Ookal ben ik een dressuurruiter, zet ik deze vraag toch even hier neer omdat ik weet dat jullie vaker met een hartslagmeter trainen.
Ik heb een polar equine hartslagmeter gekocht om de conditie en herstel van mijn paard eens te peilen.
Ik las dat sommige paarden een plek krijgen van de elektrode die op de schoft moet en dat je ze ook aan beide kanten bij de singel kan gebruiken, de metingen zouden dat gewoon goed moeten zijn.
Gisteren voor het eerst de meter gebruikt, huid goed nat gemaakt en elektrodes aan beide zijdes onder de singel geplaatst. Gaan rijden, maar het lukte niet om een goede meting te krijgen. In stap al een hartslag van 204 lijkt me niet helemaal normaal. Ik heb de meting drie keer opnieuw gestart maar ik kreeg elke keer metingen tussen 190 en 240. Geen succes dus.
Vandaag nog een keer geprobeerd. Elektrodes precies zo geplaatst als in de gebruiksaanwijzing, dus 1 op schoft en 1 aan andere zijde onder de singel. Weer aangezet, maar in stilstand op stal al een meting van 190. Elektrodes nog wat aangepast qua plaatsing en nog extra goed nagekeken op contact en toch maar gaan rijden. Metingen leken wat beter, maar sommige stukken geen hartslag te meten en andere stukken 209 ineens. Hartslag die door de meter opgevangen werd was erg onregelmatig. Er gaat dus ergens iets fout maar ik heb helaas geen idee waar...
Hebben jullie ideeën of tips?
Groetjes Suzanne
Somebitch
Geplaatst: 06-07-14 18:48
Heb je je juiste elektrode onder de singel en onder je zadel? Als je ze omwisseld krijg je namelijk ook verkeerde waardes.
Ja ik heb de plus en min precies zo gedaan als in de gebruiksaanwijzing stond
arun
Geplaatst: 06-07-14 21:34
Die idiote waarden krijg je als je electroden onvoldoende contact hebben. Of natter maken of gel gebruiken. Kan natuurlijk ook kink in de kabels zijn als dit niet helpt maar gezien het nieuwe zijn ga ik ervan uit dat ze goed zijn.
Ik zal het nog eens proberen met de vacht echt met een spons natmaken, misschien was dit nog net de weinig (al werd dit in de loop van de training met echt zweten ook niet beter. Plaatsing was gewoon goed, en de meter is gloednieuw dus lijkt me niet dat het daar aan kan liggen. Ik las nog ergens dat het soms dan helpen om een spons tussen je singel en de buitenkant van de elektrode te plaatsen zodat deze beter contact heeft onder de singel. Ik heb een fairfaxsingel die andere drukpunten heeft dus misschien scheelt dat ook nog.