Voor ons zit het eerste seizoen er al eventjes weer op. Ik ben ertegenaan gelopen dat mijn paard nog het een en ander moet leren. Hopelijk hebben jullie tips. Wanneer we tijdens een wedstrijd ingehaald worden wil hij namelijk niets liever dan mee met dat paard. Hij gaat zich dan wat overlopen. Hoe kun je dit thuis oefenen en oefen je dit correct? Hoe hebben jullie dit zelf gedaan? Het is niet zo dat hij oncontroleerbaar is ofzo, maar het zou wel fijner rijden als hij er niet achteraan zou gaan.
Rijd je wel samen met anderen? Zo niet, dan dat meer oefenen. Als hij het thuis niet doet en alleen op wedstrijd, dan ligt het wel aan de controle op wedstrijd. Mijn pony kon ook erg voorwaarts worden als hij in een groep was. Maar we hebben toen lekker veel met anderen gereden. Hij bleef wel keurig bij me, maar ik voelde wel dat hij er erg blij van werd. Op wedstrijd heb ik er nooit last van gehad. Dan waren we beiden zo geconcentreerd dat we niet op de omgeving Letten.
Train thuis regelmatig met anderen. Dan trekt hij zich ook meer op aan de andere paarden. Laatste wedstrijd ook met zn tweeen gestart, maar ook dat hielp niet. Als hij ingehaald werd, wilde hij mee. Kropt zich dan op en fokt zich op. Tips om dit te oefenen? Vooral hoe te oefenen, zonder dat het erger wordt.
Bij mij heeft samen rijden juist een averechts effect gehad. Mijn paard was altijd makkelijk in te halen, geen enkele neiging om erachteraan te gaan. Reed ook altijd alleen. Toen een aantal keer in een groep gaan rijden (vooral tijdens training en 1x een wedstrijd), en sindsdien wil hij overal achteraan racen. Dus misschien juist meer alleen rijden? Is je paard wel 'zelfverzekerd' zegmaar als je hem alleen rijdt? Anders daar eerst mee bezig gaan.
Somebitch
Geplaatst: 03-10-14 06:33
Die van mij heeft het ook. Thuis kunnen we makkelijk van de groep wegrijden dat is geen probleem. (al rijden we vaak alleen) Maar inhalen vind hij echt niet leuk. Hij is ook altijd een voorop loper, achterop lopen vind hij ook al niks aan.
Nouja gewoon bij me houden. Als ze uit zicht zijn is er niks aan de hand. Ook begin seizoen heeft hij er meer moeite mee dan als we al een aantal wedstrijden gereden hebben.
Als ik samen rij is het bij mij trouwens wel minder.
Ja ik denk hoe meer wedstrijden hoe beter ze het uiteindelijk zullen gaan snappen.
anke_e
Geplaatst: 03-10-14 07:53
mijn vorige paard had het ook. Ik bleef nooit achter dat paard plakken. ging dat juist oefeningen doen om hem af te lijden(er voor zorgen dat die nog meer op mijn gericht werd) Bijv. ik werd in gehaald zet ik een volte 15 meter in. of links/rechts om keert. ect. pas op dat je niet gaat afwachten van oee, ik wordt zo ingehaald en als ze er maar niet achter aan gaat. dit heb ik wel enkele keren gedaan en helaas blijf je dan niet rijden. blijf op wedstrijden gaan km maken is het belangrijkste, thuis in de bak is toch andere spanning dan op wedstrijd. succes!
Alleen op een smal bospad is het erg lastig om op de volte te gaan als je ingehaald wordt.
eridinges
Geplaatst: 03-10-14 07:59
Mijn merrie vind dit ook lastig. Als we ingehaald worden en ze wil mee, dan ga ik over in stap. Na een aantal wedstrijden werd dit gedrag al minder. Ik heb ook een ik wil altijd voorop lopen-doodloper..
Karrimh
Geplaatst: 03-10-14 10:18
Ook dit word geoefend tijdens mijn clinics, hoe hier mee om te gaan enz