Endurance starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ciaraciara

Endurance starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:58

Hallo!

ik wil graag met mijn fjord Ciara endurance gaan starten!

nou vroeg ik me af zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? ik zou graag willen weten wat voor trainingsschema's etc. die mensen hebben
ik hoorde dat er een wedstrijd in kootwijkerbroek is 11 augustus, is het verstandig om daar al aan mee te doen, of kan ik beter een jaartje wachten?

mijn fjord is 6 jaar oud en wordt 19 juni 7, ze heeft al een aardige conditie, en de keuringen moeten qua haar gedrag tegenover de dierenartsen etc. goed afgaan, ze is namenlijk erg vriendelijk tegenover vreemde mensen en vind het juist leuk als het aan haar wordt gefriemelt (vooral kinderen) uiteraard ga ik haar nu nog meer op haar conditie trainen! en veel met haar naar buiten!

Sok

Re: Endurance starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:29

Dit is idd een vraag voor TEN daarom verplaats ik het topic daar naar toe.
WD-V => TEN

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:46

Wat doe je nu zoal met haar? Wat is nu je trainingsschema? 11 augustus moet je wel gaan lukken lijkt me. :j Eventueel kan je impuls starten om te kijken of het wat voor jullie is voordat je een startkaart aanvraagd en lid wordt van de endurance vereniging. :j

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:51

En anders zijn er ook nog meer wedstrijden, ook later in het seizoen nog.

ciaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 17:32

ik denk dat ik impuls met haar ga starten 11 augustus (:

we hebben afgelopen zaterdag een buitenrit van 14 km gemaakt die ze makkelijk rijdt, we rijden veel buiten met haar en ze vind niks eng! (op onbekende terreinen komen doet ze zo, ik heb les met haar op een andere manege en ben laatst ook zomaar even de stal van een vriendin met haar ingereden om haar even op te pikken en samen naar buiten te gaan, water over dr nek gooien etc. vind ze ook niet eng! ook schrikt ze niet van treinen, honden, geluidsmakende dingetjes die ze niet ziet etc.)

nu dus vooral de conditie trainen (: ik en de bijrijders rijden veel met haar buiten, en ik ga aankomende zondag met de manege mee voor een buitenrit van 25 km! ze doen er 3,5 uur over en ik had even uitgerekend dat is ongeveer 7 km per uur, even kijken of ze dit makkelijk uit rijd, er zal veel stap in komen denk ik

die buitenrit van 14 km doen we trouwens vaker, haar fjord heeft alleen veel minder conditie dan Ciara dus vandaag dat ik samen met haar NOG geen langere ritten ga doen, maar die gaan zeker komen! (haar fjord was de vorige keer al aan het zweten toen we ongeveer op de helfd waren terwijl Ciara nog zo goed als droog was)

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:30

Ik zou idd de impulsklasse/kennismakingsklasse starten, dan ligt de minimumsnelheid ook net wat lager. Je moet minimaal 8 km/u rijden, dus als je gaat trainen op een gemiddelde snelheid van tussen de 8 en de 9 km/u, dan moet 11 augustus helemaal goedkomen!

En een tip qua training: zorg dat je eerst de afstand gaat verlengen en als ze 'gemakkelijk' 25 kilometer loopt, dan pas aan de snelheid gaan werken, zo is het risico op overbelasting veel kleiner ;) 2 keer in de week een ritje buiten is meer dan genoeg om mee te beginnen. Daarnaast kun je gewoon longeren of in de bak rijden om de conditie nog meer te verbeteren (vooral draf en galop) en in stand te houden.