Olympische ambities endurancesport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt endurance ooit een Olympische sport?

Ja
16 (50%)
Nee
16 (50%)

Totaal aantal stemmen: 32

Psydoxy

Olympische ambities endurancesport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:03

Op de website van http://www.endurancevereniging.nl/, staat dit filmpje.

Wat denk jij. Gaat endurance ooit een Olympische sport worden?
Zo ja, wanneer denk je dat de eerste keer gaat worden. Zo nee, geen een aantal goede argumenten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-04-13 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald

arun

Re: Olympische ambities endurancesport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:00

Komt er vrij zeker van.
Met de huidige chef van de FEI en haar man die zo flink de kar trekt voor de Endurance.
Jammer is natuurlijk dat hiervoor een andere dicipline dient te verdwijnen en Eventing is de grootste kanshebber. Zo onlogisch als het maar kan maar zou kwestie van organisatorische centen zijn. Timing, niet voor de volgende maar die erop.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:43

Waarom zou een andere discipline moeten verdwijnen dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:45

Endurance een Olympische sport?
Zou leuk zijn, maar niet helemaal realistisch. Neem aan dat het dan over een afstand van 120 of 160 km moet gaan, maar hoe wil je dat in sommige landen doen? Ik zie ze al gaan door Rio de Janeiro :') Ik heb het er in Londen met een aantal mensen van de organisatie over gehad omdat voltige hetzelfde graag wil.
Bovendien ben ik van mening dat het vierspan rijden eerder in aanmerking moet komen voor Olympische discipline.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:05

Sash schreef:
Waarom zou een andere discipline moeten verdwijnen dan?

Omdat het olympisch programma anders te vol wordt, dus als er iets bijkomt, moet er ook iets af.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:11

Ik denk het niet aangezien ze het er al over hebben om de paardensport uit de olympische spelen te gooien.

Vind het erg jammer dat het filmpje wel een fout idee geeft over waar de endurance begonnen is en dat we allemaal aan endurance zijn gegaan dankzij die verschrikkelijke sheiks.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:13

ik zou het leuk vinden maar denk dat het nooit een olympische sport zou gaan worden.
Om sponsoren te krijgen moet het een sport zijn die veel toeschouwers zou kunnen trekken en endurance is een hele grote prestatie voor ruiter en paard maar zeker geen kijk sport.
Weinig toeschouwers = weinig entree geld en geen belangstelling van sponsoren om er in te investeren.
Jammer maar helaas

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:20

Het is een zware sport en het zou fair zijn om het olympisch te maken omdat het lichamelijk zo ontzettend intensief is ook voor de ruiter.
Maar er zijn inderdaad weinig toeschouwers dus niet interessant voor sponsoren en in sommige landen waar wil je een mooi, intensief, uitdagend parcours neerzetten die van ruiter en paard het uiterste vraagt en de afstanden op dat niveau zouden ook zeer lang moeten zijn of korter maar technisch heel goed in elkaar zitten op sommige plaatsen zal hier geen ruimte voor zijn dus niet handig en het zal te weinig op brengen.

Voltige zal wel in aanmerking komen vind ik maar dat is volgens mij niet heel erg populair ik vind het een sport die zeker op de olympische agenda zou mogen maar naar mijn idee zou het dan eerst moeten groeien.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:28

Ik had "ja" gestemd maar dat was voordat ik wist dat er dan een andere categorie moest wijken. Dan kijk ik toch liever naar eventing denk ik...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:08

Hilli schreef:
Omdat het olympisch programma anders te vol wordt, dus als er iets bijkomt, moet er ook iets af.

Aha, ja dat is logisch inderdaad.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 06:53

Eigenlijk vreemd dat endurance geen toeschouwersport is en bijvoorbeeld wielrennen en marathonlopen wel. Vorig jaar op de EK junioren in Mont le Soie ben ik als toeschouwer met de groomkaravaan van punt naar punt meegegaan en heb zo de Nederlandse dames gevolgd. Ik kan je vertellen, dat het op dat moment echt wel een toeschouwersport was, het was retespannend! Je moet gewoon weten hoe je het moet brengen in de media. Je kunt het zo spannend maken als je zelf wilt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:57

Uiteraard willen we een ja, maar ik heb nee ingevuld.

Er word in o.a. De UAE teveel gerotzooid (lees drugs gebruikt) dat ik bang ben dat dit nooit een OS zal gaan worden. Wat natuurlijk wel bijzonder jammer is -O-

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:06

Ik heb ook Nee ingevuld. En als het wel zover zou komen ooit, ben ik bang dat dat eenmalig blijft, omdat het dan blijkt niet aan te slaan bij het publiek of zo.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:49

friendly schreef:
Ik had "ja" gestemd maar dat was voordat ik wist dat er dan een andere categorie moest wijken. Dan kijk ik toch liever naar eventing denk ik...

Dat staat anders nergens, dat er een moet gaan wijken.....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:14

Dat word hier toch regelmatig benoemd anders. Als endurance een OS-sport word dat een andere discipline weg moet.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:42

Waarom zou endurance geen Olympische sport kunnen worden?

Het is een duursport die gepromoot dient te worden. Mensen kijken ook naar het wielrennen, marathon, iron man etc.

Deze sporten worden spectaculair gemaakt door sponsoren en giga gepromoot. Het speelt natuurlijk ook een rol dat deze sporten al langer bestaan dan de endurance.

Mijns inziens ligt het aan ons om de endurance te promoten bij het publiek en andere ruiters/amazones.

Nu komt de vraag: Hoe doen we dat?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:45

Endurance is de grootste hippische dicipline in de wereld en sluit perfect aan bij de originele olympische gedachten. Alleen op basis van het feit dat het wereldwijd de grootste tak is in de paardensport hoort het daar thuis.

Grootste struikelblok mijns inziens is het medische gerommel van onze vrienden in het midden-oosten. Dat wensen ze absoluut niet op de OS. Er is geen geld te verdienen met endurance en toch rommelen ze al zoveel. Drijven we de promotie, sponsors, etc. op dan word het een geldspel. Zodra geld mee gemoeid is is de verleiding tot rommelen snel groter. Willen we dat wel? Ik niet toch, 'to finish is to win' moet in ere blijven gehouden wat mij betreft.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:59

Mbt het gerommel ben ik het met je 100% eens. Helaas is het een probleem die moeilijk of bijna niet uit te roeien is op dit moment. Kijk maar naar het wielrennen.

Ondanks dat denk ik dat het promoten van de endurance een positief effect zal hebben. Paardensport is en blijft toch een prijzige "hobby" en hoe verder men komt in de endurance hoe duurder het wordt voor de deelnemers. Met enkele goeie en vaste sponsoren kunnen die kosten dragelijker gemaakt worden.

En natuurlijk blijf het motto 'to finish is to win' het belangrijkste bij onze tak van sport. Persoonlijk vind ik dat bij endurance iedereen met respect behandeld wordt en dat iedereen een winnaar is.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:39

Mocht men defacto bloedstalen nemen op alle CEI's van de paarden en dan random enkele testen dan krijg je het gevoel dat de pakkans giga groot is. Tegenwoordig worden zo weinig stalen genomen en getest dat je er bijna niet wakker van moet liggen.

Het is inderdaad kostelijke lol en sponsors zijn altijd welkom (meld u maar aan kandidaten :) ) maar dit geldt evenzeer voor de organisaties. Wedstrijden die geen 100 deelnemers hebben hebben onvoldoende inkomsten om op-en-top kwaliteit aan te bieden (tenzij je als organisator de helft van je eigen kosten vergeet te verrekenen).

Met geld verdienen bedoel ik dat je als winnaar ipv een beker een som geld mag incasseren. Als dit gebeurt dan is het hek van de dam wat betreft misbruik van de paarden.