Tintelende / slapende voeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Tintelende / slapende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:04

Ondanks dat ik met een korfbeugel rij ( en daarmee dus een breder beugel - langer voetbed) blijf ik na ca 17 km last krijgen van tintelende en een dood gevoel in m'n voeten.

Er zit niets bekneld, veters ook niet te strak. Geen strakke broek en ook al de chiropractor om hulp gevraagd.
Het schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij dit soort sporten ( maar ook bijv bij motorrijders begreep ik).

Toch hoop ik dat er iemand een tip heeft.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:13

Vaak is de oplossing toch je schoenen wat minder strak te doen en onderweg je tenen af en toe bewegen :j

Corelli

Re: Tintelende / slapende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:17

En specifiek dus met korfbeugels? met andere beugels geen probleem?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:18

Andere schoenen, andere sokken of andere beugels proberen. Soms kan de vering in het voetbed van bijv. Flexrides ook teveel zijn en dan krijg je ook slapende voeten.

Minder spanning in je eigen lijf kan ook helpen :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:22

Corelli schreef:
En specifiek dus met korfbeugels? met andere beugels geen probleem?

Ook met gewone beugels.

Alle andere korfbeugels natuurlijk nog niet uitgeprobeerd. :D

Tsja, goede tip Hili. Zou er nog veel verschil zitten in sokken dan?
Zowel met thermosokken als gewone ( rij ) sokken van HKM hetzelfde probleem. Kan je mij wat aanbevelen?
Met rijlaarzen, ariats en andere schoenen ook last.

Spanning is ook een belangrijk punt, ik moet ook mn voeten meer ontspannen, heb al tips van de chiropractor gekregen.

Ik ga wiebelen met mn tenen proberen :) en dan toch mn veters niet te strak.

Bedankt tot zover!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:26

Ik kreeg zelf dooie tenen van te dikke sokken, dus ik hou het nu gewoon op dunne katoenen sokken, meestal het paar wat ik die dag al aanheb. Esther Groen van Green Distance wil wel speciale sokken gaan verkopen, je kan haar wellicht om betere tips vragen.

Bewust je onderbeen ontspannen en tenen wiebelen (spreiden helpt ook) is idd. ook een goeie :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:30

Lastig zeg! Het tintelende gevoel wordt veroorzaakt doordat er te weinig bloed naar je voeten gaat en dat wordt meestal veroorzaakt doordat er toch iets afgekneld wordt...

Wat voor tips heeft de chiropractor gegeven?

Je zou ook kunnen proberen om tijdens het rijden stukjes je beugels even uit te doen en je voeten goed te bewegen. Dus enkels draaien, voeten pointen en flexen, tenen wiebelen etc
Je weet zeker dat het niet ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld bovenin je been?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:16

Corelli schreef:
Je weet zeker dat het niet ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld bovenin je been?

tsja wat al niet kan .... maar dit is een veel voorkomend probleem bij enduranceruiters en het is onwaarschijnlijk dat wel allemaal een aandoening hebben waar dit door komt ... ( O:) behalve misschien besmetting met het endurancevirus).

Andere schoenen, andere sokken, tenen af toe bewegen, enkels draaien :) Alle tips die ik ken zijn al gegeven.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:33

Ik herken het gelukkig niet, maar rij dan ook alleen nog maar klasse I afstanden :)

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:55

Zoals eerder opgemerkt maar even aangevuld; veters rondom "voetgedeelte" niet te strak. Afhankelijk van het soort schoenen pas bij het laatste gaatje(s) iets strakker aantrekken.
Ik had hetzelfde probleem bij mijn wandelschoenen tijdens het lopen (niet rijden) van langere afstanden: 15+ km. Ik trok de veters bij het voet gedeelte blijkbaar te strak aan. Wanneer ik dit deed gecombineerd met dikke sokken dan kreeg na een aantal km's al tintelende/dove voeten.

Deze tip heb ik van een medewerker van Beversport gekregen en dat werkte prima. Tot dusver geen tintelende voeten meer.

Tijdens het rijden (ik rijd nog steeds klasse 1 met gewone beugels) heb ik geen last van slapende voeten. Ik rijd met gewone jodphurs zonder veters en die vrij ruim zitten met chaps.

O ja, wat ook wel wil helpen is je voeten vooraf aan de wedstrijd insmeren met voetenbalsem. Deze stimuleert de doorbloeding.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:11

De lengte van beugels kunnen ook meespelen als jij in een springhouding op je paard zit ga je het voelen na een tijdje. Dus onderweg van lengte veranderen kan ook helpen.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:54

als ik last van mn benen krijg doe ik mn voeten vaak gewoon ff uit de beugels. dan kunnen ze weer ff vrij bewegen en liggen je benen ook weer even anders in het zadel

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:54

Bedankt voor de tips!

Iets afknellen vanuit de rug zou het niet zijn volgens de chiro omdat ik dan ook in m'n bovenbeen last zou moeten hebben.
Het is wel een bekend fenomeen wat bij oa skieen, motorrijden ed ook voorkomt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:15

Dooie voeten bij de skiërs in m'n vriendenkring hebben vrijwel altijd te maken met de strakke bindingen van schoenen in een gedwongen houding.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:05

Het is idd een bekend probleem. Ik ben er nog nooit vanaf gekomen, heb zelfs op langere afstanden elke vetgate schoenen en sokken gewisseld, maar ik blijf het houden. Ook in training (na een km of 20/25). Inmiddels weet ik het te negeren. Gaat de irritatie over in pijn, loop ik er even naast.

Je zou ook eventueel kunnen kijken naar de K'Vall beugels, of beugels die je hele voet ondersteunen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik stoor me er na 13 jaar niet meer aan, haha, maar de moeite waard misschien?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:05

K'Vall beugels lijken mij toch maar gevaarlijke dingen om mee te rijden, vraag me af of ze FEI toegestaan zijn trouwens. Dit terzijde zoals Donna zegt tenen effen bewegen, negeren en het gaat over (bij mij althans).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Ik heb dat ook,heel snel al. Bij mij komt dit volgens mij door teveel spanning op dat been met de slapende voet als gevolg..
Mijn knieholte doet ook gauw pijn en ik doe iets raars met dat been,extreem uitdrukken van de enkel(zo lijkt het).
Spanning,dus..
Ik stap regelmatig af en loop ff.
(rijd geen endurance,wel lange ritjes..)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:34

Die Kvall beugels zijn idd bij de FEI verboden sinds dit jaar

Ik heb geen slapende voeten, maar bij mij gaan de ballen van de voet vreselijk zeer doen. Had ik vroegah niet, maar sinds ik met bergschoenen rij wel. Maar die heb ik weer aan voor de steun aan mijn enkels.. Misschien toch een gelvoetbed erin.
Met veel galopperen heb ik er trouwens minder last van dan als ik veel draaf.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:47

Mijn ervaring is dat ik met schoenen die een maatje te groot zijn geen last heb van tintelingen zelfs niet na 100km en met mooi passende schoenen wel al na een 20km. En naargelang welke stijgbeugels doet ook veel. Ik reed 1 paard van een andere eigenaar met dressuurzadel en gewone beugels en dat voel ik ook wel goed onderaan mijn voeten. Ik had soms bij de eerste ronde last van kramp en tintelingen in mijn voeten en bij de derde niks last meer dat vind ik zo raar. Nu koop ik altijd voor de wedstrijd schoenen die heel ruim zitten ook de chaps mogen niet te hard spannen.