Bouw en functie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Bouw en functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 08:05

Na twijfelen besloten mijn veulen te verkopen en te gaan voor een arabier of kruising hiermee.
Gisteren een lief paardje wezen kijken, maar deze voelde niet goed, de bouw van dit paard klopte niet voor mij. Terug bij stal keek in de wei naar Indy en kreeg meteen weer twijfels. Naar mijn idee is dit een goed stevig gebouwd veulen met potentie.

Overigs was dit een "oops" veulen en wisten wij niet ondanks de maatregelen (blijkbaar te laat genomen) dat onze merrie toch drachtig was.
Indy is zeer sociaal, wel pittig .. laat het kaas niet van haar brood eten en word opgevoed door onze vaste kudde (bestaat uit alle leeftijden, maar ook oudere ruinen en merries) en tevens haar broer en mams.

Moeder kwpn gefokt uit vader Lancet, opa Schalkhaar (1.57 m)
Vader is een wilde exmoor met als vader Cracker (1.25m)

Kunnen jullie helpen beoordelen voor wat haar slechte/goede bouw kanten zijn (inmiddels al 1.40m)?

http://www.mijnalbum.nl/Album=HEMA7AFF#PEHXYFTY
Album met foto's van het veulen (een paar maand geleden, volgende maand word ze 1 jaar)

Afbeelding
Vader

Afbeelding
Moeder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:09

Op basis van de foto's in je album is daar niets van te zeggen. Je zult goede standfoto's en bewegingsfoto's van de zijkant moeten maken - en nog liever een filmpje van de beweging.

Ik begrijp trouwens dat je endurance wilt gaan rijden? Zo niet, dan staat je topic verkeerd.

Voor endurance gelden ook zaken als longinhoud, hartgrootte en basishartslag. Misschien nog wel meer dan een correcte conformatie.

annebe

Re: Bouw en functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 08:46

Klopt ibbel, dat is wel mijn uiteindelijke doel met deze dame.
longinhoud, hartgrootte en basishartslag kan je natuurlijk niet zo aan de buiten zien, vraag mij ook af wanneer je dit zou kunnen laten meten en op welke leeftijd.
Uithoudings vermogen is natuurlijk ook nog een punt, nou weet ik dat die exmoors en behoorlijk uithoudings vermogen te bezitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:56

Exmoors hebben een klein hart in verhouding tot hun lichaam (zoals alle - ruige - ponyrassen). Dat betekent dat koeling een potentieel probleem is, en daarmee het naar beneden brengen van de HF.

Qua hart is het Engels volbloed het beste paard - die hebben het grootste hart, over het algemeen de laagste rust-HF en kunnen daarmee het makkelijkste hun temperatuur reguleren. Daar staat tegenover dat Engelse volbloeden 'sprint'-spieren hebben ipv 'lange afstand'-spieren, en vaak slechtere hoeven en benen. het EV kan met die sprintspieren bv wel weer veel makkelijker anaeroob verbranden, maar dat hou je geen 160 km vol.
Volbloed arabier is "hét" andere ras dat veel gebruikt wordt - iets minder groot hart in verhouding, maar betere benen en geschiktere spieren. En in theorie zou de anglo dus beide goede eigenschappen moeten combineren, maar die zie je toch weinig.

Maar hoe groot is je ambitie? Wil je echt naar de top? Dan zul je echt in een AV of anglo-arabier moeten investeren. Wil je eerst eens zien of het uberhaupt wat is? Dan kun je rustig met je veulen aan de slag. Tot en met klasse II kan ieder gezond paard wel meekomen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:53

Bedankt voor je uitleg Ibbel! Dit maakt het makkelijk in mijn beslissing.

Ik heb een haf waar ik mee train, maar meer dan klasse 2 zal er niet in gaan zitten. Mijn ambitie is om in ieder geval naar klasse 4 te kunnen, naar de top zal ik zelf niet redden ivm een druk gezin, financiele middelen enz.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:00

Dan hangt het er misschien ook nog vanaf wat je precies binnen die klasse 4 dan wil. Wil je het echt voor jezelf doen? Of vind je het ook leuk om te proberen bovenin het klassement te komen?

In klasse 4 zie je ook nog wel af en toe andere paarden (haflingers, ijslanders, een enkele fries). Dus het kán wel. Maar ook dan hangt het er denk ik vanaf wat je zelf wilt.

Ik heb zelf overigens om die reden heel bewust weer een arabier gekocht en deze keer ook uit goede Endurance lijnen. Nu helpt het dat ik al fan was van het ras en hiervoor ook een arabier had. Ik moet mijn eerste wedstrijd nog rijden (wel al veel gevrijwilligd en gegroomd en al jaren fan van de sport :D ) maar wilde goed voorbereid beginnen en stel dat ik het zo geweldig vind als ik nu denk dat ik het ga vinden... Dan zijn in elk geval alle opties nog open.

Maar eerlijk is eerlijk. Als ik al een paard had waar ik blij mee was, zou ik die niet weg hebben gedaan om een arabier te kopen en zou ik gewoon eerst eens beginnen en wel zien waar het zou stranden.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:52

er zijn ook mensen die met ijslanders,haflingers klasse 4 rijden,of meerdaagse.
als je geen ambitie hebt om internationaal,kader te rijden,rijdt dan met het paard waar je een klik mee hebt,plezier aan beleeft.
het is een ander managment,maar uiteindelijk kan je dus ook klasse 4 rijden.
trouwens met een arabier is het ook niet gezegd hoor,ik ken iemand met een arabier,prima bouw,loopt gemakkelijk,alleen na 40 km vindt hij dat hij genoeg heeft gelopen,tja dan houdt het ook op

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:05

Neem eens contact op met Gerda Versloot op Facebook. Zij kent de hengst Cracker en kan je alles vertellen over de Exmoortjes ;-)