Van dressuur naar trec en/of endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Van dressuur naar trec en/of endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 18:57

Hallo mensen,

Nou even een heel verhaal. :)

Inmiddels ben ik 5 jaar in het bezit van een geweldige Friese ruin, waarmee ik tot de M2 dressuur heb gereden.
Echter merk ik aan hem dat hij het bak werk helemaal zat is hij word sloom en zeurderig en heeft totaal geen looplust meer. Daarnaast zie ik hem ook absoluut niet Z gaan lopen qua kwaliteit niet en qua lust ook niet. Het is wel zo dat hij de buitenritten die ik inlas hem helemaal gelukkig maken, hij leeft weer op en is weer helemaal vrolijk.

Persoonlijk ben ik iemand die ook wel een keer toe is aan iets anders en ik kan ook heel erg genieten van de buitenritten die wij samen maken, nu begrijp ik wel dat trec en endurance iets heel anders is als zomaar een buiten rit en daarom open ik dit topic ook.

Mijn paard is namelijk een dier de heel erg braaf is maar wel als de doods is voor dingen wat veel geluid maakt zoals: trackers, brommers, en andere dingen die veel herrie met zich mee nemen.
Is dit nou een hele grote belemmering of worden de ritten niet georganiseerd op plekken waar dit soort voertuigen mogen deelnemen?

Mijn paard is dus een Fries en nu zie ik op de site's waar ik al informatie heb gezocht dat er zeer weinig Friesen deelnemen, is dit nou een belemmering of maakt het ras helemaal niets uit? Daarnaast een Fries en trec hoe moet ik mij dat voorstellen? Mijn Fries kan wel kleine sprongetjes maken etc maar wat kan ik bij trec allemaal verwachten?

Ikzelf ben een vrij angstige ruiter door de nodige ongelukken dus ik zoek ook liever geen dingen op waarin mijn paard in paniek kan verkeren zoals dus harde geluiden etc. Kleine sprongetjes vind ik niet eng en durf ik gewoon aan, maar hogere sprongen ga ik mij niet aan wagen.

Dan misschien nog wel het aller belangrijkste. Hoe doen jullie dit met vervoer? Mijn vader ging vaak met mij mee naar dressuur wedstrijden om mij te helpen met opzadel en voorlezen. Maar na de wedstrijd gingen wij dan ook vrij direct weer naar huis. Trec en endurance duren natuurlijk veel langer en het lijkt mij dus ook niet leuk dat iemand dan continu op jou moet wachten omdat je echt wel een aantal uren onder weg bent. Ik durf absoluut nog niet alleen met mijn paard op stap want hij is op vreemd te rein met opzadelen absoluut niet van het netjes stil staan. En ik vrees dat als ik hem aan de trailer zet hij de heleboel vernielt. Hoe zou dit eventueel opgelost worden of hoe doen jullie dit?

Wat zou beter bij mij passen trec of edurance?
Zoals jullie zien vrij veel vragen maar ik hoop dat ik van jullie antwoorden kan krijgen en extra informatie is natuurlijk ook meer dan welkom. :D

Sastaic

Re: Van dressuur naar trec en/of endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:06

ik volg dit topic even omdat mijn pony ook zeker nog niet braaf genoeg is om zomaar aan een trailer te knopen en ook vrij zenuwachtig is in zn uppie in het bos

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:11

Sastaic schreef:
ik volg dit topic even omdat mijn pony ook zeker nog niet braaf genoeg is om zomaar aan een trailer te knopen en ook vrij zenuwachtig is in zn uppie in het bos

Precies en ik heb daarnaast ook nog eens dat ik helemaal gestrest word van zijn zenuwachtige gedoe. :P

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:47

Als ik jou was zou ik eens trec gaan proberen! Hoef je niet hoog te springen, en verder leuke uitdagende hindernisjes en opdrachten. Klinkt alsofje paard dat wel leuk gaat vinden aangezien hij op buitenrit al zo opleeft. Verder krijg je daar als combinatie veel zelfvertrouwen van. Her en der worden trec lessen georganiseerd. Misschien kun je je daar voor aanmelden en bv van tevoren vragen of het mogelijk is dat iemand je ff helpt met opzadelen etc. En als je dan een trec wedstrijd wil rijden eentje uitzoeken die door natuurgebied ed gaat.
Endurance zullen friezen over het algemeen in de lagere klassen wel meekomen maar ze hebben vaak te weinig uithoudingsvermogen en snelheid.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:01

wat betreft TREC:
Citaat:
Is dit nou een hele grote belemmering of worden de ritten niet georganiseerd op plekken waar dit soort voertuigen mogen deelnemen?

Je kan er niet vanuit gaan dat je ze niet tegen zal komen. Nederland loopt nou niet echt over van natuurgebieden waar je overal mag rijden :+ dus we zitten met het organiseren toch gebonden aan stukken openbare weg, waar je dus verkeer tegen zal komen.

Citaat:
Mijn paard is dus een Fries en nu zie ik op de site's waar ik al informatie heb gezocht dat er zeer weinig Friesen deelnemen, is dit nou een belemmering of maakt het ras helemaal niets uit? Daarnaast een Fries en trec hoe moet ik mij dat voorstellen?

Ras maakt niets uit :+ Je ziet vanalles langskomen. Haflingers, Tinkers, dressuurpaarden, zelf rij ik met een Draver.

Citaat:
Mijn Fries kan wel kleine sprongetjes maken etc maar wat kan ik bij trec allemaal verwachten?

Sprongen tot 60cm, in de T1 en T2 dan :) Verder kan je op de website van de TREC club www.trec-club.nl ook vinden welke hindernissen je tegen kan komen. Beeldmateriaal is er genoeg, ik doe al enkele jaren van bijna elke wedstrijd een verslagje, die staan hier wel tussen: [TEN-ITP] Trec en Endurance foto's

Citaat:
Kleine sprongetjes vind ik niet eng en durf ik gewoon aan, maar hogere sprongen ga ik mij niet aan wagen.

Dat is het mooie :D Ik rij nu T4 en doe dat nog steeds :D Wat je niet wil of kan, sla je over. Levert geen punten op, maar ook geen uitsluiting.

Citaat:
Hoe doen jullie dit met vervoer?

Nou, op je wachten wordt al lastig, of het moet een eendaagse wedstrijd zijn :+ TREC wedstrijden zijn over het algemeen op zaterdag én zondag, dus het hele weekend. Je paard staat in een paddock (materiaal zelf meenemen) of een stal als die beschikbaar is. Over het algemeen blijven de paarden gewoon rustig in de paddock staan. Er is geen reden om uit te breken als 25 andere paarden ook braaf in hun paddock staan :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:03

TREC en endurance zijn overigens twee hele verschillende dingen :+ Endurance is veel meer paard managen en zorgen dat je het paard fit to continue over de finish krijgt. Je rijdt een hoger tempo en kan lintjes volgen. Bij TREC ben je gewoon op jezelf en je paard aangewezen en moet je jezelf tijdens de rit redden. Navigeren doe je met de kaart en daardoor rij je ook veel langzamer.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:13

TREC is uitermate geschikt om alle angsten die je nu hebt te gaan overwinnen. Bij TREC leer je vooral samen met je paard alles wat je onderweg tegen kan komen te overwinnen.

Ik rijd inmiddels een jaar of 6 TREC met een fries en dat zijn absoluut geschikte paarden. Toen ik begon vond die van mij ook alles eng. Nu blijft het een attent en oplettend paard maar we hebben onderling enorm veel vertrouwen in elkaar en kunnen (bijna) alles aan.

Overigens deden afgelopen jaar bij TREC Heiloo behoorlijk veel friezen mee (stuk of 6 geloof ik).

En jullie dressuurervaring kan ook van pas komen. Bij de "hindernissen" kan het voorkomen dat je over een sprongetje moet en vlak daarna het labyrint (lijkt op twee keer een keertwending om de achterhand). Na de sprong moet je je paard dus meteen goed terug kunnen rijden om in stap het labyrint in te rijden. Dus een goede dressuurbasis kan goed van pas komen ;)

De wedstrijden zijn meestal 1 of 2 dagen en de deelnemers nemen dan prikpaaltjes en schriklint mee om zelf een klein paddockje te bouwen (5x5 meter) waar de paarden dan staan en overnachten. De ruiters slapen er vaak naast in een tentje, trailer of auto. De meeste paarden vinden dit helemaal prima omdat alle andere paarden er omheen staan en heel rustig zijn (veel ervaren TREC paarden weten wanneer ze wel of niet in actie moeten komen en wanneer ze hun rust moeten nemen).

Ik raad je aan om eerst eens een cursus of Training te doen en zo een beetje te ervaren wat het inhoud.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:07

Wat fijn al jullie informatie, hier heb ik echt heel erg veel aan. :)

Wendy ik begrijp inderdaad dat het hele verschillende dingen zijn, maar ze trekken mij beide wel heel erg aan. :)

Oja ik was nog een vraag vergeten, ik rij dus met een dressuur uitrusting kan ik beter overgaan op een endurance of western uitrusting?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:12

TS, lees je eens in qua optoming in dit subforum of op het enduranceforum.
Passende tuigage is het allerbelangrijkste ;)

Waarom zou je geen overstap kunnen maken.
Ik heb bijv altijd dressuur gereden en nu een fijn 1e endurance seizoen.
Er zijn er ook die rijden beide,of zelfs meerdere disciplines.

Je paard moet buiten ook dapper worden, kan je daarom aanraden om daarvoor clinics en trainingen te volgen.
Je kan je op zekere hoogte inlezen maar hulp is zeker gewenst.

Daar zal je paard ook meer zelfverzekerd van worden.

Ik kan je ook aanraden om eens te vrijwilligen op wedstrijden. Daar leer je ook een hoop van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:54

Ik kan je aanraden om eens naar een TREC-wedstrijd te gaan kijken, dat geeft een goede indruk. :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:48

Ik heb 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan bij Endurance wedstrijden, om zelf een beetje kennis te vergaren. Dit jaar ben ik met mijn Tinker veel verschillende ge-organiseerde buitenritten mee gaan rijden (om conditie op te bouwen) Ook de Impuls klasse gestart in de endurance. Het jaar 2014 gaan we de Klasse 1 starten.

Ook is het zo dat ik in de Herfst/Winter maanden dressuurwedstrijden rijd, voorjaar/zomers enkeld Endurance ga rijden.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:52

Je kan altijd een overstap maken, beiden is leuk, kan het combineren toch?