Niet starten met zogende merrie endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Niet starten met zogende merrie endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 09:48

Hoi allemaal,

Mijn verzorgpaard heeft vorig jaar april een veulen gekregen, nu wordt dit veulen natuurlijk afgespeend wat meestal gebeurd als het veulen tussen de 9 en 12 maanden oud is. Ik zou graag met haar starten op KWB 1 op 23 maart. Ik wil sowieso de organisatie bellen van tevoren als het veulen dan nog drinkt (ze drinkt nu nog maar weinig, maar toch nog wel wat), omdat zogende merries in principe niet mee mogen doen.

Is hier iemand die weet of het een probleem is om mee te doen met een zogende merrie waarvan het veulen bijna een jaar oud is?

Ashley5760

Re: Niet starten met zogende merrie endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:59

In de reglementen staat niet-zogend dus afspenen voor die tijd (wat trouwens makkelijk kan?)
Als je het wel zou doen en nog zogend zou zijn ben je in overtreding, de organisatie zal dit nooit toestaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:01

Niet zogend = niet zogend.
En dat is niet voor de reglementen maar voor de gezondheid van de merrie. Er gaat ontzettend veel energie zitten in het produceren van melk, ook al is het nog maar een beetje. Kan er over meepraten, heb 2 kinderen BV gegeven ;)
Dus zogend = niet starten. Lijkt mij heel simpel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:02

Artikel 604.3 van het disciplinereglement Endurance schreef:
3.Voor wedstrijddeelname van drachtige en zogende merries geldt:
a. klasse I en II: maximaal vier maanden drachtig, aan te tonen door middel
van het dekbewijs, en niet zogend;
b. klasse III en IV: niet dragend en niet zogend

Dus ja, het is wél een probleem om mee te doen met een zogende merrie, want de leeftijd van het veulen speelt geen rol bij die regel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:03

In principe is het veulen nu wel al oud genoeg om te mogen worden afgespeend hoor, dus als je perse wilt starten is je enige mogelijkheid om het veulen af te spenen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:04

Er is een reden voor dat zogende merries niet mee mogen doen.
Natuurlijk,onder een bepaalde leeftijd heeft het veulen het gewoon nodig, maar wat denk je dat het vergt van de merrie?
Nou ja zoals zilfstar dus zegt..

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:05

Ik snap de regel ook heel goed, dacht dat het misschien anders was als het veulen al een jaar oud is en dus niet meer afhankelijk is van de moeder. Ik heb helaas niks te zeggen overhet afspeenbeleid, het is namelijk mijn verzorgmerrie. Zit niks anders op dan wachten tot de merrie zelf het veulen niet meer laat drinken. Hopelijk binnenkort :)

Zilfstar

Re: Niet starten met zogende merrie endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:08

Ik snap je gedachten gang hoor. Jij dacht meer aan de kant van de afhankelijkheid van het veulen. Melkproductie neemt echter veel energie weg bij de merrie. Ik zou je dan ook aanraden om als het veulen eenmaal gespeend is toch nog enkele weken "rust" te geven zodat de merrie goed bij kan komen, de hormoonhuishouding weer helemaal kan herstellen en het lichaam weer meer gericht is op lopen/rijden dan op zogen. Dus niet perse niet rijden hoor, maar nog even geen wedstrijd ermee doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:11

In sommige gevallen kun je heel erg lang op wachten op 'vanzelf afspenen'. Als het veulen ook maar net even meer bijdehand is dan de merrie, dan zal het veulen blijven drinken. Niet vaak, maar het gebeurt. Ik heb dit bij 2 verschillende merries met hun veulen gezien waar ook hetzelfde afspeenbeleid werd gehanteerd als bij jouw verzorgmerrie.

Weten de eigenaars van je verzorgpaard dat je graag een endurancewedstrijd wil starten en dat dit een regel is? Misschien kun je dan toch eens vragen wat de mogelijkheden zijn :) (nee heb je, ja kun je krijgen - toch?)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:14

Bedankt voor je tips zilfstar, ik ga afwachten en er zijn nog veel meer wedstrijden bij ons in de buurt dus nog genoeg tijd om te gaan starten!

Hilli, ik kan het er inderdaad wel een keer over hebben. Ik denk dat dit veulen behoorlijk graag wil blijven drinken, de merrie geeft af en toe al aan dat het genoeg is! Ik weet niet of het mogelijk is omdat de paarden in kuddeverband 24/7 buiten staan. Misschien kan het veulen apart met een vriendje oid maar dat zou ik aan de eigenaar moeten vragen en overleggen