Endurance met EV/Draver/AV?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:43

Absoluut. Maar de kans an sich is wel groter dan met een ras dat er minder op geselecteerd is.
En als je gaat investeren, begin je in ieder geval met zo veel mogelijk pro-eigenschappen. Het is al moeilijk genoeg zónder ook nog eens met een achterstand te beginnen.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:22

Tuurlijk dat bedoel ik ook! Als van de paarden die erop gefokt en geselecteerd worden al maar een select clubje de top bereikt hoe groot kan je dan de kans inschatten dat je dit bereikt met een ras gefokt voor ander doel.

In Frankrijk hebben ze vorig jaar een project opgestart gen-endurance waar ze alle jonge paarden volgend in hun jonge paarden traject. Volledig ook hun skelet opgemeten en dan wat statistiek losgelaten. Ze zijn via die weg op zoek naar de ideale conformatie van een endurance paard. Resultaten bewezen wat de meeste kenners al weten.

http://genendurance.over-blog.com/

Anoniem

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:00

Ooh wat jammer dat ik geen Frans kan :( Lijkt me erg interessant!

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:15

Je kan het beste endurance paard op papier hebben, maar als ie er geen zin in heeft kun je er weinig mee! Het moet in het hoofd goed zitten, waar een wil is, is een weg ongeacht het ras!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:24

Er zijn ook goede endurance dravers in de internationale sport hoor. :j

Edit: Al ga ik wel met derest mee, als je echt internationale plannen hebt en 120 a 160ers zou willen rijden je beter een enduranc-gefokte AV zou kunnen nemen (want niet iedere AV is hiervoor geschikt). Neemt niet weg dat het niet mogelijk is met een ander ras natuurlijk. Maar dan zal de lat voor je wel zwaarder en hoger liggen en er inderdaad langer over doen.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:54

somebitch : Geef eens namen want ik ken er geen?
Rox : op papier kan je niet rijden dat is een feit, je moet je paard bekijken maar de potentiële prestatie komt via zijn genen, als de voorouders geselecteerd zijn voor deze functie dat is de kans simpelweg groter dat het goed zit.

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:16

rox_en_wilvy schreef:
Je kan het beste endurance paard op papier hebben, maar als ie er geen zin in heeft kun je er weinig mee! Het moet in het hoofd goed zitten, waar een wil is, is een weg ongeacht het ras!


Maar niet alleen in het hoofd lijkt me.
Ook al wil een paard wel als het lijf niet meewerkt kun je alsnog geen 160'ers rijden.

Volgens mij als ik het goed begrepen heb gaat een paard na 6 uur over van normale verbranding (glycogeen dacht ik) over op vetverbranding.
Voor deze verbranding moet een paard een bepaald type cellen hebben. Als een paard die niet heeft of in mindere mate gaan die langere afstanden zwaarder worden.
Die spiercellen kan een paard ook niet krijgen door trainen (het type cel dan dat geschikt is voor vetverbranding) dus de hoeveelheid is dan erfelijk bepaald.

Dus eigenlijk zou je eerst eens die 6 uur grens moeten zijn gepasseerd om te weten of je paard geschikt is voor het hogere werk zou ik dan denken.
Als je langzaam rijdt zit die grens misschien al bij 80. Maar als je een hoger tempo hebt dan zit je of rond de grens of er zelfs nog onder.

Ik weet alleen niet hoe dat zit met draver of av.
Ik meende dat een engelse volbloed niet echt de geschikte spiercellen voor vetverbranding heeft. Een av dus wel. Een draver heeft denk ik meer een combi? Want ze moeten toch vrij explosief zijn op de baan maar die afstanden zijn wel iets langer. Ik weet het dus niet :P

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:55

arun schreef:
somebitch : Geef eens namen want ik ken er geen?
Rox : op papier kan je niet rijden dat is een feit, je moet je paard bekijken maar de potentiële prestatie komt via zijn genen, als de voorouders geselecteerd zijn voor deze functie dat is de kans simpelweg groter dat het goed zit.

Wat namen is wat hoog gegrepen. :o maar Nelson een groot slungelachtig paard met draversbloed werd Europees kampioen in 1997.

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:58

Dat is 17 jaar geleden. Er is in die tijd wel iets veranderd qua snelheden die worden gereden :=

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:06

Tuurlijk, maar het 'kan' dus wel. Al ben ik het wel eens dat het totaal niet makkelijk zal zijn en je veel tegenslagen zal kunnen verwachten.

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:19

Je kunt ongetwijfeld een 160er met een draver uitrijden. Idem met een IJslander, want dat is met beide rassen gedaan. En meer dan eens ook. Dat is het punt niet. Het gaat er om, kun je met een ander ras dan een AV of een paard met veel bloed meedraaien in de top. En nee, dat zie ik niet gebeuren.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:37

Ik ga een muilezel kopen en dan rijd ik jullie er allemaal uit!! Snelste finish ooit, je gaat naar voren en naar achteren , start en finish binnen een minuut!

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:42

En toen ging de wekker :+ (en bleek je een aantal controleposten gemist te hebben, nog los van het feit dat je met een muilezel niet eens mee mag doen)

Bottomline van het verhaal blijft dat je ambitie en mogelijkheden met elkaar in 1 lijn moeten liggen. Het is onwaarschijnlijk dat mijn merrie de nieuwe wereldkampioen is, maar genieten van wat wedstrijdjes en trainingen lukt wel prima. Allebei blij :)

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:47

Is die regel veranderd dan? FEI stelt toch dat alle leden van het geslacht Equus mee mogen doen? Onze eigen KNHS wijkt daarvan af, maar de FEI toch niet?

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:53

Wát een discriminatie ... mijn muilezel mag niet eens meedoen. Kennelijk bang voor concurrentie.

By the way: niks is onmogelijk, als je er maar in gelooft ;-)
Er zijn al veel wonderen geschiedt, dus wie weet.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:55

Ibbel schreef:
Is die regel veranderd dan? FEI stelt toch dat alle leden van het geslacht Equus mee mogen doen? Onze eigen KNHS wijkt daarvan af, maar de FEI toch niet?


Oh , er is dus nog hoop voor mij!!!!!!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:07

rox_en_wilvy schreef:
Je kan het beste endurance paard op papier hebben, maar als ie er geen zin in heeft kun je er weinig mee! Het moet in het hoofd goed zitten, waar een wil is, is een weg ongeacht het ras!


Een gezonde geest in een gezond lichaam, is hier misschien wel een goede "quote". Al dekt het de lading natuurlijk niet. Een topper is toch altijd een combi van én lichamelijk piekfijn in orde en geschikt voor het beoogde doel, én mentaal mee willen. En dan zwijg ik nog over de factor "ruiter" :)
Natuurlijk zou ik met mijn Haffie ook wel endurance wedstrijden kunnen meedoen en uitrijden, maar in de echte top zal ze niet meekunnen. Om die simpele reden dat haar lijf er niet voor gemaakt is. Dan mag ze nog zoveel willen, als dat lijf niet mee wil, stopt het op den duur toch ook.

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:10

Ibbel schreef:
Is die regel veranderd dan? FEI stelt toch dat alle leden van het geslacht Equus mee mogen doen? Onze eigen KNHS wijkt daarvan af, maar de FEI toch niet?

Nee, maar je Equus moet wel uit een paardenmerrie geboren zijn, dus een muildier mag niet en een muilezel wel.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:15

Hilli schreef:
En toen ging de wekker :+ (en bleek je een aantal controleposten gemist te hebben, nog los van het feit dat je met een muilezel niet eens mee mag doen)

Bottomline van het verhaal blijft dat je ambitie en mogelijkheden met elkaar in 1 lijn moeten liggen. Het is onwaarschijnlijk dat mijn merrie de nieuwe wereldkampioen is, maar genieten van wat wedstrijdjes en trainingen lukt wel prima. Allebei blij :)


feit dat je niet mag meedoen met een muilezel is dus fabel , ach weten we dat ook weer *\o/*

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:25

Op een FEI wedstrijd inderdaad wel :j , maar op een KNHSwedstrijd moet het echt een pony of paard zijn en is de rest uitgesloten. Dus dan moet je je misschien in het buitenland kwalificeren :)) , ik weet niet wat daar de reglementen precies zijn :n

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:25

tess_84 schreef:
rox_en_wilvy schreef:
Je kan het beste endurance paard op papier hebben, maar als ie er geen zin in heeft kun je er weinig mee! Het moet in het hoofd goed zitten, waar een wil is, is een weg ongeacht het ras!


Een gezonde geest in een gezond lichaam, is hier misschien wel een goede "quote". Al dekt het de lading natuurlijk niet. Een topper is toch altijd een combi van én lichamelijk piekfijn in orde en geschikt voor het beoogde doel, én mentaal mee willen. En dan zwijg ik nog over de factor "ruiter" :)
Natuurlijk zou ik met mijn Haffie ook wel endurance wedstrijden kunnen meedoen en uitrijden, maar in de echte top zal ze niet meekunnen. Om die simpele reden dat haar lijf er niet voor gemaakt is. Dan mag ze nog zoveel willen, als dat lijf niet mee wil, stopt het op den duur toch ook.



Ook goed, zolang het paard lichamelijk in orde/gezond is en tussen zn oren dan is het mogelijk! Die snelheden die tegenwoordig worden gereden in de top is niet normaal meer, maar een 160km rij je ook goed uit met 11kmh uiteindelijk gaat het om het paard en zn welzijn! Zoals het er aan toe gaat in de Emiraten vind ik persoonlijk niet leuk meer!

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:32


Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:34

Hihi, het kan nog echt ook. Niet gedacht eigenlijk, maar wel leuk om te lezen! Dushi gaat op Marktplaats, Aileen? :+ ;)

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:37

Sssstttt niet verder vertellen hoor, maar Dushi is half ezel. NRPS op papier, maar een echte! Ze balkt nog net niet als ik haar uit het land haal. In het begin wilde ze niet eens over de finish, laat staan door de start.

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:49

Hilli schreef:
Hihi, het kan nog echt ook. Niet gedacht eigenlijk, maar wel leuk om te lezen! Dushi gaat op Marktplaats, Aileen? :+ ;)

In de VS lopen relatief veel mules mee in de endurance. Vooral in bergachtige en warme wedstrijden zijn ze in het voordeel.