Wat is het beste dekje voor onder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Wat is het beste dekje voor onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:51

Hallo!

Ik ben mij aan t oriënteren op dekjes(shabrak) voor onder n veelzijdigheids zadel(waar ik endurance ritten mee wil gaan rijden) Ik dacht zelf aan een schapenvacht shabrak; maar twijfel alleen nog of het niet te warm is (zweten/schuren)???

Voor mij zelf zat ik nog aan enige luxe te denken qua zitting,gelzitting of schapenvacht???

Ook heb ik eventueel nog een barefoot zadel, weet niet of het verstandig is om daar langer ritten mee te maken?

Mijn paard is een Tinker, wat nu voor t 1e jaar mee gaat lopen op lange afstandsritjes. We zijn nog helemaal groen betrefdt optomingen! Wel nu stevig conditie aan t opbouwen.

Laat alle tips maar horen!

Groetjes Arjan

Navy

Re: Wat is het beste dekje voor onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:09

Hai Arjan,

Schapenvacht/lamsvel zweet wel, maar verstikt niet, ze hebben dus niet zo gek veel last van die warmte. Bovendien zijn ze vaak in 'zadelvorm', dus bedekken ze maar iets meer dan je zadel zou doen. Het nadeel van vacht is dat het dik is en dus je zadel wat smaller kan maken. Ik vind ze zelf erg fijn.
Zelf rijd ik graag met mijn Studone Clim-on pad, die zijn ook ideaal en drogen bovendien heel wat sneller dan bonte dekjes. Ze zijn ook makkelijker te wassen. Verder zijn Polypads prettig, maar gewone katoenen dekjes die niet schuren en goed blijven liggen voldoen net zo goed als je zadel goed ligt!

Een Barefoot kan, als het goed ligt op je paard, prima zo'n eerste jaar en in de klasse I. Uiteindelijk zal ik persoonlijk gaan kijken naar iets met boom ivm drukverdeling.

Qua zitting kun je het zo gek maken als je wilt. Gel gaat zweten en is zwaar. Bont is vervelend als je in een regenbui terecht komt. Cal Rei heeft nu ook seatsavers (greendistance.nl).

Succes!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:38

Navy schreef:
Hai Arjan,

Schapenvacht/lamsvel zweet wel, maar verstikt niet, ze hebben dus niet zo gek veel last van die warmte. Bovendien zijn ze vaak in 'zadelvorm', dus bedekken ze maar iets meer dan je zadel zou doen. Het nadeel van vacht is dat het dik is en dus je zadel wat smaller kan maken. Ik vind ze zelf erg fijn.
Zelf rijd ik graag met mijn Studone Clim-on pad, die zijn ook ideaal en drogen bovendien heel wat sneller dan bonte dekjes. Ze zijn ook makkelijker te wassen. Verder zijn Polypads prettig, maar gewone katoenen dekjes die niet schuren en goed blijven liggen voldoen net zo goed als je zadel goed ligt!

Een Barefoot kan, als het goed ligt op je paard, prima zo'n eerste jaar en in de klasse I. Uiteindelijk zal ik persoonlijk gaan kijken naar iets met boom ivm drukverdeling.

Qua zitting kun je het zo gek maken als je wilt. Gel gaat zweten en is zwaar. Bont is vervelend als je in een regenbui terecht komt. Cal Rei heeft nu ook seatsavers (greendistance.nl).

Succes!

Kan je mij een foto laten zien van de Studone Clim-on pad en poly pad? ik ben al aan t googlen maar kom ze niet tegen! Dank voor je tips!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:18

Zijn hier meer tips voor?
Ik heb een massimo dressuurzadel en pony met giga kort ruggetje...
Zoek een goede pad/dekje die niet lang is,maar goed zweet opneemt en druk verdeelt..
En het zadel niet smaller zal maken.
Zadelmaker komt over enkele weken omdat mijn zadel nu 4 maandjes oud is en nagekeken moet worden,pony heeft regelmatig droge plekken onder het zadel ook dus dat baart me wat zorgen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:28

Droge plekken onder het zadel is geen enkel probleem. Betekent dat op die plekken een goede ventilatie is.

Ik hoor over de Cal Rei dekjes veel goeds. Maar deze vallen in de duurdere prijsklasse. Je schijnt er wel erg lang mee te doen en sommigen gebruiken er maar 1 van tijdens hun endurance race.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:31

Je kan beter een dunner dekje nemen dan een schapenvacht, zodat de ruimte bij de schoft en de ruggengraad niet beperkt word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:00

Duur maar goed maakt mij op zichzelf niet uit.
Als ze lang meegaan,goed liggen én passen mag het iets kosten.

Maar ik hoor altijd dat droge plekken duiden op teveel druk.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:43

Eridinges rijdt met een barefoot, je kan haar eens vragen.

Ik zelf heb een Eskadron classic dekje onder m'n Hulsebos dressuurzadel.
Een dikke pad vind ik niet fijn, en in de klasse 1 werkt het prima.

Toen ik last van m'n stuitje had heb ik een tijdje met een gelsitting gereden.
Later bleek het een scheef bekken te zijn en heeft de osteo , samen met oefeningen me er redelijk vanaf kunnen helpen.
Kwestie van aan je houding werken. :) en hopelijk heb je dan minder last.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:00

Ik rijd ook met polypads, vind ze erg fijn, makkelijk te wassen en paarden doen het er goed bij.
Het een trekker boomloos zadel wat ik erg fijn vind zitten en omdat wij meerdere paarden hebben is dat ideaal.
Mijn eigen merrie rijd ik met een pathfinder endurance, super zadel en sinds ik met een wielrenners broek rijd ook geen pijnlijke kont meer.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:21

AlexVB schreef:
Ik hoor over de Cal Rei dekjes veel goeds. Maar deze vallen in de duurdere prijsklasse. Je schijnt er wel erg lang mee te doen en sommigen gebruiken er maar 1 van tijdens hun endurance race.

Sinds kort rijd ik mijn jonge ruin met een peperduur Cal Rei dekje. Overtuigd door een vriendin die zweert bij dit merk. Ik zweer nu ook bij dit dekje. Zadel ligt veel stabieler op het paard en het dekje heeft een prima pasvorm. Dekje verschuift niet en daar heb ik bij dit paard wel last van bij andere type zadeldekjes. Met name bij de wat dunnere soorten en daar rijd ik eigenlijk het liefste mee.
Het paard wordt alleen onder het zadel nat. De huid onder het dekje kan de transpiratie kwijt via het dekje.
Aanrader dus.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:25

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:27

Ik ben wel fan van de equitex-dekjes. Zijn alleen in NL wel lastig te verkrijgen, maar via Dld. wel
te bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:20

Ik heb een massimo pad.die is ook erg fijn.lijkt op een haf pad.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:30

ik rijd in de klasse 1 met een barefoot zadel met een barefoot dek eronder, deze nu echter vervangen door een haf dekje omdat deze meer ventileert en het dek niet lang nat blijft.
Na dit seizoen wil ik een trekker zadel aanschaffen, ik ben nou eenmaal van de makkelijk verstelbare zadels omdat mijn paard ook nogal veel veranderd.