Mijn merrie van 4 jaar heb ik nu 1 jaar en we doen enkel rijden 1 keer in de week, we maken dan een tocht van zo'n 30 km. Daar doen we 5 u over en het tempo mag ze zelf aangeven en 15 min pauze. In de week staat ze elke dag van s'morgens tot 5-6u op de weide met haar maatje.
Door het westernzadel heeft ze witte plekken die ik vandaag door de dierenarts heb laten checken. Volgens hem komen deze door een normale hoeveelheid wrijving en niet door een niet passend zadel. De plekken zijn nooit dik, pijnlijk of kaal of wonden geweest. er was eerst kleur verschil en dan steeds meer witte haren.
De laatste tijd durft ze bokken en laatste liep ze achteruit de struiken in met me
. De dierenarts heeft vandaag de tanden geraspt omdat ze doppen had vorige maand en hij wijt het bokken aan de gevoelige mond op dit moment (tandvlees wat pijnlijk).Nu is mijn vraag mag je met een paard van 4 jaar ritten maken van 30 km op een tempo dat ze zelf kiest? De afstanden zijn wel opgebouwd over een jaar tijd en we doen vnl stap en op zandweggetjes wat draven of galop.
Zou ik haar in de week nog moeten longeren of is het voldoende dat ze hele week alle dagen op weide mag bewegen?