hoeveel km trainen jullie per week

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

hoeveel km trainen jullie per week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:02

Vroeg het me af hoeveel km jullie per week afleggen en hoeveel dagen wordt er getraind per week.

Ik train nu 5 keer per week en rij 40 km per week ong.

Karrimh

Re: hoeveel km trainen jullie per week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:11

is uiteraard van een hoop factoren afhankelijk

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:22

8km per rit ?
Duurtraining dient minstens 2u te duren anders is dit zinloos (metabolisme v/ paard begint dan pas goed te werken). Tenzij je dit allemaal in stap doet is het nutteloos en zelfs niet goed zo vaak te trainen. Beter is 2 keer 20km doen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:39

Ik rij 1x rond de 20 en de rest ritjes van 6km ong van actief tot volledig stap.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 05:21

wat voor factoren arun? wie gaat hier ook van leren van dit topic.
ik rij dus 5 keer per week waarvan 1 verre rit van max 23 km die lekker actief is.

de andere 4 keer zijn of volledige staprit of normaal met alle gangen. daar zijn de overige kmers in verdeeld.
tot totaal 40 km ong.

2 dagen rust en dan lekker hele dagen in weiland
ze staat snachts op stal.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 05:46

Doordeweeks als het school is mik ik op 10km per rit, ben dan 1uur weg. In het weekend of vakantie ga ik sneller 15km a 20 doen en soms wel 1 rit 30km... hangt er dus wel heel hard vanaf, laatst op vakantie met mijn paard in 5dagen 130km gedaan ongeveer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 06:27

Dribbelkont schreef:
Ik rij 1x rond de 20 en de rest ritjes van 6km ong van actief tot volledig stap.

Die 4x 6 km beetje stap en draf voegt niets toe.
2-3 per week trainen (om de andere dag, rustdag tussendoor geeft de tijd om spierpijn en microtraumata op te lossen), eerst op afstand en later (ook) op tempo, dan bouw je conditie op.

Als je tussendoor nog wat wilt doen, dan kun je dressuurmatig trainen of longeren.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 06:43

Zie hierboven hiermee is gros gezegd.

Een vaak gebruikte vuistregel is dat je in 1 week tijd de km's doet die je op wedstrijd doet en vanaf de hogere afstanden (80 en meer) de uren die je op wedstrijd doet. Bij de korte afstanden is je (1x in 3-4 weken) piektraining de afstand van de wedstrijd. Dit kan ook een wedstrijd zijn natuurlijk dan vervalt die peiktraining. Bij hogere afstanden neem je een lange galoptraining als prikkel.

Ik rij zelf 120km en rij zelden 3x per week! Meestal is het in het zadel enkel tijdens het weekend (za&zo), 1x in de aquatrainer voor de spieropbouw en in de finale trainingen naar wedstrijd w ook nog extra longewerk gedaan. Training moet gevolgd worden door weiderust zodat alles de kans krijgt om de herstellen en dit herstellen gebeurt in soort overcompensatie dus zo w het paard sterker en sterker. Laat je niet rusten dan gaat je paard achteruit ipv vooruit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:06

Omdat bij trainen voor endurance meer komt kijken dan alleen de afgelegde afstand per week en om te voorkomen dat we straks twee aparte topics hebben over training verwijs ik jullie graag door naar dit topic:
[TEN] Trainingsschema's vergelijken

Hier een slotje.