Biothane endurancehoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Biothane endurancehoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:43

Hoi allemaal,

Ik zag twee weken geleden -in de uitverkoop !!:D- een biothane hoofdstel hangen van Harrys Horse.
Ik reed eerder met een nylon endurance-hoofdstel, welke een heerlijk ding is, maar ik wilde toch wel graag een biothane.

Nu heb ik dus een probleem, want mijn paard vindt dat ding bizar eng. Wanneer ik hem het bit in wil doen, komt het glimmende hoofdstel voor zijn ogen en ramt hij zichzelf achteruit...
Ik heb hem uiteindelijk met veel geduld toch om gekregen, maar dan tijdens het rijden blijven al die gespen klapperen als wat -O-
Dat wil ik hem geen 30 kilometer of meer om zijn hoofd hangen hoor... Dan moet ik hem daarna naar een psychiater brengen, haha.

Is dit normaal of betekent dit dat het hoofdstel misschien niet geheel past ofzo?

rox_en_wilvy

Re: Biothane endurancehoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:15

ik denk idd dat het hoofdstel dan te ruim zit! je kunt wel gemakkelijk gaatjes erbij maken om hem passender te maken!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:23

Heb ik al gedaan, maar het blijft erg klapperen... Het kan niet kleiner, want dan zit het bit te strak.. De neusriem zou ik eventueel wat strakker kunnen proberen nog, maar dat doet niets af aan de keelriem en bakstukken lijkt mij..

Ik ga het nog eventjes proberen, ik hooooooooop het zoooo!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:30

Heb je een foto van hoe hij zit?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:33

Nee, ik heb hem pas 1 keer gebruikt en door het klapperen gelijk weer uit elkaar getrokken. Ik werd zelf al helemaal knetter van dat geklingel, dus kan mij voorstellen dat als dit naast je oor is, dat hij kierewiet wordt.

Ik ga hem morgen even omdoen om er een foto van te maken en dan plaats ik die hier.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:35

Ahw arm ding. Ik ben benieuwd naar een foto.

Misschien is het een idee het hoofdstel eerst een paar keer zonder bit te gebruiken, om hem er aan te laten wennen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:36

Als ik het bit uit doe en hem dus als halster om doe, dan is het wel goed, maar hij is niet zo vlot met zijn mond opendoen voor het bit, dus dan hangt het bakstuk ( wat glimt ) voor zijn ogen... Dat is toch eng! Haha. Ik moet erbij zeggen dat het een Full is, maar hij heeft een COB-hoofd... Dus dat te groot kan ik mij wel in vinden, maar kon hem niet laten liggen voor die 20 eurie in de uitverkoop, haha.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

De gespen van die HarrysHorse klepperen inderdaad. Die zijn nl. aardig groot in vergelijking met bijv een Marylot hoofdstel. Die sluitingen zijn een stuk lichter en hoor je amper. Toch niet zo slim dat je een te groot hoofdstel koopt, ook al is het in de uitverkoop. Dit past toch niet goed. Dan kleppert en klingelt dat aan alle kanten.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:35

Ik heb het Harry`s Horse endurance hoofdstel ook gehad. Dat is overigens niet over biothane, maar van tpu. Wat apart dat je paard het eng vindt. Zo erg glimt het toch niet.. Misschien een idee om het niet meteen om te doen, maar er met brokjes een positieve ervaring van te maken.. Ik zou hem dan los in de bak of stal zetten en het hoofdstel eerst over mijn schouder hangen en dan steeds dichterbij een brokje geven. Ook dat hij met zijn neus erin moet om het brokje te pakken enzo.
En zorgen dat hij het bit sneller wil pakken :) (Veel geduld, belonen en appelstroop op het bit smeren)

Bij mij gaf het ringetje onder de kin, waar je het halstertouw aan vast kunt maken, een ringelend geluid. Ik priegelde het riempje van de neusriem ertussendoor, zodat het een beetje vast geklemd zat. Verder klapperde er volgens mij weinig..