Endurance met EV/Draver/AV?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:08

De laatste tijd breek ik mijn hoofd een beetje over het volgende:

De Engelse Volbloed zou niet geschikt zijn voor endurance (en dan heb ik het nu even over afstanden van 100km+) omdat dit ras gebouwd is om in een korte tijd een grote snelheid te krijgen en vol te houden. Om te sprinten op de renbaan dus.
Als je opzoek bent naar een endurance paard, wordt je aangeraden om naar een Arabier of een Draver te kijken. Arabier kan ik me nog voorstellen, aangezien zij oorspronkelijk gefokt zijn om grote afstanden in de woestijn af te leggen. Alleen worden ze tegenwoordig net zo goed gefokt voor de renbaan en Dravers zijn toch ook echt renpaarden die gefokt zijn voor op de baan.
Hoe kan het dan, dat een Engelse Volbloed wel afgeraden wordt voor de endurance, terwijl Arabieren en Dravers juist zo geprezen worden? Engelse Volbloeden zouden dan toch net zo goed het grote longvolume en grote hart van de Draver moeten hebben, wat gunstig is voor lange afstanden?

In dit document wordt uitgelegd waarom een Arabier het in de hogere klasses beter doet dan een Engelse Volbloed. Een citaat hieruit: 'Arabieren zijn de betere vetverbranders. Daardoor zal, in theorie, de Arabier de engelse volbloed na een uur of 6 voorbij lopen. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn. Feitelijk zijn er weinig volbloeden in endurance terwijl deze, op kortere afstanden, uitstekend moeten kunnen presteren.'
Maar dit geldt dan toch net zo goed voor een Draver? Terwijl die in de praktijk wél de arabieren voorbij lopen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:10

Interessant dit!

Ik volg je topic.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:11

Interessant. Ik weet dat mijn draver echt veel snelheid gecombineerd met afstand aankan, het enige aan zijn lichaam wat het niet aan kan zijn zijn hoeven (slijten te snel op asfalt).

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:13

Kan er geen ijzers onder? doen ze ook bij de AV hoor. Niks raars aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:13

xSlvna, veel snelheid gecombineerd met afstand, aan welke afstanden moeten we dan denken? Boven of onder de 80/100 km?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:16

Onder, ik train niet voor endurance etc. heb ik de tijd niet voor. Wilde enkel zeggen ik het een interessante vraag vind en dat ik ook een draver heb die best veel afstand en snelheid erin kan houden (op 24 jarige leeftijd).

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:16

Ik weet wel dat de koersen voor de dravers vaak 2 km zijn en de langste is zelfs 4,5 km.. dat is best een flinke afstand op zo'n hoge snelheid..
Ik weet niet hoe lang de koersen van EV zijn.. als die korter zijn kan daar een verschil liggen..

Verder is een ander feit dat de duurzaamste gang voor een paard draf is en niet galop.. galop is moeizamer door de sprong.. dravers zijn natuurlijk gefokt voor hun draf dus dat is hun voordeel ten opzichte van de EV

Nu k erover nadenk.. denk k dat het laatste het meest aannemelijke is..

Anoniem

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:21

Maar dan nog zijn Dravers sprinters. In het document leggen ze uit wat nou het verschil is tussen paarden die in de 1e en 2e klasse goed presteren, en de paarden die in klasse 3 en 4 goed presteren, dus ritten van 80km+ maken. Juist de paarden die een grote longinhoud hebben, en dus veel zuurstof kunnen opnemen, doen het beter op de kortere afstanden. Terwijl er toch behoorlijk wat Dravers meelopen die gefokt zijn om te koersen, dus te sprinten, en niet om ritten van 80km+ te rijden en die ook nog eens te winnen.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:23

Dan is het toch duidelijk, lijkt me. De AV zijn er hier geschikt voor.

Anoniem

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:25

Ja dat lijkt mij ook haha, maar toch zijn er behoorlijk wat (uitgekoerste) Dravers die de Arabieren voorbij lopen. Hoe is dat te verklaren dan? :+

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:30

Ik denk ook dat AV de beste paarden zijn voor deze grote afstanden, zij zijn hier tenslotte op gefokt ;)
Maar als je dan verder gaat kijken naar dravers en EV dan zou wat ik net postte kunnen zijn waarom de dravers het beter doen dan de AV

Tja ik denk dat niet elke arabier goed genoeg is, net als dat ook niet iedere kwpn zz aankan..
Er zijn ook haflingers die qua dressuur kwpn-ers voorbij lopen bijvoorbeeld
echter wordt de top wel gedomineerd door een bepaald ras wat daarvoor gefokt is ;)

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:39

Er spelen verschillende zaken een rol. Zuurstofopname (waarin de EV de beste is) is er slechts één van.
'Lange' spieren (goed in aerobe en vetverbranding, AV) versus 'korte' spieren (anaerobe en glycogeen verbranding, EV) spelen ook een rol. Waarbij korte spieren tot op zeker hoogte om te trainen zijn naar lange spieren.
Lichaamsbouw en kwaliteit van benen speelt echter een minstens zo grote rol. En vooral dáár laat de EV het afweten: te groot, en te voze benen.

Gezien de ontwikkelingen zie ik overigens wel gebeuren dat er 50/50 EV/AV kruisingen gefokt gaan worden speciaal voor de endurance. Geen anglo in de gebruikelijke zin dus, maar de echte F1 kruising.

Overigens vraag ik me echt af of dravers internationaal gezien de AV voorbij lopen. Ik zou wel eens wat namen willen horen dan :D

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:44

eefj33 schreef:
Ja dat lijkt mij ook haha, maar toch zijn er behoorlijk wat (uitgekoerste) Dravers die de Arabieren voorbij lopen. Hoe is dat te verklaren dan? :+



Dat is toch niet moeilijk lijkt me?

Ik heb ervaring met de dravers en met de AV.

Qua gangenwerk is de draver sneller als de AV op de korte afstand en dat is heel logisch, maar dat houdt de draver niet lang vol.

Dat kan je toch wel zelf bedenken.

Voor het echte werk van de Endurance houdt een AV veel langer en beter vol door dat ze alles mee hebben om het te kunnen doen.

Is ook voor gefokt in het verleden en heeft als een oorlogspaard gediend en dan moet je met weinig voedsel goed en lang kunnen presteren over de lange afstanden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-03-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:48

Ik geloof idd dat het te maken heeft met het verschil tussen korte en lange spieren, oftewel fast twitch en slow twitch muscle fibres (samenstelling/opbouw van de spiervezels). Bij Arabische Volbloeden (maar bijv. ook bij Akhal-Teke) zijn ze van nature overwegend slow twitch, maar bij de Engelse Volbloed is het vooral fast twitch (i.e. voor korte, snelle inspanning). Het gaat daarbij om aanleg en selectie, hoewel training uiteraard ook wel wat meespeelt.

Dravers zitten daar wellicht iets meer tussen in, aangezien de afstanden langer zijn dan de meeste races bedoeld voor Engelse Volbloeden, maar alsnog gefokt met een heel ander doel dan de traditionele/historische lange afstandspaarden. Traditioneel waren er voor de EV ook afstanden van bijv. minimaal 6000m en in match races gedurende de dag, geënt op Turkmeense tradities. Echter, de kortere afstanden werden veel populairder. Als je een EV of aanverwante zou willen gebruiken voor endurance zou ik persoonlijk eerder kijken naar een paard gefokt voor steeples of hurdles, zoals een hunter horse, maar ook dan goed op het beenwerk (en specifiek ook de voeten) letten. No feet, no horse. En dat is in de endurance sport misschien wel nog meer het geval.

En dat zullen de hoofdredenen zijn dat de EV niet naast de AV gezet wordt als paard met potentie voor endurance.
Overigens zijn afstanden van minder dan 10 km (of enkele tientallen) alsnog korte afstandsraces als het op spiersamenstelling ed aankomt.

Anoniem

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:17

@Ibbel, ik zit zelf niet echt in het endurance wereldje hoor, maar als je bij de resultaten van de langere afstanden kijkt, zitten er aardig wat Dravers tussen die eindigen tussen/boven Arabieren.

@Ragdollcat, ik bedoelde ook op langere afstanden :j dat ze op kortere afstanden er voorbij gaan is inderdaad wel logisch :+

Het verhaal van de verschillende soorten spieren maakt het wel duidelijker! Bedankt voor de uitleg :D

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:20

En qua spieren heeft de draver meer weg van de AV dan de EV, of zie ik het nu verkeerd?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:56

Over welke uitslagen heb je het precies? In de klasses tot 80 km zie je een enorme verscheidenheid aan rassen en is het lastig om te zeggen 'de draver streeft de AV voorbij' of wat dan ook. Conclusie is simpelweg dat een netjes gereden (uitgekoerste) draver ook een prima sportpaard op een ander vlak kan zijn. Angela Jonkman heeft met haar draver Timo in het kader gezeten, bij mijn weten de enige. De rest is AV, met weinig anders erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:29

Hmm, heb de uitslagen van 2013 er weer even bijgepakt en verrekt... Op de langere afstanden zijn het eigenlijk alleen maar Arabieren (en af een toe een Akhal Teke en een Appalloosa ertussen). Naar mijn idee zaten er veel meer Dravers tussen, maar dat valt eigenlijk best wel mee dus :+ Excuses!

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:00

afgelopen weekend 62km met een gemiddelde snelheid van 18kmh met mn draver, leverde ons een eerste plaats op net als vorig jaar :D onze eerste 80km werd een honderd kilometer door verkeerd rijden door mijn fout, we werden alsnog derde van de 4, door in de laatste paar meters eindsprint iemand nog voorbij te kunnen rijden die wel 80km goed gereden heeft! Het moet ook tussen de oren zitten bij paard en ruiter

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:56

Hilli schreef:
Angela Jonkman heeft met haar draver Timo in het kader gezeten, bij mijn weten de enige. De rest is AV, met weinig anders erbij.


Lotje in de jaren 90 al :) (o.a. mee naar Qatar) Maar ik ben bang dat het bij Dravers ook vaak het gebrek aan ambitie van de ruiter is.
Maar deelname aan het kader was volgens mij ook dat er een minimaal percentage arabisch bloed in moest zitten, dan krijgen ze ook geen kans.

Een draver in koersconditie loopt makkelijk een klasse 1 uit. Training gaat namelijk niet altijd op snelheid, maar ook op conditie, en daarvoor worden veel langzamere kilometers gemaakt.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:52

Is het ook niet zo dat iemand die de ambitie heeft voor de hogere klasses sowieso een arabier in huis haalt omdat die op papier sterker zijn? Onder het mom van "waarom jaren training steken in paard A als paard B volgens de boekjes een grotere winkans geeft."

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:15

Wat wendybz zegt ben ik het mee eens, de meeste dravers krijgen de kans niet om hogerop in de endurance te lopen! En als je wat hogerop komt krijg je toch vaker te horen dat je het met je draver niet gaat redden, ik heb schijt aan die mensen en maakt mij juist fanatieker om het tegendeel te bewijzen! het is een ander management dan een arabier maar de voldoening achteraf is vele malen groter! Ik wil met mn draver kijken hoe ver we komen en die 160km zit er wel in :D mijn draver heeft trouwens op de baan gelopen maar is uit de koersen gehaald omdat ze te gevaarlijk werd/was!

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Endurance met EV/Draver/AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:09

Heeft de geschiedenis nog niet voldoende bewezen? In de beginjaren van de endurance deden veel meer dravers mee. Later volgend dravers gekruist met arabier en nog later zuivere arabieren. Een scheut EV is zeker niet fout maar die moet volgens mij minstens terugfokt worden tot F2 met 25% EV.

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:04

Internationaal worden snelheden van over de 20 km/u gehaald. Niet allemaal even 'clean', toegegeven :P maar daar zul je met een draver toch ook aanlopen tegen het feit dat de galop voor een draver niet z'n meest economische gang zal zijn, in veel gevallen. En met dergelijke snelheden draven is voor de ruiter (en het paard ook wel) ook niet echt optimaal te noemen.

Het is denk ik ook net als met andere takken van sport: wil je hoog in de dressuur terecht komen, dan kom je vroeg of laat toch uit bij een warmbloed of desnoods een barok type. Wil je op hoog niveau springen, dan heb je echt geen andere optie dan een warmbloed. Rijd je Western, dan kom je uiteindelijk uit bij de Quarter of Paint of Appie, hoe leuk dravers, Haffies en Arabieren het ook doen in die sport. En heb je echt ambities in de endurance, dan kom je uit bij een Arabier.

Voor elke sport geldt, kies je een ander ras dan 'het' bewezen ras, zul je meer werk hebben om hetzelfde niveau te halen. En soms zul je het topniveau ook gewoon niet kunnen halen met het 'verkeerde' ras.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:21

80 kilometer kan elk gezond paard mits de nodige voorbereiding zelfs op snelheid maar dan begint de afvallingsrace. Eerste afval begint op de grens van 100km, volgende is de 120km. De 160 is voor veel paarden een onbereikbaar niveau zelfs voor specifiek op endurance gefokte en geselecteerde arabieren.