. En niet iemand anders er al aan heeft lopen prutsen

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:41

met 10 km op tempo op de straat rij je een paard kapot die niet hard is.
Ik denk dat 500 meter straat in harde draf al lang is voor een paard die dat niet gewent is.
Maar dat is de vraag op welke bodem je paard is opgegroeid?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:52

Ik rij altijd in de berm mits dat kan. Ze is gewoon op de kei opgegroeid

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:53

Daarbij rij ik nu geen tien km op tempo wat dat red ik zelf niet eens meer.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:02

Logisch, wat ik benoem is om je paard te harden. Dus bewust een harde ondergrond opzoeken.
Ik rij met een huifkar met een vlaams paard er voor, die lopen met een hoog tempo waar paarden en koetsen achter rijden, dus ik heb geen keus om de paarden in de berm te laten lopen, en dan moet je echt wel opbouwen, ik heb best wat paarden kreupel en stijf gehad nadat ze mee waren geweest. of dat ze halverwege terug moesten.
Die hadden dan extra training / harding nodig.
Maar goed harden is dus een andere manier dan zoveel mogelijk km maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:06

koetjeboe schreef:
Rossfechten schreef:
Hier mijn mening.

wel over harde bodem rijden. Asfalt bedoel je dan. Ben daar altijd erg voorzichtig mee. Wat vind jij korte afstand. Ik vind 10km al vrij kort namelijk. Ik wil zo graag en snap uiteraard ook dat ik voorzichtig met haar moet doen. Daarom probeer ik advies in te winnen.

en waarom zo'n jong ding kopen. Omdat ik een paard zelf wil in rijden. En niet iemand anders er al aan heeft lopen prutsen

Je rijdt het liever zelf kapot :7

Je wil zo graag...dan had je toch echt een ouder paard moeten kopen..een jong paard vraagt om veel beleid en het tijd en ruimte geven om te ontwikkelen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:08

Wat voor ras betreft het eigenlijk?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:14

Nee ik wil het zeker niet kapot rijden. Daarom vraag ik toch ook advies hier.
Ik ga ook wat doen met dat advies. Anders kan ik net zo goed maar me eigen ding blijven doen.

ze is nrps 75% arabier 25 %fries
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 22-12-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:15

Ze vraagt hier toch juist om tips ? Hartstikke goed dat je er over nadenkt. Klopt het dat je nu twee tot drie keer per week rijdt? Hoe gaat dat mentaal gezien voor je paard? Ik denk dat volgend jaar zo af en toe eens een 20 km rit best kan, maar zorg dan wel voor genoeg rust tijdens en na, goede conditie En gezondheid van je paard etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:19

denice schreef:
Ze vraagt hier toch juist om tips ? Hartstikke goed dat je er over nadenkt. Klopt het dat je nu twee tot drie keer per week rijdt? Hoe gaat dat mentaal gezien voor je paard? Ik denk dat volgend jaar zo af en toe eens een 20 km rit best kan, maar zorg dan wel voor genoeg rust tijdens en na, goede conditie En gezondheid van je paard etc.

Ja, maar ik vind het hele plaatje een beetje zorgelijk...
Dier is een aantal weken (volgens mij zelfs korter als twee maanden) onder het zadel..loopt al tien kilomter, loopt in de les...loopt zelfs al een enkele 15km, wat later ineens een ongelukje was en zou volgend seizoen (dat is al over vier maanden) al gestart moeten worden..en ts lijkt me niet de sterkste persoon om nog even wat langer te wachten..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:20

Ja rij nu 3 keer per week. Maar nu afgelopen week minder waaide me te hard voor zo'n jong paardje.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:21

Klopt, zo kort onder het zadel vereist nog even geduld. Besef dat geduld loont mag nog meer landen. Ik zou het ook heel rustig opbouwen, juist omdat je met dit paard langer wilt genieten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:27

gekvanfleur schreef:
denice schreef:

Ja, maar ik vind het hele plaatje een beetje zorgelijk...
Dier is een aantal weken (volgens mij zelfs korter als twee maanden) onder het zadel..loopt al tien kilomter, loopt in de les...loopt zelfs al een enkele 15km, wat later ineens een ongelukje was en zou volgend seizoen (dat is al over vier maanden) al gestart moeten worden..en ts lijkt me niet de sterkste persoon om nog even wat langer te wachten..

ja loopt in de les, wat is daar mis mee, wees blij dat ik naar een les ga en daar wat leer.
Gaat er ook om hoe lang een les is en wat je daar doe.

Ik ga 10 km rijden maar heb je zelf wel eens flink rondje gewandeld 10 km zit je zo aan.
Daarbij waar ik woon is 5 km niet zo makkelijk te rijden. ik woon in buitengebied met weinig straten.
Vast rondje wat me meestal rijden is 8 km.
Gisteren naar het bos gereden en toen verdwaalt heb toen bijna 15 km gereden. was de eerste keer overigens ook.
Als je buiten gaat rijden in het bos kan je niet altijd van te voren voorspellen hoelang je rondje word.
Kan dr moeilijk onderweg op me rug nemen als de rit paar km langer blijkt te worden
En volgens seizoen, weet je hoe lang dat seizoen duurt, tot okt als ik me niet vergis. zeg toch niet dat ik in maart al gelijk begin.
Wil kijken of ik drie wedstrijden kan vinden rond de 20 km op wat vastere ondergrond. wil dr echt niet gelijk blootstellen aan de dikke bart in kootwijk.
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 22-12-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:27

Wil het dus ook rustig opbouwen maar vraag dus ook hoe