Misschien Endurance als sport kiezen.

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AmoorM

Misschien Endurance als sport kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 15:42

Hallo.

Ik heb sinds 3 maand een fries, een merrie van 11.
Nooit goed doorgereden en de galop nog niet ontwikkeld.
We zijn daar nu druk mee bezig. Hebben best wel veel bereikt in die drie maanden.
Maar we hebben nog heeeel veel te doen. Moeten nog heel veel meters maken om een goede conditie te krijgen ect..

Endurance lijkt mij een hele leuke sport voor in de toekomt, over een jaar of 2/3.
Maar is dit ook haalbaar met mijn paard?

Ik heb totaal geen verstand van die sport, dus alle tips en verhalen zijn welkom.

Het lijkt me ook leuk om een keer bij z'n wedstrijd te kijken.
Is er binnenkort of volgend jaar in Drenthe z'n wedstrijd?

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
Jolindaa

Re: Misschien Endurance als sport kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:43

Er rijden ook friezen mee in deze discipline, net als haflingers en fjorden.

Om te beginnen is een dressuurmatige basis belangrijk. Je paard kan wel 20 kilometer kunnen lopen, maar als hij/zij dat doet met zijn kop in de lucht en met slecht gebruik van de rug, achterhand en andere lichaamsdelen, dan kom je van een koude kermis (of helemaal niet) thuis.. Je zult afgekeurd worden, of erger: daadwerkelijk thuiskomen met een geblesseerd paard.
Voor jou dus nu eerst om haar goed door te rijden en de galop goed te bevestigen. Het paard moet goed over de rug lopen en goed gegymnasticeerd worden. Leuke taak voor deze winter, mits je een goede bak tot je beschikking hebt.

Daarna komt pas het kilometers maken. Je kunt de trainingsprincipes van Tonkie Collee gebruiken (even googlen, dan vind je die zo en ook in het topic ''Trainingsschema's vergelijken'' hier in dit forum kun je hierover lezen). Je begint laag, kleine ritjes, voornamelijk in stap. Een kleine vuistregel is dat je paard eerst 1000 rustige basiskilometers moet hebben gemaakt, alvorens je begint aan een klasse I rit. Dit voor de uitharding van de pezen en de banden.
Nu is jouw paard wel al wat ouder. Heeft ze wel al voor de kar gestaan bijvoorbeeld? Of echt alleen op een weide? In elk geval is het belangrijk om rustig op te bouwen. Niet te veel en te snel willen, want daarmee kom je later in de knoei.

Luister naar je paard.. Een fries is een zwaar dier en die heeft dus heel wat kilo's meer mee te sjouwen dan een gemiddelde arabier. Hou hier rekening mee in je training, neem ruim de tijd om te trainen en om op te bouwen. Wanneer je merkt dat je paard het ergens zwaar mee heeft, doe dan een pas op de plaats of zelfs een pas terug.

Om antwoord te geven op je vraag: Als je paard mentaal en fysiek gezond is, dan is dit zeker haalbaar voor jullie :j

12 januari is er een clinic van Tonkie trouwens, dat gaat dan over trainingsschema's en trainingsopbouw! Moet je even lid worden van het enduranceforum :) Daar staat het onder het forum ''endurance academy''.

Succes!

Daya & Jesh <3

jbverwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:36

De wedstrijdkalender van 2014 staat op endurancevereniging.nl verdiep je wel eerst eens in het endurance regelement, dan snap er er misschien iets meer van, anders vraag jij je af wat ze aan het doen zijn als je gaat kijken.

leer van gisteren, leef vandaag en droom van morgen!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:33

Wat leuk dat je een fries hebt en er endurance mee wil rijden. Ik wil dit jaar ook graag endurance gaan starten met mijn fries. Ben nu dus wat aan het snuffelen en info aan het opzoeken.

Ik heb eerder al is een paar wedstrijdjes met een draver gereden, die had al een behoorlijke basis conditie. Ben wel benieuwd wat er anders is met een fries en wat je anders moet doen.

Waar woon je? Begreep in Drenthe?

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:38

Jolindaa schreef:
Er rijden ook friezen mee in deze discipline, net als haflingers en fjorden.

Om te beginnen is een dressuurmatige basis belangrijk. Je paard kan wel 20 kilometer kunnen lopen, maar als hij/zij dat doet met zijn kop in de lucht en met slecht gebruik van de rug, achterhand en andere lichaamsdelen, dan kom je van een koude kermis (of helemaal niet) thuis.. Je zult afgekeurd worden, of erger: daadwerkelijk thuiskomen met een geblesseerd paard.
Voor jou dus nu eerst om haar goed door te rijden en de galop goed te bevestigen. Het paard moet goed over de rug lopen en goed gegymnasticeerd worden. Leuke taak voor deze winter, mits je een goede bak tot je beschikking hebt.

Daarna komt pas het kilometers maken. Je kunt de trainingsprincipes van Tonkie Collee gebruiken (even googlen, dan vind je die zo en ook in het topic ''Trainingsschema's vergelijken'' hier in dit forum kun je hierover lezen). Je begint laag, kleine ritjes, voornamelijk in stap. Een kleine vuistregel is dat je paard eerst 1000 rustige basiskilometers moet hebben gemaakt, alvorens je begint aan een klasse I rit. Dit voor de uitharding van de pezen en de banden.
Nu is jouw paard wel al wat ouder. Heeft ze wel al voor de kar gestaan bijvoorbeeld? Of echt alleen op een weide? In elk geval is het belangrijk om rustig op te bouwen. Niet te veel en te snel willen, want daarmee kom je later in de knoei.

Luister naar je paard.. Een fries is een zwaar dier en die heeft dus heel wat kilo's meer mee te sjouwen dan een gemiddelde arabier. Hou hier rekening mee in je training, neem ruim de tijd om te trainen en om op te bouwen. Wanneer je merkt dat je paard het ergens zwaar mee heeft, doe dan een pas op de plaats of zelfs een pas terug.

Om antwoord te geven op je vraag: Als je paard mentaal en fysiek gezond is, dan is dit zeker haalbaar voor jullie :j

12 januari is er een clinic van Tonkie trouwens, dat gaat dan over trainingsschema's en trainingsopbouw! Moet je even lid worden van het enduranceforum :) Daar staat het onder het forum ''endurance academy''.

Succes!

Hoi, Ik heb niet of in ieder geval weinig verstand van endurance en daarom was ik nieuwsgierig naar het stukje wat jij hier schrijft. Ik kijk namelijk wel eens naar de fototopics of andere foto's van endurance en ik zie toch (bijna) nooit een paard dat netjes nageeflijk loopt en zijn lijf goed gebruikt. Veelal zie ik gewoon paarden die met een lange teugeltje lekker ronddraven/stappen/galopperen. Kun jij toelichten waarom jij dit dus wel belangrijk vindt? Want ik zie eerlijk gezegd bijna nooit een paard lopen met een goede dressuurbasis(of het komt er op dat moment niet uit).

Dit is niet bedoeld als aanval, ik ben gewoon nieuwsgierig hoe jij erover denkt. Alvast bedankt!

Double Expression <3 Dr: B+12 PR: 199 L1+10 PR:200 L2+10 M1+ 12 M2+6
Hold me in your arms tonight

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:14

Dressuurmatig goed voor elkaar is niet hetzelfde als in de krul. Endurancepaarden lopen op hun eigen benen, in evenwicht en rechtgericht. Juist dat lange teugeltje is daar het ultieme teken van. Het gemiddelde basisdressuurpaard valt op z'n bek als je 'm voor losgooit. Die hebben steun nodig.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:25

Ibbel schreef:
Dressuurmatig goed voor elkaar is niet hetzelfde als in de krul. Endurancepaarden lopen op hun eigen benen, in evenwicht en rechtgericht. Juist dat lange teugeltje is daar het ultieme teken van. Het gemiddelde basisdressuurpaard valt op z'n bek als je 'm voor losgooit. Die hebben steun nodig.

Ik begrijp dat dressuurmatig goed voor elkaar niks te maken heeft met in de krul lopen, dat bedoelde ik ook niet met nageeflijk misschien heb ik het wat krom omschreven. Met nageeflijk bedoel ik goed door het lijf lopen met fijn ruggebruik ( of in ieder geval geen weggedrukte rug) en een netjes verdeeld evenwicht tussen voor en achterbenen.

Bedankt voor de toelichting. Mag ik dan vragen wat jij van het ruggebruik van de paarden vindt? Als je zulke lange ritten maakt lijkt het mij funest om met een paard te rijden dat de rug nauwelijks gebruikt. Ik heb nog is wat foto's bekeken en zie inderdaad wel paarden die op eigen benen lopen en dat vind ik wel heel mooi om te zien, maar echt ruggebruik zie ik niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:04

Eigenlijk heet het geen ruggebruik, maar buikspierengebruik 8-) De buikspieren duwen de romp omhoog waardoor de rug ook omhoog komt en dus niet meer hol is. Veel enduranceruiters zorgen dat het paard over de rug loopt met gebruik van buikspieren en neus op horizontale lijn. En ook recht en niet in 2 of 3 sporen als het even meezit ;)
Er zijn ook ruiters die onderweg inderdaad het paard met de neus in de lucht en weggedrukte rug laten lopen en die paarden zullen dat zeker merken na of al tijdens de wedstrijd.. Dat kan op een 30km nog wel, maar op de langere afstanden krijgt een paard dan vaak al tijdens de wedstrijd last van zijn lijf.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:09

Oke dankjewel!

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:27

Ibbel schreef:

Ik rijd zowel dressuurwedstrijden als endurancewedstrijden en in beide disciplines zie ik het overgrote deel van de combinaties NIET in evenwicht en rechtgericht lopen.

De stelling dat een paard dat met een lang teugeltje loopt een teken is van in balans zijn, is m.i. grote onzin.
Andersom, paarden die in ogenschijnlijk in aanleuning of nog vaker zichtbaar "leunen aan" lopen, hoeven evenmin rechtgericht of in balans lopen.

Rechtgericht zijn of in balans lopen heeft niets met een bepaalde houding te maken, zeker niet met de horizontale lijn. Uitbalanceren betekent dat je druk bent met de verticale balans van het paard, met zijn lichaamsgebruik en de wijze van bewegen.

Voorbeeld; een springpaard kan vlak voor de afzet keurig in balans zijn maar zal zijn hoofdhalshouding moeten veranderen anders komt het dier met zijn lijf de lucht niet in. Doet niets van zijn balans af maar wel van de veranderde houding. Deze gaat van meer horizontaal houding naar een verticale houding.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:29

Djilna schreef:
Eigenlijk heet het geen ruggebruik, maar buikspierengebruik 8-) De buikspieren duwen de romp omhoog waardoor de rug ook omhoog komt en dus niet meer hol is. Veel enduranceruiters zorgen dat het paard over de rug loopt met gebruik van buikspieren en neus op horizontale lijn. En ook recht en niet in 2 of 3 sporen als het even meezit ;)
Er zijn ook ruiters die onderweg inderdaad het paard met de neus in de lucht en weggedrukte rug laten lopen en die paarden zullen dat zeker merken na of al tijdens de wedstrijd.. Dat kan op een 30km nog wel, maar op de langere afstanden krijgt een paard dan vaak al tijdens de wedstrijd last van zijn lijf.

Om hem nog beter te benoemen, zijn niet alleen de buikspieren, maar is het voor de psoas spier die het belangrijkste werk doet :Y)

http://www.therapiepaardje.nl
Therapiepaardje is een non-profit onderneming,
die opgeleide minipaardjes een ondersteunde rol geeft in de zorg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie