Tips veterinaire keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Tips veterinaire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:33

Hoi Bokkers,

Ik heb mezelf suf gezocht, maar kan -behalve clinics- niet echt iets vinden. Ik heb Suzanne Pen ook een berichtje gestuurd, omdat zij praktijklessen aanbied waarin deze keuringen ook worden geoefend, maar wil het toch ook eventjes hier aan jullie vragen!

Vandaag heb ik een heeeerlijke rit gereden met mijn rarebiertje in Kootwijkerbroek, super gereden, heeft zich super gehouden en ik ben apentrots op hem!

Bij de voorkeuring was hij nog samen met zijn vriendje, dus daar was hij nog wel rustig. Hartslag van 44 hier terwijl hij daarna bleek te moeten plassen :+
Ik reed de 31km en mijn stalgenootje de 22, dus we reden en startten niet samen. Nu is dat voor mijn paard geen probleem: weglopen en lekker op pad gaan, inhalen en ingehaald worden, alles is goed. Hij is super relaxed, maar dan kom ik bij de finish...
Mijn ponypaard verwacht dan daar zijn vriendje wachtend op hem, maar helaas pindakaas is die nog onderweg. De hartslag meten is dan ook een ramp, want hij blijft schreeuwen en roepen, draaien en tollen. De hartslag is daardoor te hoog, nu voor de tweede keer. De eerste wedstrijd reden we samen, maar het tempo is te verschillend.

Nu ga ik in Haarle proberen om eens alleen te gaan, alleen op de trailer, alleen naar het terrein. Met dressuurwedstrijden was hij namelijk ook alleen en dan is er niets aan de hand.

Graag zou ik alsnog wat tips van jullie willen hebben, als jullie die hebben. Hebben jullie iets vergelijkbaars meegemaakt, hoe hebben jullie dat aangepakt/opgelost? Hebben jullie tips/trucs die misschien zouden kunnen helpen?
Ik heb overigens op stal al geoefend met ''hartslagmeten'', ook door vreemden en mensen die een beetje zenuwachtig van hem werden door zijn gedraai, maar daar gaat het altijd goed. Is natuurlijk zijn vertrouwde omgeving :)

Ik ben reuzebenieuwd, dus brand los :D

kim345

Re: Tips veterinaire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:03

Veel oefenen, onze allereerste wedstrijd zijn wij zelfs afgekeurd op de p/a omdat smurf stond te stuiteren...
De tweede wedstrijd was een makkie daarentegen, ik had een super relaxte pony bij de controles.

Wat ik als tip heb gekregen is om je paard gefocused te houden op jou en niet de omgeving.
Je kan je paard leren zijn hoofd laag te houden en dan kun jij de bakstukken beet pakken.
Of een beetje kriebelen op het hoofd wil ook wel eens helpen.
Thuis ook veel oefenen met echt netjes stilstaan en dan het hoofd naar beneden houden.
Alleen rijden is wel makkelijker, maar smurf maakt het nu niet meer uit als het maatje eerder aanbiedt dan wij. Dus vooral heel veel oefenen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:18

Onze merrie kon daar ook een vreselijk drama van maken. Als ze op wedstrijd een vriendje had gevonden, wilde ze niet meer weg van dat paard. Zij is ook weleens afgekeurd bij de Nakeuring vanwege een te hoge hartslag, omdat ze over de zeik was. Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Alleen op wedstrijd gaan, zonder maatje. Dat is iets wat ze moeten leren. Zelf rustig blijven. Ze moeten dit gaan snappen en dan komt het wel goed. Duurt soms even. De eerste wedstrijd van het seizoen kon weer eens moeilijk zijn. Moest ze weer wennen aan het wedstrijdritme. Uiteindelijk was dat alles geen probleem meer.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:25

Goed om te horen dat het geen hopeloos geval is, hihi! Ga naar Haarle alleen, om te proberen zonder maatje. Hij maakt op wedstrijd geen maatjes: dat vindt hij niet zo interessant haha.

Bedankt voor jullie reactie's!!

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:54

Veel oefenen. Tijdens trainingen op vreemd terrein met name.

Vorig jaar ging onze jonge grote ruin tijdens de voorkeuring he-le-maal uit zijn dak. Mede doordat de studente geen contact vooraf met hem had gemaakt.
Ondanks het vele oefenen thuis ging het mis. Hij sloeg de studente zowat uit de vetarea.

Ik heb hierna veel met hem geoefend op vreemd terrein, ook door vreemden laten beluisteren en goed gedrag beloond met een snoepje. Bij de volgende wedstrijd aan studente gevraagd of ze eerst uitgebreid contact met mijn paard wilde maken en hem voor het beluisteren een snoepje wilde geven. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn nagelbijter stond tijdens het beluisteren op drie benen te chillen. Sinds die tijd gaat het goed.

Vlakbij een rustig paard zetten tijdens de keuringen wil ook wel helpen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:26

Ik wil wel even zeggen dat bakstukken vasthouden, en over het hoofd aaien niet mag tijdens het keuren. Ervoor kan je het wel doen maar tijdens de keuring mag je niks doen wat de hartslag kan beïnvloeden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:53

Ze raden juist aan om voor het paard te gaan staan en dan het hoofd stil te houden.
In principe mag je niet aaien.

Die van mij probeert altijd z'n hoofd te schuren, zoooo'nnn jeuk :P
En dan pakt m'n groom hm toch echt wel vast hoor bij beide bakstukken.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:49

Attitude schreef:
Ze raden juist aan om voor het paard te gaan staan en dan het hoofd stil te houden.
In principe mag je niet aaien.

Beter aaien dan een dolgedraaid paard, lijkt me. Ik sta ook voor het hoofd en leid het paard af door er tegen te praten of, indien nodig, een snoepje te geven.
Wat bij mijn paarden ook helpt om ze nog rustiger te krijgen is dat ik ervoor zorg dat ik goed geaard ben met de bodem en dat ik heel diep en langzaam in- en uitadem.

Gisteren wederom een dik compliment gekregen tijdens de keuringen. Ach waren ze allemaal zo hoorde ik de studentes zuchten. Terwijl Fleur twee jaar geleden tijdens haar endurancedebuut in KWB ineens niet meer wist wat zich gedragen inhield.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 14:16

Ik vroeg ook voordat ik ging voorkeuren of ik hem een snoepje mocht voorhouden tegen het draaien. Ze zei dat het mocht, maar dat het de hartslag meestal negatief beinvloed als er eten in het spel is.
Bij de voorkeuring even getest en dus een nette hartslag, ondanks het snoepje wat hij maar al te graag wilde hebben. Bij de nakeuring had hij dus totaal geen oog voor het snoepje, ik mocht hem mooi zelf opeten :+
Ik heb nog geen antwoord van suzanne over de lessen waarbij ook de keuring wordt aangepakt :( Ik ga haar van de week er eventjes over bellen, want wil toch wel graag wat oefening :j 29 augustus hebben we ook priveles bij Esther Groen en ik hoop van haar ook misschien op wat tips.
Dat oefenen met die bakstukken kan ik ook wel eens proberen.

Hoop toch stiekem dat de oplossing schuilt in geen stalgenootje meenemen zodat hij niet denkt ''WAAR IS MIJN VRIEND'' bij terugkomst :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:44

Eten verhoogd inderdaad vaak de hartslag. :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:48

Somebitch schreef:
Eten verhoogd inderdaad vaak de hartslag. :j

Niet bij ieder paard, ik heb er 2 en daardoor zakt hij juist. Mask wordt bv boos, heel boos, en heeft een HR van 80 - 100. Oplossing: meenemen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Uiteraard ook in het ritme blijven en dus regelmatig mee op pad. Mariette heeft bv vlg week vrijdag voorrijders nodig om te kijken of de route er nog en duidelijk in hangt. 2 musketiers gaan mee, want dit is een grote wedstrijd CEI & CEN, dus goede oefening voor de mannen / puppy's. Op za start ik de CEN 90 met Sera.....

Daarnaast geef ik regelmatig clinics en oefenen we ook de keuringen incl trainingsrondje

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:59

ik weet dat aaien niet mag maar hier krijg ik nooit commentaar op.
Bakstukken vastpakken mag dacht ik wel toch? Ook nooit reactie op gehad.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 13:43

Karrimh, wanneer geef je weer een clinic? Misschien is het een idee voor ons om daar ook eens aan mee te doen :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:38

ik ga weer binnenkort plannen ok? voorkeur voor de zaterdag of zondag?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 20:06

Geen voorkeur :-) werk op afroepbasis dus bepaal zelf mijn rooster :-)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:34

Ook weer klasse 2 met vetgate Donna?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:29

Goede ervaringen met de clinics van donna :D?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:11

Ja, zeker heel leerzaam en gezellig :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:37

Attitude schreef:

Jep *\o/*

Attitude schreef:
Ja, zeker heel leerzaam en gezellig :D

Tanx _/-\o_

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:02

Hihi gelukkig! Dan wil ik graag weten wanneer er weer een clinic te volgen is en of ik mee kan doen :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:14

Karrimh schreef:
Attitude schreef:

Jep *\o/*

*\o/*

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:55

Ik heb ook wel interesse in een clinic Donna! Is voor ons nog wel lekker in de buurt!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:01

Ik ook :))

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:21

Leukkk! Dan kunnen we met meerdere :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:49

Er zullen weer bij mij op stal komen en in Nistelrode

Vanaf welke maand kan ik gaan plannen, september?