Fries geschikt voor endurance ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Penen

Fries geschikt voor endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 16:33

Wat me onderwerp al zegt haha :+

NienkeV1994

Re: Fries geschikt voor endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:35

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:38

ik denk voor de 'makkelijk' klasse wel maar daarna niet meer echt friezen zijn zwart en hebben het dus sneller warm en de meeste friezen hebben minder uithoudingsvermogen dan bijvoorbeeld de arabier(ligt natuurlijk ook aan hoe goed ze getraind zijn) maar ik ben absoluut geen endurence kenner dus er zal vast een andere bokker zijn die je een beter antwoord kan geven :+

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:41

Bij friese paarden schijnen de spieren sneller te verzuren doordat ze minder rode bloedlichaampjes hebben. Rode bloedlichaampjes zorgen ervoor dat de spieren van zuurstof voorzien worden tijdens arbeid. Doordat de spieren minder zuurstof krijgen tijdens arbeid verzuren deze sneller.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:45

Mark Rutten heeft een Fries gehad die klasse 4 liep. Op het moment lopen er een aantal Friezen klasse 2,hiervan zullen er een aantal klasse 3 gaan starten. Die van mij loopt klasse 2. Het is inderdaad een feit dat het (veel) lastiger is en belastender dan met een Arabier. Tot klasse 2/3 moet echter met de juiste training lukken. Er verschijnt binnenkort een stuk in de Phryso over Friezen en endurance!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:02

RT-HAW --> TEN

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:26

Ik heb pas een eind samen gereden tijdens een wedstrijd met een fries. Moet eerlijk zeggen dat ik sws al absoluut geen friezenfan ben, maar dit paard deed t best goed. Maar dat was meer omdat er een heel ervaren ruiter op zat.

Al zat die fries wel minstens 5x op zn knieën omdat ie vergat zn benen op te tillen of weer eens ergens over struikelde. Op moeilijk terrein waar mijn pony zelf extra goed oplet en dus goed doorloopt, bleef die fries gewoon doorsloffen. Maar dat heeft niet echt wat met endurance te maken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:47

Ik vraag me een beetje af waarom je deze vraag stelt, wil je graag de endurancesport in gaan maar je hebt nog geen paard? Dan past een ander type paard beter bij jouw wensen. Heb je echter al een fries en het is je maatje? dan zou ik zeggen ga lekker met hem trainen en probeer het gewoon.

Ik zelf heb jaren met een fries gereden, ik miste bij hem een stukje uithoudingsvermogen en de wil om door te blijven gaan. Hij had ee goede conditie maar als meneer een stuk berg op moest galoperen, was hij liever lui dan moe. In dezelfde periode reed ik ook een paardje met arabisch bloed en deze was sserieus niet moe te krijgen. Ook herstellen van de inspanning verliep bij die fries veel trager.

Het is best wel mogelijk om met een fries endurance te doen, het is net wat je zelf wil en hoe groot je ambities zijn.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:54

AlaskaTorrie schreef:
Mark Rutten heeft een Fries gehad die klasse 4 liep. Op het moment lopen er een aantal Friezen klasse 2,hiervan zullen er een aantal klasse 3 gaan starten. Die van mij loopt klasse 2. Het is inderdaad een feit dat het (veel) lastiger is en belastender dan met een Arabier. Tot klasse 2/3 moet echter met de juiste training lukken. Er verschijnt binnenkort een stuk in de Phryso over Friezen en endurance!

Weer? Leuk! Juli 2011 stonden Mark en ik er ook in met de wedstrijd Zelhem.

Ik rij ook met mijn Fries endurance, precies zoals Neon zegt, het was al mijn maatje, hebben allebei lol in het buitenrijden en zo zijn we in de endurance terecht gekomen.
Het verschilt natuurlijk hoe voorwaarts is je Fries. Die van mij heeft heel veel looplust, die moet ik eerder afremmen omdat ze over haar eigen grenzen gaat.
En dat is een gevaar van Friezen (en wel meer rassen hoor), dat ze zo hard zijn dat ze zichzelf letterlijk kapot lopen.
Wees hier op bedacht!
Ik voelde al een tijdje 'iets', meerdere dierenarts, fysio, nog een wedstrijd met allemaal Atjes uitgelopen en toch was er iets.. Peesblessure.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:52

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.