Ik heb mijn 6 jarige merrie nu een jaar. Bij haar vorige eigenaren heeft ze M dressuur gelopen, maar gezien zowel zij en ik hier niet veel plezier in hebben wil ik graag iets anders gaan doen. We vinden het allebei heerlijk om buiten te rijden, ze heeft een super conditie en is dan ook niet moe te krijgen. Ze is overigens ook heerlijk op de zit en stem te rijden (in de meeste gevallen
) en we rijden altijd met lang teugeltje. Ze is redelijk makkelijk te rijden buiten, maar ze is wel pittig en kan sommige dingen eng vinden. Ze geeft nooit heftige reacties (bokken,stijgeren, wegrennen) maar kan bijvoorbeeld wel stil gaan staan, soms ook een beetje achteruit lopen. Zolang ik geen zweep gebruik, niet schreeuw maar gewoon duidelijk mijn stem gebruik en op het goede moment licht been geeft loopt ze altijd vrijwel snel weer door. Ze wilt het dan ook echt goed voor je doen! Maar toch kan ze dus wel een miepert zijn
Vandaag nog om 2 geparkeerde fietsen tegen een boom, ze maakt zich dan helemaal groot en loopt er al briesend op af. Heel stom want, er kan bijvoorbeeld een scooter voorbij komen waar ze dan weer niet van op kijkt. Ze is redelijk cool in haar hoofd, maar wel best onzeker en leunt heel erg op de ruiter. Ik wil heel graag met endurance gaan beginnen omdat ze gewoon heerlijk te rijden is met lange afstanden, maar soms twijfel ik of ze niet te onzeker is tijdens zo een rit met alle poespas er omheen. Het lastige is gewoon dat dit bij haar soms moeilijk in te schatten is. Ze staat op een stal waar zaterdags kinder lesjes worden gegeven, er lopen 2 herders rond, een geit, een kip, drukke kinderen, veel pony's overal en alsnog kan ze dan lekker rustig blijven. Ik moet een brug over met haar om in het bos te komen, we staan dan aan de weg te wachten en dan rijden de auto's redelijk hard voorbij, dit vind ze geen probleem. Ligt er dan een vreemde boomstam langs het pad kan ze weer helemaal onder de indruk zijn. Ze kan zich soms te pletter schrikken om stomme dingen en dan ook een flinke sprong naar de zijkant maken etc. Ze is bij de vorige eigenaren veel mee op parcours geweest en die gaven aan dat dit geen probleem was. Ik snap dat jullie niet achter je scherm kunnen inschatten of mijn paard geschikt is of niet
Maar zijn er misschien meer mensen die paarden hebben die niet perse bomproof zijn maar wel prima kunnen mee doen aan endurance? Ik hoor het graag