Ik heb een super leuke fjord ze heeft wauke en is 12 jaar we hebben haar al vanaf toen ze 5 was maar toen was ze van me moeder ik rijd haar zelf nu al ongeveer 2 jaar of iets langer, ze heeft echt fjorden streken maar ze houd gelukkig altijd rekening met mij.
Nu loop ik al een tijdje met het idee in me hoofd om endurance met haar te beginnen maar ik heb zoveel vragen.
- is ze wel geschikt genoeg
- kunnen fjorden dat wel
- hoe moet je dat trainen
- zijn er vaak wedstrijden
- wat zijn de begin kilometers
Wauke heeft echt een super conditie vind ik zelf, afgelope zaterdag heb ik met haar en me stalgenoten een buiten rit gereden en reden bij stal om 10 uur weg en kwamen om 4 uur aan. We hebben 28 kilometer door de duinen gereden, ondertussen hebben we wel een uurtje gerust om iets te eten. Toen we vertokken liep ze voorop en toen we aan kwamen nog steeds ze had zoveel pit zelfs nog op het einde.
Wauke heeft een heel leuk vriendinnetje en die is net zo druk als haar dus had ik de hele weg gezeldschap want de rest liep een heel eindje achter ons, toen we ongeveer een uur door de drunense duinen hadden gestruind en al 3 uur achter ons rug hadden (we waren dus bijna thuis) besloten de paarden het nog op een race te zetten, ik liep precies op dat moment achteraan omdat ik even gestopt was maar ze had zo al 3 paarden ingehaald en liep achter rael en jelwi (haar vriendinnetje) ik kreeg al dat zand in me gezicht dus besloot in te halen en gaf been en lied haar helemaal los, toen reden we met ze drieen naast elkaar dus werd het echt race tegen race dus ik nog meer aansporen en toen reden alleen wauke en jelwi nog naast elkaar, ik hield wauke iets terug en liet haar weer vollop gaan en toen liep ze in haar mega ren galop voorop
zo galopeerde we mischien wel 7 minuten in een ren galop tot we besloten de paarden terug te nemen aangezien er mensen op ons pad liepen. Zelfs toen moest ik zoveel moeite doen om haar terug te krijgen ookal liep ze voorop. Uit eindelijk naderde de ander ons helemaal buiten ademen en tot mijn verbaasing was wauke niet eens zo buiten adem en was ze binnen notime weer op normaale adem!
We hebben haar ook geschoren dus ze was ook helemaal niet zo bezweet.
Ik wil zo veel mogelijk informatie over Endurance en dan ga ik er serieus aan denken om het mischien eens te gaan proberen met wauke!

Ze vind het trouwens ook geweldig om buiten te rijden ( de hele weg heeft ze haar oortjes naar voren )