trec met pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

npdgm

trec met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:10

ik weet eerlijk gezegd niet heel veel van trec en endurance af, maar zit er wel over na te denken om met een van de twee te beginnen. kan dat met een pony van 1.40 (haflinger x new forest) en wat zouden jullie aanraden??

ammixxx

Re: trec met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:28

trec is een leuke sport ik raad het zeker aan :) ook in duo is het leuk!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:32

Ik rijd nu oo ruim 2 jaar TREC en ik kan het zeker aanraden voor mensen die graag buitenrijden en met hun paard op pad zijn :)

Er lopen al meer topics over TREC rijden en hiervoor trainen. Als je ooit vragen hebt kun je me altijd een PB sturen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:00

Bij trec rijdt werkelijk alles dwars door elkaar, wat betreft soorten paarden. :)
Ook endurance zie je dat ook wel, in iets mindere mate, bij de eerste klasses.

Ik zou je eerst eens inlezen, het zijn immers verschillende sporten. ;)

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:07

TurdusMerula schreef:
Bij trec rijdt werkelijk alles dwars door elkaar, wat betreft soorten paarden. :)
Ook endurance zie je dat ook wel, in iets mindere mate, bij de eerste klasses.

Ik zou je eerst eens inlezen, het zijn immers verschillende sporten. ;)

daar heb je wel gelijk in, endurance is heel anders dan TREC. TREC is een 2daagse wedstrijd incl. kamperen/overnachten op locatie en je paard in een paddock of stal. Daarbij bestaat een TREC uit 3 verschillende onderdelen :

POR : buitenrit, oriëntatie rit deze varieert van 15 t/m 45 km ( ligt aan de klasse waarin je start en hoelang de wedstrijd duurt ) Hoe hoger je klasse hoe moeilijkere de POR word en je kunt extra opdrachten krijgen met je kompas/grid (T3/T4)

Afbeelding

MA : gangenbeheersing, een gemankeerde baan van 100 of 150 m waarop je heen langzame galop moet doen en terug snel stappen. Wissel je van gang dan ben je al je punten kwijt.

Afbeelding

PTV : hindernissen parcour, de organisatie mag zelf weten welke hindernissen hij/zij gebruikt uit de regelementen. Het zijn er per wedstrijd 16 welke apart van elkaar beoordeeld worden. Stel je vind iets eng kun je gewoon afmelden en verder gaan, je komt dan nog steeds in aanmerking voor prijzen.

Afbeelding

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:12

bedankt voor de tips! en leuk paardje op de fotos!!!!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:21

Bedankt en graag gedaan :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:12

Mag ik hier vragen wat trec precies is? Wat is het verschil met endurance? :)

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:50

_Evelien schreef:
Mag ik hier vragen wat trec precies is? Wat is het verschil met endurance? :)

Hierboven heb ik t uitgelegd wat TREC inhoud. Bij TREC rijd je binnen een wedstrijd 3 verschillende onderdelen. Bij endurance gaat het (in mijn ogen, kan t verkeerd hebben) over het aantal km, snelheid en conditie van het paard. Puur dus de lange afstands buitenritten.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:59

Endurance is eigenlijk het zo lang mogelijk rijden en je paard dan zo gezond mogelijk over de finish krijgen. Hoe hoger de klasse, hoe 'minder gezond' je paard meestal over finish komt omdat de ruiters dan echt op het randje van de toegestane waarden proberen te rijden. Dit is imo ook echt de sport, de grenzen van je paard opzoeken om zo snel mogelijk de route uit te rijden, maar natuurlijk wel te zorgen dat de paard door je vetchecks komt. Ook zijn er bepaalde regels verbonden aan de snelheden die je mag rijden (per klasse verschillend). Daarnaast volg je bij endurance een route die met linten gemarkeerd is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:00