Combinatie endurance & dressuur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:42

Hoi bokkers!

Vorig jaar ben ik endurance gestart omdat mn peuny de dressuur duidelijk niet leuk vindt. Endurance was een groot succes en zelf vond ik het ook super leuk! Ik ben ook zeker van plan hiermee door te gaan.
Maar nu ben ik met hem bij iemand anders gaan trainen en ik train hem nu op M niveau. En nu hij dus nieuwe dingen leert en het moeilijker wordt vindt hij het dus wel leuk! Mijn plan was dus om gewoon endurance wedstrijden te doen maar tussendoor ook wat dressuurwedstrijden. Nu hoor ik van meerdere endurance ruiters dat zij dit ook doen, maar soms hoor ik ook negatieve conclusies hierover. Ik ben gewoon van plan in de klasse I te blijven zolang ik dan ook de dressuurwedstrijden erbij zou doen. Ik weet dat je je paard dressuurmatig erbij moet houden bij endurance maar dat is toch iets anders dan wedstrijden.

Mijn vraag is dus: Is deze combinatie gewoon mogelijk zonder enige nadelen? Voor enduranceruiters die dressuurwedstrijden rijden: ik hoor graag jullie mening hierover!

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:01

Ik heb het gecombineerd gedaan, ben begonnen met dressuur en daarna werd ik verslaafd aan de endurance. Zelf vond ik het moeilijk te combineren want na een trainingsrit van 30km wil je je paard een paar dagen rust geven zodat de spieren kunnen herstellen en de dag daarna wat loswerken, dagje rust, een beetje relaxte dressuur een dag rust en dan weer een trainingsrit van 30km.

Dus echt fanatiek dressuren daar kwam ik dagen tekort voor in een week en ben gestopt met de wedstrijddressuur omdat ik in de endurance veel meer plezier had.

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 21:12

Bedankt voor je reactie,
hier was ik zelf inderdaad ook al tegenaan gelopen. Maar nu rijd ik niet veel endurancewedstrijden aangezien alles zo verweg is vanuit friesland :').
En als je dan bijvoorbeeld enkele dressuurwedstrijden doet in het buitenseizoen en in het binnenseizoen wat meer?

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:34

Dat deed ik ook, in de wintermaanden dressuur (elke maand 1x ) en in het buitenseizoen endurance (misschien 5 wedstrijden in het seizoen) maar om de conditie goed op peil te houden moet je de wintermaanden ook door kunnen trainen, vaak wel wat kortere ritten bij mij.

Ik reed nog maar L1 met het paard maar merkte toch dat ik te weinig kon dressuren om door te rijden voor de L2

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:40

Las het over je combi endurance en dressuur.
Ik doe dan wel niet aan endurance maar zeer fanatiek mennen.
In het begin toen ik B,L1 dressuur reed ging dat nog prima samen, maar later werd dat lastiger.
Ben t toen idd ook gaan opsplitsen. In de zomer meer mennen en in de winter meer dressuur.
Wel leuke combi dressuur en endurance!

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 21:59

risky schreef:
Dat deed ik ook, in de wintermaanden dressuur (elke maand 1x ) en in het buitenseizoen endurance (misschien 5 wedstrijden in het seizoen) maar om de conditie goed op peil te houden moet je de wintermaanden ook door kunnen trainen, vaak wel wat kortere ritten bij mij.

Ik reed nog maar L1 met het paard maar merkte toch dat ik te weinig kon dressuren om door te rijden voor de L2

Jaa precies, ik was met hem ook L1 +5 ofzo.
Als ik dat van jou zo lees twijfel ik wel meer.
Nu heb ik wel een paard met van zichzelf een gigantische conditie. Mn eerste endurancewedstrijd was direct 35 km en zonder echte training ervoor heb ik 'm met gemak uitgereden en ben ik 8e geëindigd. Hij was niet eens moe of stijf de volgende dag :+

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:00

marjotje82 schreef:
Las het over je combi endurance en dressuur.
Ik doe dan wel niet aan endurance maar zeer fanatiek mennen.
In het begin toen ik B,L1 dressuur reed ging dat nog prima samen, maar later werd dat lastiger.
Ben t toen idd ook gaan opsplitsen. In de zomer meer mennen en in de winter meer dressuur.
Wel leuke combi dressuur en endurance!

Ja precies, dit was ook mijn idee dan. :)
Ik ben totaal niet thuis in het mennen maar het is vast wel wat te vergelijken zo in die combinatie.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:45

Mij lukt de combinatie prima.
Ik start komend buitenseizoen Z2 dressuur en rij hopelijk dit seizoen 3 of 4 enduranceritten klasse 1. Ben vorig jaar met dit paard begonnen, 2 ritten gereden.
De wintermaanden train ik sowieso dressuurmatig, met af en toe een ritje van 15 kilometer. De zomermaanden rij ik wekelijks een temporit van 15/20km, en af en toe een rit van >30km.
Na een rit van 15 km krijgt Viva een rustig longeerdagje, maar daarna pak ik gewoon mn baktraining weer op. Na een lange rit waarbij ze echt verzuurd kan zijn longeer ik haar de dag erna en heeft ze dan een dag vrij. Daarna beginnen we weer met de dressuurtraining.

Ik ben in de veronderstelling dat elk paard een klasse 1 rit goed uit moet kunnen lopen, ongeacht het niveau. Maar kom je verder, ja dan zal je moeten kiezen.
Door de manier waarop je traint ontwikkelt je paard bepaalde spiervezels beter dan andere. Je hebt 2 (eigenlijk 3, maar 2 met grote verschillen) verschillende types spiervezels. Type 1 zijn vezels die een wat tragere samentrekkingssnelheid hebben en wat minder krachtig zijn, maar een groot uithoudingsvermogen hebben. Deze spiervezels zijn dus met name geschikt voor langdurig maar minder intensief werk (endurance). Deze vezels verbranden hun brandstof m.b.v. zuurstof, wat veel energie oplevert, maar wel een langzaam proces is.
Type 2b vezels hebben een grote samentrekkingskracht en kunnen snel samentrekken. Verbranden met zuurstof levert daar te langzaam energie voor. Daarom verbranden ze brandstof zonder zuurstof. Dit is een veel sneller proces maar heeft als nadeel dat het
minder efficiënt is en dat er bij dit proces melkzuur vrijkomt wat voor verzuring en dus vermoeidheid zorgt.
Het verschil tussen endurancepaarden en dressuurpaarden ligt dus in de manier van kracht leveren. Dressuurpaarden moeten na hun warming-up 10 minuten kunnen knallen in de proef. Endurancepaarden moeten 3u op flink tempo kunnen lopen, maar hoeven niet te knallen. Beide disciplines spreken dus andere spiervezeltypes aan. Daarom zie je op hoger niveau ook bijna alleen nog totaal endurance getrainde paarden.

Daarnaast ligt mijn moeilijkheidsgraad bij het feit dat Viva niet gefokt is als relaxed endurancepaard. Ferro x Krack C, ben vorige wedstrijd meerdere malen heel raar aangekeken hoe ik het aandurfde om daarmee te starten. Tsja, als er een vlag wappert bij de finish dan kan ik het wel vergeten. Lage hartslag of niet, dan schiet ie zo weer omhoog. Maar daar leer je mee omgaan, en ondanks dat rijden ook wij succesvol wedstrijden uit.

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:48

Royaltjuh heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik echt wat aan!
op deze manier had ik het ook bedacht.
Respect! :D

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:37

Het ligt er denk ik ook aan hoe fanatiek je endurance wilt rijden en welke afstanden.

Ik heb de endurance gecombineerd met de eventing (en af en toe dressuur/springwedstrijden). Ik ben nooit super fanatiek geweest in de endurance (max 6 klasse I wedstrijden, max 2 klasse II wedstrijden in 1 seizoen). Dit omdat ik het lastig vond om te combineren. De dressuur en het springen waren prima te combineren, maar de eventing is gewoon een stuk zwaarder en dan wil ik niet een week later weer een endurance rijden. Dit is ook de reden dat ik heb besloten me dit jaar helemaal op de eventing te richten, aangezien ons dat beter ligt dan de endurance.

De dressuur is in mijn ogen prima te combineren met de endurance, je moet alleen kijken hoe fanatiek je in beide disciplines wilt zijn en daarop ook je schema aanpassen.

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 19:23

Dankjewel voor je reactie.
Ik ben ook niet van plan fanatiek endurance te rijden zolang ik er dressuur bij wil doen. Ik blijf lekker in de klasse I en heb nu op de planning staan een stuk of 5 wedstrijden geloof ik. Ik heb het nu zo gepland dat er altijd minstens 1 week tussen een dressuur en endurance wedstrijd zit. Volgens mij zelfs elke keer 2 of 3.
Als ik eind dit jaar toch denk dat ik met hem beter verder kan gaan met de endurance stop ik met de dressuurwedstrijden.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:51

Dan moet dat zeker lukken! Lekker genieten samen :j

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:19

Ik heb met mijn paard Olivier veel takken van wedstrijdsport gecombineerd (zie onderschrift). Ik weet nog dat ik op een zaterdag een dressuurclinic reed op ZZL niveau, we waren galoppirouettes aan het oefenen, etc, en de dag erna reed ik een endurancewedstrijd. Een week later startte ik weer SGW.
T/m de Z1 deed ik echt alles door elkaar met dat paard. Haast iedere dag wat anders, dat hield het leuk afwisselend. Vanaf de Z2 werd het iets lastiger omdat mijn paard toen echt meer moest gaan verzamelen en met de galopchangementen op mijn hulpen moest gaan leren wachten. Toen reed ik 's zomers SGW en endurance (klasse 1), en 's winters dressuur en springwedstrijden. Dat was prima te combineren en lekker afwisselend.
Met mijn jonge paard heb ik volgende week mijn eerste endurancewedstrijd, een week later een trec-wedstrijd en half april onze eerste dressuurwedstrijd (L1).

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 15:50

heleenxx schreef:
Ik heb met mijn paard Olivier veel takken van wedstrijdsport gecombineerd (zie onderschrift). Ik weet nog dat ik op een zaterdag een dressuurclinic reed op ZZL niveau, we waren galoppirouettes aan het oefenen, etc, en de dag erna reed ik een endurancewedstrijd. Een week later startte ik weer SGW.
T/m de Z1 deed ik echt alles door elkaar met dat paard. Haast iedere dag wat anders, dat hield het leuk afwisselend. Vanaf de Z2 werd het iets lastiger omdat mijn paard toen echt meer moest gaan verzamelen en met de galopchangementen op mijn hulpen moest gaan leren wachten. Toen reed ik 's zomers SGW en endurance (klasse 1), en 's winters dressuur en springwedstrijden. Dat was prima te combineren en lekker afwisselend.
Met mijn jonge paard heb ik volgende week mijn eerste endurancewedstrijd, een week later een trec-wedstrijd en half april onze eerste dressuurwedstrijd (L1).

Dat bewijst maar weer dat het inderdaad gewoon kan! Heerlijk veelzijdig paard heb je, en wat een prachtig beest! ik had even op je profiel gespiekt haha.
Het is ook heel belangrijk om Merijn bezig te houden qua afwisseling enzo. Anders vindt hij het al gauw niet meer leuk en gaat ie sukkelen of juist dingen uitproberen. Als ik dat van jou zo hoor is dit dus de ideale manier.
Bedankt voor je reactie en veel succes volgende week! :D

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:26

Ligt er aan wat voor niveau je wilt rijden.
Adami mag ik in het Z2 dressuur starten, is klasse III endurance startgerechtigd, L SGW, B springen
Karrimh A-kader paard endurance, M SGW en springen startgerechtigd

Dus alles valt te combineren *\o/*

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:38

Karrimh schreef:
Ligt er aan wat voor niveau je wilt rijden.
Adami mag ik in het Z2 dressuur starten, is klasse III endurance startgerechtigd, L SGW, B springen
Karrimh A-kader paard endurance, M SGW en springen startgerechtigd

Dus alles valt te combineren *\o/*

Ja dan moet dat bij mij op dit niveau ook zeker nog zat lukken. :D
Ik mag bijna L2 dressuur starten en doe endurance klasse I.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:16

helemaal goed toch, houd de paarden fris in het hoofd en ik vond dat ze makkelijker/beter aan het werk gingen door de afwisseling :j

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:21

Die ervaring heb ik ook! Ik startte vorig jaar L2 en kennismakingsklasse. Prima te doen, en paardlief bleef fit en fris in het koppie door alle km's in het bos. Goed plannen met trainen en kijken hoe je paard reageert.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:04

Karrimh schreef:
helemaal goed toch, houd de paarden fris in het hoofd en ik vond dat ze makkelijker/beter aan het werk gingen door de afwisseling :j

Dat vind ik inderdaad ook. :j

Anoniem

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:55

hoe doen jullie het met startkaarten als je 'gecombineerd' wilt starten?
want dan moet je een startkaart aanvragen dressuur (waarbij je onbeperkt endurence mag starten, toch?), lid worden van de endurence rij vereniging én lid worden van de rijvereniging om dressuur te starten, toch? kan het niet makkelijker?

ik heb de FAQ doorgelezen, maar ik werd er niet super wijs van haha

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:03

Het is heel ingewikkeld maar dat is inderdaad de gang van zaken.
Een ongelimiteerde startpas, een rijvereniging en de endurancevereniging :j

Anoniem

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:09

Dat word wel een duur grapje dan :P hmm ik zit te twijfelen, ik vind het allebei namelijk erg leuk haha

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:12

ja wij zaten ook flink te zoeken hoe het nou makkelijker kon. We werden namelijk gek van het vrijwilligerswerk bij rijverenigingen, mn tante woont bij ons in huis en heeft het syndroom van down dus dat was altijd een flink gedoe. Het zou lekker makkelijk zijn als je dressuur kon starten vanuit de endurancevereniging.
Ik ben dus ook van beide lid en heb een reguliere startpas gewoon :D

Anoniem

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:18

ik zit dan te denken aan een gelimiteerde startpas, dat ik 4x per jaar dressuur start en dan kan je onbeperkt endurance starten had ik ergens gelezen... en dan nog van beide lid worden, maar eens mn ouders lief aan kijken :')

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:58

Om vrijwilligerswerk te voorkomen kun je ook lid worden bij een "papieren vereniging". Die hebben geen accommodatie en evenementen.

Maar het blijft raar dat je extra lid moet worden om endurance te kunnen rijden. Dat zou eigelijk gelijk moeten worden getrokken met andere disciplines.