Wel of geen hoefbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arrash

Wel of geen hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:34

Hallo Allemaal,

Sinds 2 jaar rijd ik officieel de endurance mee. Nu mag ik dit jaar naar de klasse 2 toe. Ik wilde graag
aan Kootwijkerbroek mee gaan doen en dan de 44 kilometer.

Maar nu heeft mijn paard nog geen hoefbeslag. We doen al 9 jaar zonder hoefijzers en hij heeft erg sterke hoeven. Maar
nu gaan we toch wel meer kilometers rijden en ik was benieuwd of echt iedereen in de klasse 2 met ijzers rijden, of zijn er mensen
die daar ook zonder ijzers aan mee doen?

Groetjes!

Danielle

Peelie

Re: Wel of geen hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:39

zijn hoefschoenen geen oplossing?

Beetje zonde om hem op ijzers te zetten, terwijl zijn hoeven goed zijn, toch?

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:40

Ik ken iemand die inmiddels klasse 4 is gestart en ook deze afstanden gewoon zonder hoefijzers aflegt :) Als ik jou was zou ik het een keertje proberen en kijken hoe de hoeven van je paard er dan uit zien. Anders zou ik eerst overwegen om hoefschoenen aan te schaffen.

Als jou paard het gewend is op blote voeten te lopen en zoals jij zegt ook echt sterke hoeven heeft zou ik niet aan ijzers beginnen..

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:46

ja hij loopt alleen wat schever dus slijt ook dan wat schever af. maar zou dat misschien zelf bij kunnen vijlen. fijn om te lezen dat in zo'n hoge klasse paarden ook zonder lopen:)

is inderdaad zonde om hem op ijzers te zetten.

hoe zitten hoefschoenen dan? kunnen daar geen steentjes tussen komen verder??

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:49

Als je goede hoefschoenen heb kan er zelfs geen zand tussen komen :)
Ik zou hier is een kijkje nemen als ik jou was: www.hoefschoenenwinkel.nl/

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:54

Je kunt het ook per wedstrijd bekijken. KWB heb je bijv geen beslag voor nodig, maar andere wedstrijden bijv beter wel ivm meer stenen of hardere ondergrond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:56

Kootwijkerbroek kun je prima zonder ijzers rijden. Ik heb zelf tot en met klasse 2 ook gewoon zonder ijzers gereden, en pas bij klasse 3 alleen vóór ijzers genomen. Zelfs klasse 3 in Haarle (stenig parcours) zonder ijzers gereden. Met gewoon een Arabier die niet echt spectaculair harde hoeven heeft.

Ik zou persoonlijk niet met schoenen gaan klooien. Ik ken eigenlijk niemand in de endurance die daar langdurig en met goede ervaringen mee rijdt/reed.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:01

dankjewel! handige site! het is wel aardig prijzig maar je doet er als goed is ook een poos mee :)

ja ik heb zelf ook een arabiertje. hebben wat kleinere hoeven natuurlijk. erg fijn om te horen dat het niet gelijk noodzakelijk is. zat er echt mee omdat ik ijzers verder totaal niet praktisch vind ( in de winter vooral).

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:03

Als je paard altijd goed loopt op de hoeven zou ik het voorlopig lekker zo houden! :D Veel succes trouwens :j

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:05

dankjewel!! :D spannend hoor. Het paard zal het makkelijk kunnen. Maar of mijn benen het zo leuk gaan vinden ;) haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:39

arrash schreef:
zat er echt mee omdat ik ijzers verder totaal niet praktisch vind ( in de winter vooral).

Verdiep je eens in kunststof ijzers. Veel handiger dan ijzer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:42

En ijzers kunnen er ook alleen onder op piekmomenten, als je paard er een beetje makkelijk me wegloopt. Dan kan je paard de rest van het jaar blootsvoets toe.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:42

ja mijn paard staat op een stal waar hij s'winters ook lekker naar buiten kan. Maar de paarden met ijzers hebben hier altijd veel meer moeite mee omdat er dan ijsklonten onder blijven zitten en het te glad word. Zonder ijzers loopt ie overal naartoe met gemak. Vandaar dat ik er liever niet aan begin....

Kunststof ijzers? mmm ga eens even googlen ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:51

Als jou paard gewoon prima loopt met blote voetjes dan zou ik er geen ijzers onder doen. Of zo als Djilna gewoon kijken per wedstrijd.
Mijn paard staat sinds paar weken op kunststof beslag (duplo) en daar loopt hij echt super op! Hou zelf niet zo van ijzer, vanwege het uitglijden enz. Dus de duplo's waren echt een uitkomst :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 06:46

Eerste jaar heb ik mijn pony ook blootsvoets laten lopen. Voor de klasse 2 haar wel voor op duplo gezet, en nu waarschijnlijk voor de klasse 3 wel vierkant op duplo. In de winter loopt ze ook gewoon 24/7 buiten en dan gaan de duplo's er gewoon ff onderuit. In die periode kan ik toch vaak maar weinig trainen! Afgelopen winter trouwens wel uitgetest en op duplo laten staan met sneeuw: ze liep net zo makkelijk als de paarden die op blote voeten liepen. Er komen geen ijsballen onder zoals bij ijzers, deze laten juist weer heel makkelijk (bij iedere stap) los!

Kootwijkerbroek is inderdaad zoals hier boven beschreven wordt goed te doen zonder beslag.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:19

je leest zoveel verschillende dingen joh. Ik vind die verschillende kleuren van duplo wel echt heel erg leuk! haha. ik ga dit jaar kootwijkerbroek en katwijk nog mee doen. Zover ik weet kom je hier nauwelijks straat tegen. Dus ik hoop het dit jaar nog blootvoets te kunnen doen ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:40

Mijn paard loopt al 6 jaar op Cera Endurance kunststofbeslag. In de winter gaat het er een paar maanden af en dan in het seizoen er weer op.
Duplo is composietbeslag, kunststof met metalen kern.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:15

Als je paard goed loopt op blote voeten, lekker zo houden! Als je paardje gevoelig gaat lopen merk je dat en kun je er altijd nog ijzers of schoenen onder doen. Klasse 2 en ook klasse 3 zullen heel wat wedstrijden prima kunnen als je paard zulke goede hoeven heeft. In Nederland dan wel, in buitenland heb je vaak veel meer stenige ondergrond. Maar je start denk ik nog niet in het buitenland.

Mijn paardje heeft wel gevoelige voeten. Ik heb klasse 1 en 2 op blote voeten gedaan. Daar heb ik de wedstrijden op uitgezocht, Kootwijkerbroek is prima, maar bv Wanroy is niet te doen. Leersum een keer blootvoets gedaan, maar daarna liep ze te gevoelig, daarna die wedstrijd altijd met schoenen gereden. Dat ging prima. Dus kijk naar je paard, elk paard is anders. Kies je wedstrijden erop uit of toch op een bepaald moment op ijzers of schoenen.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 09:25

ja we hebben nu 2 keer leersum meegedaan 1e klasse. elke keer gewoon netjes door de nakeuring gekomen. Maarja klasse 2 is toch een stuk langer. We gaan het inderdaad gewoon uitproberen, als het niet gaat dan weet ik dat ik toch wat onder zijn voetjes moet gaan doen :D