Rijbak erg nat, donker 's avonds hoe trainen jullie nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Rijbak erg nat, donker 's avonds hoe trainen jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:19

Afgelopen seizoen heb ik 3 x deelgenomen aan een endurancerit in de kennismakingsklasse. Ik heb met mijn vorige paard een aantal jaren geleden ook eens meegedaan. Nu moet je voor klasse 1 wel serieus trainen en rust geven. Maar ik ben benieuwd hoe jullie " wintertrainingen" eruit zien. Ik heb mijn paard een soort winterstop gegeven kortere ritjes, logeren, wandelen en wil vanaf de 2 de week van januari of va 1 feb weer m'n trainingen gaan oppakken en weer naar een wedstrijd toe werken. Maar nu was mijn vraag wat doen jullie nu het snel donker is en de rijbak een groot zwembad is?

Kosje4

Re: Rijbak erg nat, donker 's avonds hoe trainen jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:30

mijn bak is ook altijd erg nat niet in te rijden
ik rij bij een boer bij een bak die wel goed is mischien kun je ergens in de buurt kijken of je een bak kan huren waar je in mag rijden die ook verlicht is

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:33

Ik heb sowieso geen bak, dus bij mij verandert er niet veel tijdens de wintertraining.
Meestal maak ik een buitenrit, en train ik gewoon dezelfde dingen als in de bak. Soms ga ik ook een buitenrit maken wanneer het al donker is.. wel met goede verlichting uiteraard.
Als ik zin heb ga ik ook wel eens in een nabijgelegen manege rijden, maar mijn paard en ik zijn niet zo'n fans van rijden in een piste :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:34

same problem hier, de bak is een groot zwembad, paar meter verderop staat een oude manege, die later is overgenomen maar die meiden zijn gestopt met rijden en op een paar paarden die er staan wordt er niks mee gedaan, staleigenaar heeft al aantal keren gevraagd of we tegen vergoeding gebruik mogen maken van de binnenbak, maar zonder succes, ze willen dit niet.
ik ben nu nog lid bij een vereniging waar ik gebruik kan maken van de binnenbak alleen ben ik dan weer afhankelijk van mijn ouders die ook niet altijd kunnen. vanaf 1 januari stop ik bij die vereniging en heb ik dus niks meer. Training zal noodgedwongen op een laag pitje worden gezet als het zo door gaat met regenen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:46

Ik loop ook tegen hetzelfde aan. Ik start ook klasse I.
Bak is hier ook zwembad en bermen zijn dramatisch nat door alle regen. Daar is gewoon niet in te draven en laat staan galopperen, stappen is al vervelend vanwege de zuigende klei.

Ik stap veel, een uur per dag en paard staat op de wei en heeft een stal met uitloop.
In februari maak ik de balans op en rijd ik een paar rondes van 20km met hartslagmeter om te kijken hoe hij ervoor staat en wonderbaarlijk genoeg verrast hij me ieder jaar weer met hoe goed hij nog staat. Ik heb daarom ieder jaar in maart weeral de eerste wedstrijd kunnen rijden.

Momenteel kan ik niet meer dan wat ik nu doe, stappen en weidegang en ik hou het dan ook daarbij. Ik ga veel op locaties rijden, strand en bos voor de variatie. Dit doe ik in de weekenden en doordeweeks heb ik mijn werktijden zo aangepast dat ik eind de middag nog ff wat met hem kan doen. Al is het maar even een half uur aan de hand stappen en wat buigoefeningen aan de hand en wat grondwerk.

Mag voor mij heel snel lente worden!

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:11

Overdag rijden, soms 's avonds met verlichting, wat stapwerk/loswerken in de bak (kan ook prima als de bak nat is).. En vooral trainen in de nattigheid! Die van mij had dit jaar in Wateren toch wat moeite met het overschot aan blubber.. Hier zijn we nu dus mooi extra op aan het trainen. Ysselsteyn is op het moment ook behoorlijk blubberig, die willen wij graag in maart starten...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:45

leuk om te lezen wat iedereen zoal doet nu.. maar waar blijft de rest? :) :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:37

Ondanks de op stal aanwezige binnenbak doe ik jaarrond al mijn trainingen buiten. Soms savonds, met verlichting, maar veelal gewoon in de weekenden wat opbouwend lange ritten. Heeft tot nu toe voldoaende gewerkt voor klasse 1 en 2, nu ga ik op deze manier opbouwen voor klasse 3.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:16

Ik vraag me ook wel eens af hoe een enduranceruiter in hogere klassen trainen als ze een drukke baan hebben en 5 dagen werken. Ik werk 4 dagen en ga als alles mee zit 3 x per week het bos in als er een endurancewedstrijd aan zit te komen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 06:41

Ik heb afgelopen jaar gemiddeld zo'n 60 uur per week gewerkt. Heb dat gecombineerd met klasse 2 rijden. Hierbij ben ik om de week op vrijdag vrij.
De kunst zit hem in het niet te veel willen doen.

Ik verdeel het jaar in fases. Een opbouwende fase in het voorjaar, dan wat wedstrijden, waarbij je tussendoor alleen maar onderhoud hoeft te doen, paar korte ritjes. Dan volgt er een rustfase, gevolgd door weer een opbouwende fase waarin je meer traint, en zo heb je die cyclus 2x per seizoen.

De blokken kun je tot een x aantal km's per week makkelijk in 1 weekend doen. Nu worden de km's te veel en moet ik dus van het voorjaar vrij nemen van mijn werk om extra middagen doordeweeks het bos in te gaan. Overigens geef je ook na een trainingsblok weer rust/hersteltijd.

Meestal doe ik doordeweeks 's avonds 1 a 2 x wat longeer of dressuurwerk aan de hand.
Samen met 2 a 3 trainingsritten kom ik dus uit op zo'n 4x per week werk gemiddeld. De andere dagen viert mijn pony vakantie om te herstellen van de trainingen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:56

Hier ga ik nu een dag of 2-3 een ritje maken, hoefschoenen aan, kan ik prima stappen en draven op asfalt.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:03

ik bind 's avonds gewoon een koplampje(bij de Xenos) op pony's hoofd en dan maar zwemmen :+ hij vind het geen probleem om door het water te rennen. Gewoon na het rijden afdrogen, dekentje op en dan op stal...prima toch?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:40

Wij doen 3 x in de week buiten trainen. Sávonds met verlichting.
En uiteraard beslagen omdat we hier zoveel asfalt hebben en de bermen te nat zijn. |(
Tevens hebben we een all Allweather longeer - en een Allweather rijbaan dus kunnen we altijd nog in de rijbaan terecht of longeren.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:33

Bij ons is, zodra de dagen te kort worden, het trainen beperkt tot de weekends. Maar sowieso krijgen onze paarden (klasse 2, 3 en 4) minimaal 2-3 maanden rust in de winter, meestal worden ze ook wel 1 of 2 beslagbeurten op blote voeten gezet. In de zomer moeten ze hard genoeg werken, een vakantie doet lichamelijk en geestelijk goed. Deze winter zijn we met 1 van de wedstrijdpaarden nog wat weekendritjes blijven maken, maar de andere twee krijgen volgende week pas weer ijzers en dan gaan we weer langzaam beginnen aan de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Overigens worden ze ook in de zomermaanden niet vaker dan twee of incidenteel drie keer per week gereden.