Bepakking T2 Trec

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Bepakking T2 Trec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:50

Onze volgende wedstrijd zal T2 zijn, hoog tijd dus om de bepakking te gaan uitbreiden...

Als ik het regelement lees:

Voor beslagen paarden, een hoefschoen of
een noodset voor hoefijzers.
Met de noodset moet een loshangend ijzer
verwijderd kunnen worden of deugdelijk worden
vast gemaakt.

Mijn paard staat rondom op ijzers... als ik dit zo lees moet ik dus zelf een ijzer eraf kunnen halen of weer redelijk vast kunnen zetten... Dan denk ik aan een tang, hamertje en nagels..?! Of... Hoefschoenen zijn echt GEEN optie, meneer heeft maatje 6 en alle 4 anders van vorm...

- Ruiterverlichting (wit voorzijde, rood achterzijde en
reflecterende banden om goed zichtbaar te zijn.

Moet die ruiterverlichting dit zijn:
Afbeelding Of mogen het ook van die klik fietslampjes zijn die je aan je laars/chaps vast kan maken?

Eefje1987

Re: Bepakking T2 Trec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:55

Ik gebruik als lampjes fietslampjes, 2 rode en 2 witte (van die kleintjes van de hema). Neemt weinig plek in en ik heb er nog nooit commentaar op gehad tijdens een wedstrijd.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:58

En waarom 2 van elk? Als 1 het niet doet?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:59

Ik heb ijzers mee, tang, hamer en 15 nagels. Gewoon bij de volgende beslagbeurt de ijzers bewaren, dan heb je ook meteen de juiste vorm. Even met een merkstift erop zetten welke voet enzo. :)

Ik heb als verlichting een rood fietslampje en een witte hoofdlamp. Die zijn voor een paar euro wel bij de Xenos verkrijgbaar :)

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:05

Maar die ijzers zijn huge en daardoor ook zo zwaar.... Vandaar dus mijn vraag...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:11

Kwestie van een goede zadeltas en zorgen dat ze dicht op je zadel zitten.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:34

MiepprinZ schreef:
En waarom 2 van elk? Als 1 het niet doet?

Stel dat ik ze ooit daadwerkelijk moet gebruiken, dan wil ik aan elk been een wit en een rood lichtje, zodat je aan beide kanten zichtbaar bent.
(heb ik thuis ook bij buitenritten in schemer/donker). Die lichtjes wegen echt paar een paar gram en zijn heel klein, dus waarom geen 2?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:49

bij Gilbey had ik altijd 4 ijzers mee, bij Tapas ben ik nu op zoek naar eigen hoefschoenen om mee te nemen.
Naar het WK had ik hoefschoenen te leen van een vriendin.
verder heb ik een klein setje gereedschap bij me, een tang, een hamer, een vijl en een setje hoefnagels.

Voor verlichting heb ik een wit lampje en een rood lampje bij me die aan een bandje om mijn armm gedaan kunnen worden.
maar een stuk kleiner zijn dan die je daar op de foto hebt staan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:58

Toen onze paarden nog op ijzers stonden nam ik een setje aluminium ijzers als reserve mee, die zijn niet zo zwaar. Slijten wel snel maar genoeg om een wedstrijdje mee uit te rijden.

Lampjes gebruik ik die hele kleine LED-fietslampjes van de Hema/Action.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:59

Ik heb ook die kleine ledlampjes, 1 rode en 1 witte
Wat betreft de ijzers, onze paarden lopen ook op ijzers, maar ik ga zeker geen set ijzers, hamer, etc meenemen. Die 2 punten aftrek calculeer ik dan maar in ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:41

Het gaat natuurlijk wel iets verder dan 2p aftrek..

Citaat:
Checkpoint- en controlepostjury’s dienen het beslag van de paarden te controleren. Paarden die hoefbescherming hebben verloren, mogen hun weg pas weer vervolgen nadat het paard opnieuw is voorzien van beslag of een hoefschoen;

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:53

Dat snap ik. Maar een opleiding tot hoefsmid gaat me toch echt wat te ver ;)
En ik ga toch niet zelf een ijzer er onder slaan, en zonder ijzer rij ik niet, dus dat is dan dubbel pech hebben als ik er een zou verliezen.
Ik heb trouwens gehoord dat ze er over praten om de verplichte ijzers er in de T2 weer uit te halen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:51

Daar heb ik nog niets over gehoord? Ik zal het eens navragen bij het bestuur, voordat je mensen blij maakt met een dood vogeltje :+

op zich is het natuurlijk logisch dat je net zoveel mee moet nemen als in de T3 en T4, want je hebt net zoveel kans om een ijzer kwijt te raken. Goed, je zal misschien niet zo snel je lampjes nodig hebben, maar als je laat start, flink gaat dwalen en het is tegenwoordig alweer vroeg donker... Maar wat betreft beslag heb je net zoveel kans op een los ijzer als een ruiter in een hogere klasse.
Je zou de hoefsmid kunnen vragen om wat advies. Bij normaal beslaan pak je natuurlijk nieuwe gaten, omdat hij tussendoor bekapt wordt. Maar aangezien je dat onderweg niet gaat doen, voldoet het als je een paar nagels in de oude gaten kan slaan. Ik heb de nagels bij elkaar gebonden met een elastiekje (nagels zijn gewoon bij divoza te koop, of vraag je hoefsmid om wat extra), een tang en een hamer. Daar moet je het op zich wel mee kunnen doen.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:26

Wij zijn het helemaal met Heleenxx eens. Ieder zijn vak. Wij hebben alleen spullen bij ons om een los ijzer er af te halen. Dan lopen we naar een plek waar we met een trailer opgehaald kunnen worden. Nederland is zo klein. Of we dan punten verliezen maakt niets uit, we zouden dan de POR toch niet uitrijden. Ik zou me ontzettend schuldig voelen als ik mijn paard zou vernagelen. Zelfs de beste smid overkomt dat wel eens. Overigens zouden we hetzelfde in de Ardennen of Duitsland doen. Verder zijn we niet geweest met de TREC-wedstrijden.

Heleen maakt haar puntenverlies door het niet meenemen van de de ijzers misschien wel weer goed met een goede MA of PTV. Dat is het mooie bij TREC.