Race monsters met bv endurance/lange rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Race monsters met bv endurance/lange rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:21

Ik plaats het hier, omdat ik van mening ben dat hier de meeste mensen zitten die lange afstanden/buitenritten rijden...
met mijn pony rijd ik graag lange ritten,tegenwoordig met wat meer tempo erin.
Meestal zijn we wel een uurtje of 3 onderweg,soms wat minder soms wat meer,ligt ook aan het tempo.

En dat tempo....is wat pony betreft standje 'race', want oooh hij vindt het zo leuk om buiten te rijden.
In stap gaat het goed,in galop ook maar draf is toch wel de gang waar je heeeerlijk kunt trekken en je baasje kunt irriteren door steeds harder onder haar uit te willen gaan. :):)
Nu zit ik niet te wachten om 3 uur lang aan teugels te hangen...
Ben geen fan van zware bitten en dergelijke,maar dit is ook niet prettig...het gaat ook niet over na fikse galopstukken,of flink tempo draven.
En dat wíl ik ook niet altijd.

Hebben meer mensen hier van die hete kikkers??
wat doen jullie daarmee?

edit:hij is verder superbraaf,komt in galop ook netjes terug op stem...het is gewoon echt "ikwil rennennnnnn"...

Ibbel

Re: Race monsters met bv endurance/lange rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:27

Kwestie van het niet (nooit!) toestaan. Voordat ik endurance ging rijden vond ik even "racen" schitterend. Mijn paarden wisten ook niet beter dan galop = gassen. Maar dat was dan 5 minuten, hooguit.
Maar galoppeer eens een uur achter elkaar, dan leer je dat wel af - en je paard ook.
Vaste regel: jij bepaalt het tempo, en dat is in principe een tempo in draf met een hartslag van 110-120 of minder, en in galop hooguit 130-140, want anders zit je in het anaerobe gebied, en kan je het wel schudden.

Om het je paard af te leren: doorgaan op tempo als hij wil stoppen. En als dat pas na een uur is, jammer dan..., maar dat gebeurt écht niet. Echt racen is na 5-10 minuten de pijp leeg hebben (glycogeen is dan op). 2 minuten doorduwen en je paard is er van genezen. Gegarandeerd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:29

@ibbel kom je een keer een rondje met de mijne doen ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:31

Ja hoor, kom maar brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:32

hihihi,een uur galopperen gaat ons echt nog lang niet lukken. ;)
Maar ik begrijp wat je zegt.

Het is heel vervelend. En enerzijds ben ik blij,want vorig jaar kon ik hem met een stok niet voorwaarts krijgen bij wijze van,nu is het een hete kikker...en dat op zich vind ik wel prettig hoor,dat hij actief is..

Ik pak sporadisch wel rengalop,omdat ik eigenlijk wel van mening was dat ie daar even psychisch lekker van werd. Maar misschien beter niet?
Verder galopperen we wel rustig,komt hij ook netjes en direct terug.
Het is vooral de (langere stukjes)draf..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:33

Rengalop gewoon niet toestaan, tot je hem onder alle omstandigheden baas bent. Psychisch lekker voelen doet-ie maar in de wei.

In draf gewoon écht niet toestaan onder je uit te lopen. Dat is killing, ze gaan op de voorhand lopen met alle mogelijke blessures van dien. Zoek kronkelpaadjes op, ga zijgangen doen, ga stappen zodra-ie versnelt. Zorg ervoor dat je zelf heel goed aanvoelt hoe hard hij gaat (let op het ritme van lichtrijden bv), weet wat z'n 'cruising speed' is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:35

@ibbel,mocht ik ooit voor vakantie richting de veluwe komen pb ik je.

Ik herken dit probleem ook erg in mijn pony.Nog geen doorgewinterde bospony overigens maar wel eentje die overenthousiast word en heet.Echter ben ik er nog niet achter of het (gezonde) spanning is of doordrammen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:37

De mijne dramt verder dus niet door. In stap niet,in galop niet.
reageert op 1 drukje been en komt terug op "who"of een ophouding met de teugel.
Ook in rengalop,overigens.
hij is gewoon over enthousiast,net een kleuter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:42

Net je andere topic gevonden waarin je aangeeft dat-ie in de bak niet loopt maar staakt. Weet je heel zeker dat-ie niet buiten onder je uitloopt vanwege (rug-)pijn? Staken in de bak omdat hij daar niet weg kan, en de wendingen extra zeer doen, rennen in het bos omdat het daar wel kan?
Het lijkt me niet helemaal goed te zitten, als ik die twee dingen combineer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:45

Nee,hij heeft geen last van zijn rug. Sterker nog,niet méér.
Dat heeft hij wel gehad hoor,maar dit zadel is een enorme opluchting want hier kan hij eindelijk fatsoenlijk onder in galop en loopt hij vrij en ruim en goed.
Hij geeft heel duidelijk aan als iets niet goed zit...

Het is ook echt alleen met draf,dat ie heet wordt en over enthousiast.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:54

Toch denk ik dat je met dressuurtraining ook heel veel kan bereiken.

Die van mij is net een jonge hond ( istie ook nog wel een beetje) en was zn 1e endurance en met thuis trainen rete enthousiast.
Zowel buiten als tijdens de dressuurtraining heeft ie nu zn puberperiode ( 7 jaar) maar zet hm toch echt op zn plaats.

Wat hierboven ook al wordt aangegeven, hard gaan is de controle verliezen met alle gevolgen van dien.
Eerst zorgen dat je je pony in de rijbaan dressuurmatig goed voor elkaar hebt. Naar voren is naar voren, en terug is terug.
Alleen de manier van lichtrijden moet al uitmaken in welk tempo JIJ rijdt en niet je pony. Consequent hierin zijn en dan zal je merken dat dit ook buiten de vruchten gaan afwerpen. Toch gezien het staken vermoed ik dat er wat anders aan de hand is. Een paard staakt niet uit gewoonte, maar dat er wel degelijk iets aan de hand is. Eerst zorgen dat je alles uitsluit voordat je aan een echte gedegen training kunt beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:59

Hij is binnenstebuiten gekeerd,gekraakt,gemasseerd,en goed gezond.
Alleen was hij giga scheef,wat we nu aan het aanpakken zijn en goed werkt. Ook in de rijbaan.
Ja,hij staakt maar dat betekent niet dat hij elke pas stilstaat overigens,al komt dat misschien wel een beetje zo over.
Buiten is het ook niet dat hij knetterhard gaat,niet luistert in de zin van ervandoor gaan.
Dat doet hij niet,hij is gewoon heet en wil graag lopen...

Wat ik wel denk,en meerderen(instructie,dierenarts,ostheo)met mij,is dat hij veel last van zijn lijf gehad heeft waardoor hij een bepaald patroon heeft ontwikkeld.
Rijden was voor hem geen pretje,hij heeft zichzelf erg in de weg gezeten...
Hij is nu juist heel blij,vrolijk,ziet er eindelijk goed uit,is los in zijn lijf.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:04

Als er medisch niets is... dan gewoon consequent zijn. Racen doet ze maar in de wei zonder mij, als ik erop zit, gaan we niet hard. Ook een beetje zelfbescherming, als ze schrikt springt ze namelijk met vier benen de lucht in, dat wil ik niet meemaken op volle snelheid. :') Dus we rijden op mijn tempo, en dat houden we zo. Daar zijn de meningen wel eens over verdeeld :+ de ene keer werkt ze beter mee dan de andere. Een keer een flinke galop is geen probleem, maar ze moet altijd meteen terug te nemen zijn, en nooit op volle snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:06

Nee,er is medisch echt niks. Het is voor het eerst in 2 jaar dat ie fatsoenlijk wíl lopen juist,hahaha...het is gewoon een hete, nu pas komt zijn karakter tevoorschijn nu hij goed in zijn vel zit.
Mensen die hem lang niet gezien hebben,herkennen hem bijna niet(ten goede).

Ik laat hem overigens niet harder draven hoor,trek ook af en toe wel flink maar dát vind ik juist wel vervelend,en vermoeiend.
Dat is eigenlijk wat meer waar ik moeite mee heb..galop dus niet.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:11

Anoniem schreef:
Nee,er is medisch echt niks. Het is voor het eerst in 2 jaar dat ie fatsoenlijk wíl lopen juist,hahaha...het is gewoon een hete, nu pas komt zijn karakter tevoorschijn nu hij goed in zijn vel zit.
Mensen die hem lang niet gezien hebben,herkennen hem bijna niet(ten goede).

Ik laat hem overigens niet harder draven hoor,trek ook af en toe wel flink maar dát vind ik juist wel vervelend,en vermoeiend.
Dat is eigenlijk wat meer waar ik moeite mee heb..galop dus niet.

Je moet nu gaan zorgen dat je niet meer op het punt komt van dat je flink moet trekken.
Dus heel zwart-wit zijn in je training, een lichte ophouding, niet reageren is groot inkomen, net zo goed als met been.
Met het terugrijden eerst jezelf klein maken en kleiner gaan lichtrijden, hij moet daarop terugkomen, event de 1e keer aangevuld met het sluiten van je buitenhand ( kort). Als je dit een paar keer herhaalt zal hij al terugkomen op het moment dat jij kleiner gaat lichtrijden. Buitenhand erbij voor event nog meer terug en binnenteugel kneedt voor iets meer souplesse in de aanleuning.
Als je ruimer wilt ga je groter lichtrijden. Wissel dit eens af in de rijbaan en dan een keer of 20 per rondje.
Zelf werken aan je snelheid, kleiner worden in je hulpen betekent automatisch dat jij sneller moet worden in je reactie.
Wedden dat ie het leuk gaat vinden. Hij heeft alleen dan nog tijd om op jou te letten en niet op de randzaken die rondom hm heen gebeuren.
Wat zou jij doen als paard als je rondje na rondje na rondje in hetzelfde tempo moet lopen in de bak.
Dit is pure controle, herhalen, afwisselen, blijf hm verrassen. Werkt dit goed in de bak dan ga je dit buiten toepassen.
Wedden dat ie binnen de kortste keren alleen op je gewichtshulp al terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:14

Das wel een goede tip,dankjewel.
Ik probeer rijden in de bak al leuk te maken(en niet lang,en niet 1 rondje hetzelfde doen..veel te saai voor hem).
Moet inderdaad het trekken voor zijn,want ik ben juist iemand die met zachte hand rijdt maar dat doet bij hem niets...dan loop ik bij wijze van 3 uur te pielen.
Dus dan kom ik wel fiks in,zal er niet fraai uitzien maar dan stopt ie wel..

edit:het is ook gewoon een flink karaktertje,had ik niet verwacht toen ik hem kocht.
Heb jaren een arabier gereden,deze doet er qua karakter sterk aan denken.
:)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:33

Je zegt wel dat je geen fan bent van een zwaar bit, maar ik gebruik liever een duidelijker bit waar ik nauwelijks aan hoef te komen, dan een zachter, waarbij ik continue (voor ons beiden vermoeiende) discussies met paardlief heb. Ik rij met een dubbelgebroken pelham en die van mij weet precies wanneer er ruimte voor discussie is (bv wanneer ik de teugels in de gewone bitringen hang) en wanneer proberen geen zin heeft. Voor dat paard geeft een stuk duidelijkheid wat dat betreft ook veel meer rust in het hoofd. Dus wat mij betreft: zo zacht mogelijk, maar zo duidelijk als nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:40

ja,ik zit er wel aan te denken overigens...vooral omdat ik het gewoon vermoeiend vind,als ie trekt..
dubbel gebroken vindt de mijne niks en een dikker bitje ook niet(klein bekkie dikke tong).

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:46

Gewoon eens proberen waar hij fijn op te rijden is. Ik zou ook het liefst mijn beide paarden op een halstertje rijden, maar dat gaat nu eenmaal niet (hoewel de merrie wel prima bitloos loopt). Ik heb overigens ook gemerkt dat al dat getrek funest is voor mijn eigen evenwicht en houding en daardoor voor mijn paard zijn rug en mijn knie, dus wat dat betreft is het rijden voor ons allebei op deze manier veel prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:49

Ik heb heel snel rugproblemen en 'moet'wel ontspanning kunnen vinden.
Zal eens wat gaan proberen...rijd verder juist altijd met zachte hand,dus ben niet echt bang voor een scherp bit in de zin van 'te grof'.

En dan in combinatie met meer zelf sturen en hem eens flink terugzetten...

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:37

Ik heb vorig jaar op paarden endurance gereden die daarvoor in de rensport waren uitgebracht. Dus zodra ze de vrachtwagen uit floepte hadden ze zoiets van. Jeeeeeeej ! Rennuuuh ! Dat was gewoon de eerst 10 kilometer heel hard werken voor mij, maar daarna ontspannen ze vanzelf. Ik denk dat het belangrijk is dat je gewoon zorgt dat je paard ontspannen is. Je gaat gewoon thuis buitenrijden. Lekker draven en zodra hij voor jou gevoel te hard gaat gelijk stappen. Als hij ontspannen stapt kun je weer over in draf. Dit herhaal je gewoon. Op een gegeven moment zal hij het wel door hebben.

Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:41

iemand dan nog een tip voor eventueel fijn,niet té heavy bitje voor de ritten...
ik word wel moe van touwtrekken,zeker als er anderen bij zijn wordt meneer zo mega enthousiast...
vind het vervelend en ook niet fijn voor hemzelf..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:40

Ik vind aan een pelham wel fijn dat je zo makkelijk kunt variëren in "strengheid" door de teugels anders vast te maken en met of zonder riempje te rijden. Verder scheelt het ook of je een kinketting of -riem gebruikt. Je kunt je zo zelfs onder het rijden aan het humeur van je paard aanpassen, dus bent nooit onnodig streng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:56

Maar met een pelham is het toch beter om met dubbele teugel te rijden?
Dat vind ik voor buiten best wel 'veel in de hand'...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:00

Ik rij gewoon altijd met enkele teugel. Je kunt om de druk te verdelen wel een pelhamriempje gebruiken.